Results 1 to 3 of 3

Thread: TInifile 'probleempje'

  1. #1

    TInifile 'probleempje'

    Ik heb een klein probleempje met INI-file op C:\Windows. Deze plek ligt vast in de specificatie van een uitwisselings-protocol waar meerdere pakketten - en dus ook mijn programma - gebruik van maken, dus daar wil ik niet aan tornen: ook die andere programma's verwachten dat bestand op die plek.

    Wat is het punt:
    Ik hoef maar 'één keer in dat bestand te schrijven (om het programma te publiceren zodat andere programma's het kunnen benaderen), dat daarvoor admin rechten nodig zijn is geen punt; ook de andere programma's doen dat.

    Maar als ik dat bestand dan wil lezen vanuit mij n programma om de locatie van die andere programma's op te halen, lukt dat alleen als ik dan ook admin rechten heb, dus moet ik het programma uitvoeren als administrator. Nu vermoed ik dat dat door TInifile class komt; ik denk dat TInifile.create het opgegeven bestand read-write opent - en dat laatste lukt niet zonder admin rechten (het staat immers op C:\Windows).

    ik kan natuurlijk het bestand als gewoon tekst bestand openen en op zoek gaan naar de juiste sectie, en daarna de juiste key. Maar dat gaat met TInifile een stuk simpeler en veen duidelijker. Naar mijn idee moet het toch mogelijk zijn een TInitfile object te lezen ZONDER dat je er admin rechten voor nodig hebt?

  2. #2
    Volgens mij doet Delphi in de TIniFile niets met de file zelf. Die laat dat aan Windows over (GetPrivateProfileString() api). Of je daar dan admin rechten voor nodig hebt voor een ini uit C:\Windows weet ik niet.

    Maar kun je eens TMemIniFile proberen. Daarmee leest Delphi namelijk wel zelf via een TFileStream het ini-bestand in (mat fmOpenRead or fmShareDenyWrite).

  3. #3
    Inderdaad. Of je maakt een symbolic link in C:\Windows naar de eigenlijke inifile die je in een locatie zet waar je wel mag lezen en eventueel schrijven.
    1+1=b

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •