Results 1 to 2 of 2

Thread: Beperking opleggen voor gebruik websitemodule.. ideetjes?

  1. #1

    Beperking opleggen voor gebruik websitemodule.. ideetjes?

    Hoi Allen,

    ik heb een vrij speciaal vraagje; Het heeft eigenlijk zelfs niet direct met webdelphi te maken, maar wel met web. Maar misschien heeft iemand van jullie een
    vergelijkbaar 'probleem' gehad en met een goeie oplossing op de proppen kunnen komen .

    Het zit zo, ik heb (voor een firma) voor de melkveehouderij (-melkboeren) een website gebouwd die een calculator bevat die met hun gegevens (geleverde liters, inhoud,..)
    kan berekenen hoeveel ze voor deze melk zouden uitbetaald krijgen bij verschillende melkerijen. Beetje zoals een calculator voor een gsm abonnement, waarbij je uw verbruik
    ingeeft en je een lijst krijgt met alle aanbieders.

    Nu , het vraagt wat inspanning van de gebruikers om hun data per maand en jaar in te vullen , en om het hen wat makkelijker te maken heb ik voor hen
    een simulatietool gebouwd; Zij kunnen zeer eenvoudig via wat sliders op een pagina een jaarproductie kiezen met gemiddelde inhoud , en aan de hand daarvan
    gaan berekenen.

    Probleem is nu. De website is een betalend abonnement. De firma waarvoor ik het bouwde is nu bang dat consultants één abo gaan kopen en er mee bij boeren
    rondrijden om te simuleren zodanig dat zij een relatief correcte berekening voorgeschoteld krijgen. Daarom zouden zij er voor kiezen om slechts eenmaal per maand
    mogelijk te maken om te simuleren.

    Ik vind het natuurlijk jammer voor de mensen die wel hun abo betalen, dat zij hiervoor gestraft worden. Je gaat ongetwijfeld mensen de laan uitsturen en die zie
    je nooit meer terug.

    Ik heb al heel veel nagedacht over een mogelijke oplossing , maar veel wijzer ben ik niet geworden. dit zijn wat opties :

    - Alsnog beperken in het aantal simulaties per maand. (1x ,2x 4x..)
    - Ik had er aan gedacht om het IP adres te bekijken. Als de gebruiker wil simuleren en hij zit niet op het IP adres waarmee hij zich de eerste maal heeft aangemeld,
    dan is het niet mogelijk om te simuleren. Dat zou goed werken voor mensen die met een laptop de baan op gaan, maar die kunnen dan natuurlijk thuis die berekening
    maken en het PDF opsturen naar de boer in kwestie..

    Nog iemand een ideetje ? alvast bedankt !!
    whatever you do, you've done it
    ;-)

  2. #2
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Je zou in plaats van een harde technische begrenzing ook kunnen kiezen voor een softe aanpak, bestaande uit een EULA waarin staat dat dit "doorverkopen" niet mag, en (transparant) loggen van het gebruik op IP. In plaats van hard afkappen belt de verkopende firma er dan af en toe achteraan... dat kost je misschien af en toe een partij die gratis de tool gebruikt terwijl je dat niet echt hard kan blokkeren, maar je gebruikt zo'n controle-gesprek ook om weer meer licenties te slijten.

    Ik heb twee projecten lopen waarin dat is toegepast. Bij een daarvan wordt er daadwerkelijk achteraan gebeld door de consultants ("goh u heeft maar 2 licenties, klopt dat u die vanaf 12 machines gebruikt? zullen we even nalopen of uw licenties nog in uw behoeftes voorzien?"), bij de ander is het feit dat er gemonitord wordt al genoeg om misbruik tegen te gaan. Of eigenlijk , belangrijker, mijn klant ("de firma" in jouw verhaal) is er nu gerust op dat er niet grootschalig misbruik plaatsvindt (er wordt in de praktijk niet naar de gebruikscijfers gekeken)... en daar gaat het om.

    Moet maar net van toepassing zijn, natuurlijk. Ik ben zelf wel gecharmeerd van de positieve aanpak in plaats van het harde afstraffen.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •