Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 16

Thread: BTW Validatie

Hybrid View

  1. #1

    BTW Validatie

    Hallo hallo,

    Voor alle duidelijkheid ik heb geen plannen om BTW fraude of iets dergelijks te plegen

    Wat let een particulier om een geldig BTW nummer in te voeren van een bedrijf om zo BTW vrij uit het buitenland te kunnen kopen? Bij mijn weten is er geen adres controle of mis ik iets?

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    Niets let de particulier om dat te doen.

    Maar het is verplicht voor het bedrijf dat het product verkoopt om het BTW-nummer te controleren. Die kan online het nummer ingeven en krijgt dan een bedrijfsnaam en adres terug. Als die niet klopt met de kopende partij dan zal hij er verstandig aan doen om gewoon BTW door te berekenen.

    En als het afleveradres sterk afwijkt van het adres dat hij online te zien krijgt is het ook verstandig dit even nader te onderzoeken. Het is de verantwoordelijkheid van de verkopende partij om hier goed op te letten. Die krijgt n.l. de boete als het één en ander niet klopt bij controle.

    http://ec.europa.eu/taxation_customs...tedLanguage=en
    (hier kun je ook een automatisch controle mee maken in je programma via http://ec.europa.eu/taxation_customs...heckVatService)

  3. #3
    Dat is goed om te weten! Het lijkt me trouwens voor de belastingdienst best lastig te controleren.

  4. #4
    Dus met andere woorden alleen leveren aan het vestigingsadres??

  5. #5
    Quote Originally Posted by luigi View Post
    Dus met andere woorden alleen leveren aan het vestigingsadres??
    Of aan een geverifieerd afleveradres.

    Maar om bij een nieuwe klant aan een onbekend (huis/woon)adres te leveren kan dus een risico zijn. Hoewel ik niet denk dat de controles tegenwoordig zo strict zijn.

    Als je vaker geleverd hebt aan de klant of je belt de klant zelf op het telefoonnummer op hun website, kun je natuurlijk wel informeren of het leveradres bij hun bekend (en correct) is.


    PS. Als je als Nederlands bedrijf in Nederland af levert zul je ten alle tijden gewoon BTW moeten berekenen. Ook als de klant zegt dat de factuur naar een buitenlands adres/bedrijf moet. Het afleveradres is bepalend voor de BTW-berekening. Alleen als je dus officiële papieren hebt dat je levert in het buitenland, mag je het zonder BTW doen. Komt de buitenlandse klant het product halen dan zal hij een verklaring moeten tekenen dat hij dat product direct over de grens meeneemt (formulier bevat tijdstip en kenteken van grensoverschrijding).

  6. #6
    Dat is goed om te weten! Het lijkt me trouwens voor de belastingdienst best lastig te controleren.
    Daarom hebben ze omgekeerde bewijslast.

    Ik heb zelf nu 2 keer meegemaakt bij een duitse leverancier dat ze extra info vragen, meestal een kopie van een btw aangifte.

    Zelf check ik bij buitenlandse klanten de adresgegevens en gebruik ik de eerder genoemde controlesite. Een pdf van het resultaat van die check doe ik in mijn administratie bij de order.

    Overigens zijn de factuureisen binnen NL recent ook aangescherpt. Alleen een postbus als factuur-adres volstaat niet meer. Verder moeten van jou als afzender ook het vestigingsadres op de factuur staan.

  7. #7
    Postbus alleen van de afnemer mag niet meer. Zo, die is nieuw voor mij.

    Mmmmmmm,
    https://www.belastingdienst.nl/wps/w...n/factuureisen

    Moeten we de factuur voortaan naar het huis/vestigingsadres sturen? Dan kan postnl alle postbusen ook wel sluiten.

    Of moeten we twee adressen gaan vermelden? (Leuk voor alle software ontwikkelaars, wij dus , om dat aan te passen)

    Het gaat waarschijnlijk om deze passage:
    uw volledige adres en dat van uw afnemer
    U vermeldt het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Vermelding van alleen een postbusnummer is niet voldoende.
    En ik denk dat het hier dus alleen gaat om het niet alleen vermelden van de eigen (leverancier) postbus. Voor de afnemer mag je volgens mij nog wel alleen de postbus vermelden.

  8. #8
    Postbus alleen van de afnemer mag niet meer. Zo, die is nieuw voor mij.
    Mijn boekhouder kwam ermee.
    En ik denk dat het hier dus alleen gaat om het niet alleen vermelden van de eigen (leverancier) postbus.
    Dat was al zo.
    Voor de afnemer mag je volgens mij nog wel alleen de postbus vermelden.
    Dat was ook mijn eerste gedachte. Als je met google gaat zoeken kom je verschillende interpretaties tegen. Belastingdienst is ook niet echt eenduidig. Ik ga in ieder geval mijn factuurlayout wel aanpassen. Als je goederen levert is het makkelijk omdat je een afleveradres hebt. Gelukkig gebruik ik snelstart als boekhoudpakket en kun je met 1 klik je gegevens aanvullen met als bron de kvk.

  9. #9
    Hihihi, dat moet ik eens nader uitzoeken.

    Ik denk dat het inderdaad een interpretatie-verschil is. Maar ik kan me ook nog herinneren dat bijna iedereen mailingen rond ging sturen om het B.T.W. nummer te verkrijgen van de klanten omdat men dacht dat dat ook verplicht op de factuur moest voor binnenlandse facturen. Ik wist al gelijk dat dat niet nodig was, dus dat kon ik al onze klanten van ons mis-systeem proberen duidelijk te maken.

    Ik denk dat het hier gaat om eenzelfde misverstand bij een aantal mensen en dan gaat het nieuws als een lopend vuurtje.

    Voor buitenlandse facturen moet toch al de naam met het B.T.W. nummer matchen en voor binnenlandse facturen is het minder fraudegevoelig omdat er toch al B.T.W. berekend wordt.

    Wat doe je overigens als het afleveradres afwijkt van het vestigingsadres (op een binnenlandse factuur met B.T.W.)? En waar zet je het vestigingsadres neer op je layout? Niet iedereen heeft dat plaatst voor.

    En wat als iemand geen KvK nummer heeft? Want dat is niet verplicht (ook niet voor bedrijven). En hoe met particulieren? Nee, ik kan het me op buitenlandse nul-facturen wel voorstellen maar niet op alle facturen (ook voor binnenlandse).
    Last edited by rvk; 17-Feb-17 at 04:09.

  10. #10
    Wat doe je overigens als het afleveradres afwijkt van het vestigingsadres (op een binnenlandse factuur met B.T.W.)?
    Dan zou ik het afleveradres vermelden.

    Maar je hebt wel een punt. Veel facturen voldoen niet aan de eisen. De fiscus zou gewoon eenduidig aan moeten geven wat erop moet staan.

    Op dit moment doet de fiscus controles in sectoren waar btw en btw vrij door elkaar lopen en waar ook subsidiestromen bij komen (bv het onderwijs). Daar worden veel opmerkingen geplaatst over de factuureisen.

  11. #11
    Het invoeren van een BTW-nummer van een ander bedrijf dan van jezelf is fraude. Verdere discussie is niet nodig.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  12. #12
    Het invoeren van een BTW-nummer van een ander bedrijf dan van jezelf is fraude. Verdere discussie is niet nodig.
    Waarom niet? Dat jij geen fraude pleegt, zegt niet dat klanten van mijn webwinkeltje het niet doen/proberen. Het is dan wel even goed om te weten waar de risico's liggen. Ook wil je niet bij een audit van de belastingdienst niet een hoop gelazer krijgen en een naheffing.

  13. #13
    Excuus, ik had niet begrepen dat je een webwinkel hebt, en last hebt van types die misbruik maken van BTW-nummer invoer. Misschien heb je hier wat aan. Meer kun je lezen bij de belastingdienst.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  14. #14
    Wij hebben er ook weleens last van gehad. Klanten voeren een btwnummer in bij het maken van een account, laten dat controleren, en veranderen vervolgens het afleveradres (terwijl het factuuradres ongewijzigd blijft). Het bedrijf op het factuuradres weet van niets, want alle communicatie gaat per e-mail. Inmiddels is de controle dus weer wat aangescherpt tot ze weer wat nieuws verzinnen. Leuk kat-en-muisspel
    1+1=b

  15. #15
    @PiSymbol Geen probleem, had ook niet vermeld dat ik een webwinkel heb (eigenlijk is ie van mijn vrouw, maar ik beheer het)

    Misschien dat ik een extra controle kan doen aan de hand van de betaalgegevens. Ik d'r even over filosoferen.

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •