Results 1 to 9 of 9

Thread: Component/Class prefix

  1. #1

    Component/Class prefix

    Hallo hallo,

    Wat is de reden dat bij de naamgeving van nieuwe, niet standaard, componenten een prefix gebruikt wordt en bij niet component klassen niet? Ik heb hier bijvoorbeeld een component van TMS software "TAdvOutlookContacts" waarbij het een item gewoon "TOutlookContactItem" als naam heeft en niet "TAdvOutlookContactItem".

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    *+E13818MU01F0F* Norrit's Avatar
    Join Date
    Aug 2001
    Location
    Landgraaf
    Posts
    967
    Het component wordt ook elders gebruikt en niet alleen in de TAdvOutlookContacts?
    Het component is niet oorspronkelijk geschreven door dezelfde auteur en het wordt simpelweg gebruikt?
    Luiheid van de prorammeur?
    Verzin er nog maar een paar verder...

    Je komt het hier op 1 plek tegen en valt over naamgeving?
    Van alle zaken waar ik me druk om kan maken is dit er in ieder geval geen van...

    En het is en blijft natuurlijk persoonlijke smaak, die "coding-guidelines". De 1 is er wat puristischer in als de ander, of hanteert weer net even een andere implementatie. Zo vind ik het bijvoorbeeld niet kunnen dat Nederlandse ontwikkelaars een halfbakken Nederlandse implementatie maken (ButtonDoeIets, of btnDoeIets afhankelijk van je coding-guideline). Waarom dan het Engelse Button laten leven, in het Nederlands heet zoiets een knop. Of variabelen als "teller" voor iets nemen. Maar dit gaat weer een heel eigen discussie vormen waar hier niet om gevraagd is...
    Objective reality is a delirium caused by lack of alcohol in blood

  3. #3
    Als ik zelf classes maak, en componenten probeer ik items en child klassen altijd een prefix te geven die past bij het hoofd component. Niet alleen om duidelijkheid te hebben, maar voor mijzelf vooral omdat ik dit logisher vind. Zo kan ik mij soms zelf ook wel ergeren aan mensen die in een component een set maken, en hier gewoon waarden als; true, false, maybe - geven. Zo limiteer je toch verder in je code andere manieren van werken?

  4. #4
    *+E13818MU01F0F* Norrit's Avatar
    Join Date
    Aug 2001
    Location
    Landgraaf
    Posts
    967
    @Reidinga:
    En als ik dan een klasse met een prefix heb die op dat moment logisch is voor het hoofd component. Nu heb ik die klasse weer nodig in een ander hoofd component, dan is die prefix toch naar zijn grootje?

    Als je het dan al zo netjes als wat wil doen moet je van elke van je classes een base component aanmaken en voor ieder gebruik een afgeleide maken met de juiste prefix voor de desbetreffende set. Alleen ken ik niemand die dit zo opbouwt, ik ook niet.
    In het voorbeeld vind ik "TOutlookContactItem" een ontzettend valide naam, waarom moet dat de "Adv" prefix krijgen? Het is toch een contact item van outlook, wat is de meerwaarde van Adv (buiten dat ik dan kan zeggen dat het een contact item van outlook voor de Adv componenten set is)? En dat laatste vind ik dan weer discutabel, want waarom zou ik dit contact item voor outlook niet ook kunnen gebruiken in de Tmp componenten set (of welke andere naam je wil verzinnen)?

    Ik wil alleen de ontwikkelaars de kost niet geven die gewoon een nette componenten set gebouwd hebben (inclusief alle nette prefixes) en op enig moment 1 van die componenten hebben moeten gebruiken in een nieuwe componenten set (of een versie2 van het origineel, maar wel het origineel nog ondersteunen en daarom maar Adv als Advanced in de prefix gooien, lekker nietszeggend). En op dat moment is het lean and mean en vervalt de nette naamgeving wel eens in het water.
    En nogmaals, ik vind in dit voorbeeld de Adv prefix al discutabel op zich, want het zegt echt niets extra's over het outlook contact item.
    Objective reality is a delirium caused by lack of alcohol in blood

  5. #5
    Maar is het niet zo dat bij een component de classname uniek moet zijn i.v.m. registratie in de IDE?

    In het voorbeeld vind ik "TOutlookContactItem" een ontzettend valide naam, waarom moet dat de "Adv" prefix krijgen?
    De enige reden die ik kan verzinnen is dat het eventueel wat verwarring kan geven als er een andere componenten maker is die dezelfde naam gebruikt.

    En nogmaals, ik vind in dit voorbeeld de Adv prefix al discutabel op zich, want het zegt echt niets extra's over het outlook contact item.
    Bij mijn weten hebben alle TMS componenten deze prefix, tms als prefix had misschien meer voor de hand gelegen.

  6. #6
    Marius
    Join Date
    Jul 2013
    Location
    Groningen
    Posts
    178
    Een prefix moet wat mij betreft heel consequent doorgevoerd worden in de aangeboden componenten omdat de (korte) naamgeving anders kan conflicteren met de "enige echte TOutlookContactItem". Dat is ons al een paar keer overkomen en kun je alsnog het component gaan aanpassen (en gelukkig hebben wij altijd de full source variant).

    Qua prefixen is het een rommeltje in TMS. Ze hebben een aantal componenten overgenomen en die hebben weer een andere prefix dan TMS of ADV. Het feit dat het naast de Raize componenten weinig toevoegde waarde had en de ebrekkige naamgeving was reden genoeg om het definitief buiten de deur te zetten (dit was 2 a 3 jaar geleden, wellicht is het aangepast <maar dat verwacht ik niet>)

  7. #7
    Maar stel dat je eigen versie van TOutlookContactItem geen component is maar een gewone klasse prefix je dan ook?

    Qua prefixen is het een rommeltje in TMS
    Dat is me nooit echt opgevallen met uitzondering van sommige data-aware versies van componenten waarbij de vendor prefix (Adv) en de data-aware prefix (DB) niet consequent is doorgevoerd.

  8. #8
    Ik begrijp je wel, maar vind zelf dat de prefix vooral dient voor de vendor of pakket. Bij lmd en abc component gebruiken ze die toch ook. Een button in welke vorm ook blijft een button. Timagebutton is dan een goede classname, maar niet echt friendly in de zin dat deze vroeg of laat ook in andere 3rd party sets gaat voorkomen. Noem ik deze TerImageButton (er als in mijn voorletter en letter van achternaam) is deze al bruikbaarder..

  9. #9
    Al kan je je afvragen waarom je imagebuttons van meerder vendors zou willen gebruiken.
    1+1=b

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •