Results 1 to 12 of 12

Thread: Rad studio/Delphi 10.1 up2 probleem met Andriod

  1. #1

    Rad studio/Delphi 10.1 up2 probleem met Andriod

    Delphi 10.1 up2 werkt bij mij prima voor windows App's, maar voor een Andriod App krijg ik deze maar niet werkend.
    Hiervoor gebruikte ik XE8 en daarbij werkte het prima.

    Hoe kan ik dit ook werkend krijgen in XE10.1 ?
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	1.jpg 
Views:	222 
Size:	102.0 KB 
ID:	7680   Click image for larger version. 

Name:	2.jpg 
Views:	230 
Size:	100.6 KB 
ID:	7681   Click image for larger version. 

Name:	3.jpg 
Views:	168 
Size:	99.9 KB 
ID:	7682  

  2. #2
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2003
    Location
    Den Haag
    Posts
    210
    Het zou moeten werken. Ik vermoed dat meerdere versies van de Android SDK elkaar in de weg zitten. Kan je oudere versies van de Android SDK gewoon verwijderen van de harde schijf? Alleen de Android SDK gebruiken welke met Delphi wordt meegeleverd. Deze ook niet updaten.

    Lukt het compileren niet? Welke foutmelding krijg je? Zoals gezegd, het zou moeten werken...

  3. #3
    Ik heb mijn best gedaan om alle oude bestanden te verwijderen, maar mogelijk heb ik iets over het hoofd gezien. Waar kan ik nog zoeken naar oude Android SDK files ?


    Tijdens het compileren krijg ik deze fout melding:
    [Exec Error] The command "PATH C:\Program Files\Java\jdk1.7.0_71\bin;C:\Users\Public\Documen ts\Embarcadero\InterBase\redist\InterBaseXE7\IDE_s poof;C:\Program Files (x86)\Embarcadero\Studio\18.0\bin;C:\Users\Public\ Documents\Embarcadero\Studio\18.0\Bpl;C:\Program Files (x86)\Embarcadero\Studio\18.0\bin64;C:\Users\Publi c\Documents\Embarcadero\Studio\18.0\Bpl\Win64;C:\U sers\Mario\AppData\Local\Microsoft\WindowsApps; & "C:\Users\Public\Documents\Embarcadero\Studio\18.0 \PlatformSDKs\android-sdk-windows\build-tools\26.0.0-preview\dx.bat" --dex --output="D:\===DATA===\Projecten\Delphi XE10 App's\Test_123\Android\Debug\classes.dex" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\an droid-support-v4.dex.jar" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\cl oud-messaging.dex.jar" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\fm x.dex.jar" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\go ogle-analytics-v2.dex.jar" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\go ogle-play-billing.dex.jar" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\go ogle-play-licensing.dex.jar" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\go ogle-play-services.dex.jar" " exited with code 1.

    Als ik dat regel voor regel controleer valt mij dit op (opmerking met ***):

    [Exec Error] The command "PATH
    C:\Program Files\Java\jdk1.7.0_71\bin;
    C:\Users\Public\Documents\Embarcadero\InterBase\re dist\InterBaseXE7\IDE_spoof;
    C:\Program Files (x86)\Embarcadero\Studio\18.0\bin;
    C:\Users\Public\Documents\Embarcadero\Studio\18.0\ Bpl;
    C:\Program Files (x86)\Embarcadero\Studio\18.0\bin64;
    C:\Users\Public\Documents\Embarcadero\Studio\18.0\ Bpl\Win64;
    C:\Users\Mario\AppData\Local\Microsoft\WindowsApps ; & " (*** Map AppData is er niet)
    C:\Users\Public\Documents\Embarcadero\Studio\18.0\ PlatformSDKs\android-sdk-windows\build-tools\26.0.0-preview\dx.bat" --dex --output=" (*** dx.bat bestaat niet)
    D:\===DATA===\Projecten\Delphi XE10 App's\Test_123\Android\Debug\classes.dex" " (*** bestand classes.dex is er niet)
    c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\an droid-support-v4.dex.jar" "
    c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\cl oud-messaging.dex.jar" "
    c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\fm x.dex.jar" "
    c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\go ogle-analytics-v2.dex.jar" "
    c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\go ogle-play-billing.dex.jar" "
    c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\go ogle-play-licensing.dex.jar" "
    c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\go ogle-play-services.dex.jar" " exited with code 1.
    Last edited by MMSoft; 29-Nov-17 at 21:00.

  4. #4
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    C:\Users\Mario\AppData\Local\Microsoft\WindowsApps ; & " (*** Map AppData is er niet)

    Deze map is er wel degelijk, maar verborgen. type in je verkenner C:\Users\Mario\AppData. Dan zal je zien dat deze bestaat.


    C:\Users\Public\Documents\Embarcadero\Studio\18.0\ PlatformSDKs\android-sdk-windows\build-tools\26.0.0-preview\dx.bat" --dex --output=" (*** dx.bat bestaat niet)


    C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\build-tools\25.1.2\dx.bat Deze kan ik vinden op 2 locaties
    C:\Users\Peter\AppData\Local\Android\sdk\build-tools\26.0.2\dx.bat


    D:\===DATA===\Projecten\Delphi XE10 App's\Test_123\Android\Debug\classes.dex" " (*** bestand classes.dex is er niet)


    Dit is een eigen toewijzing standaard staan ze hier:

    C:\Program Files (x86)\Embarcadero\Studio\18.0\lib\android\debug
    C:\Program Files (x86)\Embarcadero\Studio\18.0\lib\android\release

    Weinig spannend dus, je moet verder zoeken zoals Erwin al aangaf waarschijnlijk zijn er meerdere versies.

    Gr.Peter
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  5. #5
    Quote Originally Posted by Wok View Post
    C:\Users\Public\Documents\Embarcadero\Studio\18.0\ PlatformSDKs\android-sdk-windows\build-tools\26.0.0-preview\dx.bat" --dex --output=" (*** dx.bat bestaat niet)
    C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\build-tools\25.1.2\dx.bat Deze kan ik vinden op 2 locaties
    C:\Users\Peter\AppData\Local\Android\sdk\build-tools\26.0.2\dx.bat
    Dat is dan raar want bij mij staat (met een standaard geinstalleerde Delphi) de dx.bat wel in 22.01

    C:\Users\Public\Documents\Embarcadero\Studio\18.0\ PlatformSDKs\android-sdk-windows\build-tools\22.0.1

    Maar ik zie dat bij jou de build tools op een andere plaats staan. Dit lijkt wel niet op een standaard Delphi Android SDK installatie want die zet hem in Embarcadero Studio directory.

    D:\===DATA===\Projecten\Delphi XE10 App's\Test_123\Android\Debug\classes.dex" " (*** bestand classes.dex is er niet)
    Dit is een eigen toewijzing standaard staan ze hier:
    C:\Program Files (x86)\Embarcadero\Studio\18.0\lib\android\debug
    C:\Program Files (x86)\Embarcadero\Studio\18.0\lib\android\release
    De classes.dex wordt automatisch tijdens een compilatie voor runnen (aanmaken van apk) in de Debug of Release directory gezet.

    Je ziet ook aan het commando dx.bat" --dex --output="classes.dex" dat die classes.dex aangemaakt wordt door dx.bat.
    Dus het is logisch dat die niet bestaat als dx.bat ook niet bestaat.

    De vraag is waarom er in de build-tools directory geen dx.bat staat.
    Standaard installatie van Delphi 10.1 installeert voor mij alle SDK's correct (build-tools, platform en platform-tools).
    En in die build-tools directory zou toch echt die dx.bat moeten staan.

  6. #6
    >Deze map is er wel degelijk, maar verborgen. type in je verkenner C:\Users\Mario\AppData. Dan zal je zien dat deze bestaat.
    Inderdaad deze bestaat wel alleen heb ik deze niet gezien.
    Deze Map had ik dus ook niet leeg gemaakt voordat ik met XE10.1 begon, kan dat het probleem zijn ?

    dx.Bat: Ik heb eens de gehele C schijf doorzocht en kom deze wel hier tegen:
    C:\Users\Public\Documents\Embarcadero\Studio\18.0\ PlatformSDKs\andriod-sdk-windows\build-tools\26.0.0

    Omdat dx.bat wel in bovenstaande pad staat deze paden aangepast:
    Click image for larger version. 

Name:	4.jpg 
Views:	160 
Size:	97.5 KB 
ID:	7683

    Maar krijg deze fout melding:
    [Exec Error] The command "PATH C:\Program Files\Java\jdk1.7.0_71\bin;C:\Users\Public\Documen ts\Embarcadero\InterBase\redist\InterBaseXE7\IDE_s poof;C:\Program Files (x86)\Embarcadero\Studio\18.0\bin;C:\Users\Public\ Documents\Embarcadero\Studio\18.0\Bpl;C:\Program Files (x86)\Embarcadero\Studio\18.0\bin64;C:\Users\Publi c\Documents\Embarcadero\Studio\18.0\Bpl\Win64;C:\U sers\Mario\AppData\Local\Microsoft\WindowsApps; & "C:\Users\Public\Documents\Embarcadero\Studio\18.0 \PlatformSDKs\android-sdk-windows\build-tools\26.0.0\dx.bat" --dex --output="D:\===DATA===\Projecten\Delphi XE10 App's\Test_123\Android\Debug\classes.dex" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\an droid-support-v4.dex.jar" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\cl oud-messaging.dex.jar" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\fm x.dex.jar" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\go ogle-analytics-v2.dex.jar" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\go ogle-play-billing.dex.jar" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\go ogle-play-licensing.dex.jar" "c:\program files (x86)\embarcadero\studio\18.0\lib\Android\Debug\go ogle-play-services.dex.jar" " exited with code 1.
    Last edited by MMSoft; 30-Nov-17 at 20:37.

  7. #7
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2003
    Location
    Den Haag
    Posts
    210
    Krijg je het ook niet voor een helemaal nieuw Android app werkend? Gewoon een leeg scherm met een button erop? Of wil je een bestaande Android app ontwikkeld met Delphi XE8 upgraden naar laatste versie?

    In het verleden zelf ook tegenaan gelopen. Aan te raden is om een nieuw Android project te starten en de oorspronkelijke units aan toevoegen. Een aantal bestanden zoals AndroidManifest.template.xml is beter om te verwijderen uit het oude project, zodat de nieuwe kan worden gebruikt.

    http://www.fmxexpress.com/upgrade-yo...hi-10-seattle/

  8. #8
    Kan ook zijn dat ie java niet kan vinden.

    Als je die dx.bat bekijkt zie je bijvoorbeeld dit:
    Code:
    rem Check we have a valid Java.exe in the path.
    set java_exe=
    if exist    "%~dp0..\tools\lib\find_java.bat" call    "%~dp0..\tools\lib\find_java.bat"
    if exist "%~dp0..\..\tools\lib\find_java.bat" call "%~dp0..\..\tools\lib\find_java.bat"
    if not defined java_exe goto :EOF
    Heb je in "C:\Users\Public\Documents\Embarcadero\Studio\18.0 \PlatformSDKs\android-sdk-windows\tools\lib" een find_java.bat staan ????

    Zo niet, waarom niet?
    Met de standaard installatie van Delphi wordt dit allemaal netjes geïnstalleerd.

    En als je bijvoorbeeld find_java32.exe opstart in die directory (in een cmd venster) komt er dan een resultaat?

  9. #9
    >Krijg je het ook niet voor een helemaal nieuw Android app werkend?
    Nee, dat gaf dezelfde foutmelding

    Ik zag dat ik ook een nieuwere versie SDK tools op de PC had staan (namelijk 27.0.1), en heb nu de paden gewijzigd naar deze versie:
    Click image for larger version. 

Name:	5.jpg 
Views:	161 
Size:	99.0 KB 
ID:	7684

    En nu kan ik een nieuw (in XE10.1) gemaakt project wel compileren en werkend krijgen.

    Een project gemaakt in XE8 compileerd wel, maar loopt meteen vast als ik deze start.
    Hiervoor ga ik met de aangedragen oplossing aan de slag.

  10. #10
    Het rare is nu natuurlijk dat je links Android SDK 24.3.3 hebt staan en dat je rechts de paden van Android SDK 27.0.1 gebruikt
    Lijkt mij niet helemaal bij elkaar passen.
    Als je een nieuwe SDK installeert behoor je links natuurlijk een nieuwe Android SDK "target" aan te maken.

    Maar goed...

    Quote Originally Posted by MMSoft View Post
    Een project gemaakt in XE8 compileerd wel, maar loopt meteen vast als ik deze start.
    Hiervoor ga ik met de aangedragen oplossing aan de slag.
    Het vastlopen heeft dan dus verder niets met je SDK te maken (waarschijnlijk) maar met je programma.

    Het nadeel is dat Delphi niet nét als bij de VCL een exception toont.
    Je kunt wel de debug mee laten lopen en dan krijg je soms wel nuttige foutmeldingen te zien.
    Anders kun je met ADB catlog aan de gang om te zien welke exceptions je telefoon daadwerkelijk genereert.

    Zelf start ik bijvoorbeeld om Chrome te debuggen in Android de volgende batch file op:
    Code:
    @start /b C:\path_naar_adb\adb logcat -v raw chromium:I *:S

  11. #11
    >Het rare is nu natuurlijk dat je links Android SDK 24.3.3 hebt staan en dat je rechts de paden van Android SDK 27.0.1 gebruikt.
    Het werkt nu, ik heb al een paar oude projecten om kunnen toveren naar XE10.1

    Dat doe ik zo:
    Ik gooi alles weg, behalve Unit1.fmx en Unit1.pas.
    Ik begin een nieuw project en kwak alles op het form dat ik nodig heb.
    Daarna sla ik het project op en sluit het project af.
    Ik vervang Unit1.fmx door de oude versie en open het project weer.
    Dan vervang ik de complete inhoud van de code (Unit1.pas) door de oude inhoud.
    Dit lijkt goed te werken.

    Edit:
    Nog gemakkelijker:
    Ik gooi alles weg, behalve Unit1.fmx en Unit1.pas.
    Ik begin een nieuw project en sla dit lege form op, en sluit het project af.
    Ik vervang Unit1.fmx en Unit1.pas door de oude versie en open het project weer.
    Dit lijkt goed te werken (als het project 1 Form heeft, met meerdere Form's heb ik nog geen ervaring wat het omzetten betreft).
    Last edited by MMSoft; 02-Dec-17 at 19:50.

  12. #12
    Met meerdere Forms:
    Gooi alles weg, behalve de files Unitx.fmx en Unitx.pas.
    Begin een nieuw project en sla dit lege form en het project op.
    Hierna plaats je ook de andere Forms (deze laat je gewoon leeg).
    Sla alles op en sluit het project af.
    Nu vervang je alle Unitx.fmx en Unitx.pas bestanden door de oude versie's en open je het project weer.
    Dit lijkt goed te werken.

    Iedereen die meegedacht heeft bedankt !!!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •