Results 1 to 12 of 12

Thread: Firedac LIBMYSQL.DLL probleem

  1. #1

    Firedac LIBMYSQL.DLL probleem

    Hoi allemaal,

    Ik maak een multidevice application. Ik heb een mySQL database op een webserver. Met MyDAC van Devart kan ik altijd gewoon koppelen. Maar nu wil ik koppelen met een FireDAC connection. Maar hij blijft steeds zeuren over de LIBMYSQL.DLL

    Nu heb ik wel het LIBMYSQL.DLL bestandje gevonden, maar begrijp er maar weinig van (ook na googlen).

    a) wat is en doet de LIBMYSQL.DLL eigenlijk?

    en

    b) waar moet ik dat dan neerzetten en aanroepen voor een connectie?

    Groetjes.

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    libmysql is de client library van MYSQL. MyDAC spreekt zelf mysql wire-protocol, de meeste andere (FireDAC,ZEOS, SQLDB e.d.) niet, en hebben de mysql client DLL nodig om met mysql te babbelen

  3. #3
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    En deze zet je of in je windows / system folder of in je folder waar je programma staat. SQLdb heeft zelfs een component dat je kan aanroepen waar deze staat. Maar dat is lazarus

    Maar er staat mij iets bij dat firedac dat ook heeft.

    http://docwiki.embarcadero.com/RADSt...vers_(FireDAC)
    http://docwiki.embarcadero.com/RADSt...ions_(FireDAC)
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  4. #4
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    libmysql is de client library van MYSQL. MyDAC spreekt zelf mysql wire-protocol, de meeste andere (FireDAC,ZEOS, SQLDB e.d.) niet, en hebben de mysql client DLL nodig om met mysql te babbelen
    Oke, duidelijk. Toch ehb ik dan nog aanvullende vragen.

    Ik heb het LIBMYSQL.DLL bestandje en op drie verschillende plekken gezet omdat ik deze drie opties ergens gelezen heb. In de system map van windows, op de plek waar mijn project staat en op een neutrale plek met een path verwijzing zoal alle libray's. Toch blijft de FireDac klagen dat hij LIBMYSQL.DLL niet kan zien/gebruiken. O ja, ik heb ook bewust gelet op de 32 of 64 bit versie. Ook dat klopt gewoon, dus ook daar kan het niet aan liggen.

    Mijn vraag is nu (en hopelijk kan iemand mij daar mee helpen). Hoe krijg ik het dan aan het werken met die LIBMYSQL.DLL?

    De tweede vraag is ook nog... Als ik hem aan de praat heb en als ik dan de app compile, neemt hij dan deze LIBMYSQL mee in de apk (voor android)? Of ben je dan afhankelijk van het platform waar het appje op draait?

    Alvast weer heel hartelijk dank voor reacties.

  5. #5
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    De tweede vraag is ook nog... Als ik hem aan de praat heb en als ik dan de app compile, neemt hij dan deze LIBMYSQL mee in de apk (voor android)? Of ben je dan afhankelijk van het platform waar het appje op draait?
    Gaat niet werken. De library is alleen voor Windows. En dat wil je ook niet. Je moet data via een n-tier gaan lezen. Wat je ophaald is 'schone data', die je kan tonen / verwerken op je android apparaat.
    Mijn vraag is nu (en hopelijk kan iemand mij daar mee helpen). Hoe krijg ik het dan aan het werken met die LIBMYSQL.DLL?
    Heb je de link gelezen, die in in #3 heb geplaatst?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  6. #6
    Ja gelezen en het werkt nu. Dank je wel!!!!

    Maar dan zit ik nog steeds met een probleem. Ik ben een app aan het maken voor de android. Als het dan niet werkt, welk alternatief heb ik dan? Met andere woorden. Hoe kan ik Mysql data in een android app toveren?

  7. #7
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    datasnap, Mormot, Tiopf, KbmmW, restserver, tcpip?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  8. #8
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    datasnap, Mormot, Tiopf, KbmmW, restserver, tcpip?
    Dank je voor alle hulp. Ik heb mijn myDac licentie vernieuwd aangekocht en met die nieuwe versie werkt alles perfect!

    Nogmaals dank aan iedereen voor de moeite.

  9. #9
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by RuudPenris View Post
    Ik heb het LIBMYSQL.DLL bestandje en op drie verschillende plekken gezet omdat ik deze drie opties ergens gelezen heb. In de system map van windows, op de plek waar mijn project staat en op een neutrale plek met een path verwijzing zoal alle libray's.
    Geen idee. Kijk in de documentatie van de library die je gebruikt wat de naam moet zijn, en controlleer ook versioning. Mysql is verschikkelijk geversioned, waarom ik het vermijdt als de pest (vrijwel alles, FireBird, Postgres, mssql is IMHO een betere keus)

  10. #10
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Gelukkig heeft MyDAC daar een mooie wrapper voor gemaakt.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  11. #11
    Stijn Sanders develyoy's Avatar
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    GentBrugge, Belgi?½
    Posts
    1,046
    Ik heb hier ook een wrapper gemaakt: https://github.com/stijnsanders/Data...ster/LibMy.pas

  12. #12
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Maar hier heb toch nog steeds de lib nodig?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •