Page 2 of 2 FirstFirst 1 2
Results 16 to 27 of 27

Thread: alternatief voor datasnap

  1. #16
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by mierlp View Post
    Hi Erik
    ik zou zeggen een mySQL server installeren op een centrale server. Je applicatie bouwen op basis
    van myDac of uniDac en je bent klaar. Of het moet zijn dat je gebonden bent aan FireBird maar dat kun je toch ook
    centraal installeren.
    Gaat volgens mij niet werken op een apple
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  2. #17
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    @Peter: je hebt de vraag niet goed begrepen. Er is geen netwerk, alleen een "losse computer", bovendien ben ik gebonden aan Firebird.
    @Luigi: ik zal contact met Benno opnemen ( steun de lokale ondernemer )
    @John: dat had ik ook al bedacht
    Erik

  3. #18
    Quote Originally Posted by ErikB View Post
    (gebruik Delphi 10.2.3/ firebird 2.8.x)


    de volgende situatie: een gebruiker heeft een standalone computer (dat kan Windows zijn, of OS X)
    daar draait onze applicatie.

    nu wenst de klant gebruik te maken van een tablet ( iOS of Android ) om een soort intake met hun klant(en) vast te leggen.
    mijn eerste gedachte was om Datasnap te gebruiken ( ja, ik ben fan van Bob Swart ), maar een datasnap server werkt alleen onder Windows.
    De klanten met OS X kunnen dan daar geen gebruik van maken, en dat wil ik niet.

    Nu heb ik naar kbmMW gekeken, en ik krijg de indruk dat ik het daar wel mee kan.
    Er moet data heen en weer gestuurd kunnen worden en de bedoeling is om alleen in het lokale netwerk te blijven (uiteraard encrypted)

    kan er iemand hier iets zinnigs over zeggen (voor's en tegen's, enz.) ?

    Hoi Erik,

    Ik zat met hetzelfde probleem. Ik heb daarom een licentie gekocht (wel de prof anders werkt het niet) van myDAC van Devart. Die hebben een eigen LIBMYSQL systeempje. Dit werkt echt fantastisch en heel simpel.

  4. #19
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    Ruud, ik ben aan Firebird (aan de serverkant) gebonden. Aan de client kant maakt het niet zo uit, waarschijnlijk wordt het daar een memorytable ( kbmMemTable of ClientDataset o.i.d ), maar ga toch even naar Devart kijken
    Erik

  5. #20
    Erik,

    ik heb je mail gezien, kom er straks even op terug. Ik ben inderdaad een (kleine) reseller van kbmMW, oa om klanten te kunnen helpen die niet via de standaard vs route kunnen of willen.

    Als je wilt investeren in een sterk en groeiend platform, dan is kbmMW zeker een goede investering. Door de flexibele opzet, o.a. met de transport structuur kun je code bouwen die makkelijk herbruikbaar is in diverse scenario's.

    In jouw huidige businesscase vraag ik me wel af of het geen overkill is. Zoals Peter ook schrijft zou je deze specifieke situatie (in een lokaal netwerk!) ook op kunnen lossen met bv Firedac of een van de andere db componenten. Als je delphi ent hebt kun je met Firedac gewoon een remote database benaderen.

    Een andere optie zou nog kunnen zijn om een kleine rest oplossing te maken. Op je windows machine laat je een kleine webserver luisteren (embedded in je app of als losse service) die wat endpoints beschikbaar maakt. Je tablet communiceert dan via Rest en in json met je server. Door dat zo in te richten koppel je je app en je server los door een min of meer standaard architectuur. Je kunt zo in de toekomst ook veel makkelijker schalen door dingen aan de serverkant anders op te lossen. Voor je app blijft alles hetzelfde, behalve eventueel de url.

    Voor jouzelf is denk ik het belangrijkste om je af te vragen waar jouw businesskansen liggen. Groeit je businesscase nooit groter dan dit scenario dan zou ik een quick fix kiezen. Verwacht je dat het een platform kan gaan worden (bv met 4G tablets on the road) dan is de tijd en bijkomende kosten voor kbmMW een goede keuze. Mijn ervaring is dat applicaties altijd groter worden dan verwacht en gebruikers ook meer connectiviteit verwachten.

  6. #21
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    Benno,

    dank voor je bericht.

    In jouw huidige businesscase vraag ik me wel af of het geen overkill is. Zoals Peter ook schrijft zou je deze specifieke situatie (in een lokaal netwerk!) ook op kunnen lossen met bv Firedac of een van de andere db componenten. Als je delphi ent hebt kun je met Firedac gewoon een remote database benaderen.
    ik heb met iOS en Android te maken, dat betekent dat ik mijn Firebird database niet daarvanaf kan benaderen

    Een andere optie zou nog kunnen zijn om een kleine rest oplossing te maken. Op je windows machine laat je een kleine webserver luisteren
    de "server" is in de meeste gevallen een stand-alone computer met Windows of OS X, is dus met bijvoorbeeld datasnap geen oplossing (die draait alleen op Windows)

    Ik verwacht groei, en dus liever geen quick-fix oplossingen
    Erik

  7. #22
    hmmm ik had op moeten letten, pagina 2 was er al

    Je schrijft iets cruciaals, namelijk dat er geen netwerk is. kbmMW heeft weliswaar mogelijkheden om een briefcase achtige structuur te maken, maar daar ligt niet de grootste kracht van kbmMW (imho).

    Ik heb een aantal jaren geleden aan een toepassing waar ook een soort intake werd gedaan. Daar gebruikten we xml. Met een template tool kon een vraag xml worden aangemaakt. Die werd uitgevoerd in een wizard achtige toepassing, waarbij schermen dynamisch werden opgebouwd. Antwoorden kwamen in de xml terecht. In ons geval stond de xml in een database, de client haalde dat op van een kbmmw server.

    Een soortgelijk scenario zou mogelijk ook voor jou een oplossing kunnen zijn voor je app. Als je zorgt dat het template op de tablet staat kun je een intake doen. Sla ze lokaal op met bv een uuid als identifier en je kunt de xml kopieren als je weer bij je pc bent.

    Zorg wel dat je de templates een versienummer geeft om automatisch te kunnen verwerken.

  8. #23
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    er moet data heen en weer, een xml op de client is dus niet voldoende. De gebruiker verwacht ook nog dat de data "vrijwel direct" op de computer komt te staan.

    dat kbmMW op een stand-alone pc i.c.m. een iOS of Android tablet misschien een beetje overkill is, is niet zo erg. onze toekomstplannen zijn veeleisend / uitgebreid (of hoe je het ook wilt noemen). Deze intake is dan ook een opstapje naar wat we later gaan willen.
    Erik

  9. #24
    ja maar ik blijf dan toch benieuwd hoe je data heen en weer wilt sturen zonder netwerk

  10. #25
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    op de zelfde manier als Datasnap, maar dan met een kbmMW oplossing op de hoofdpc
    Erik

  11. #26
    ja maar ik blijf dan toch benieuwd hoe je data heen en weer wilt sturen zonder netwerk
    Volgens mij bedoeld Erik dat de hoofdpc nu geen onderdeel uitmaakt van een netwerk, maar dat er straks wel een netwerk verbinding is tussen de tablet en de hoofdpc.

    ik heb met iOS en Android te maken, dat betekent dat ik mijn Firebird database niet daarvanaf kan benaderen
    Met de firebird pro editie van Devart schijnt dit wel te kunnen. Of je dit moet willen ook met het oog op de toekomst is een ander verhaal.

  12. #27
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    Luigi, dat klopt inderdaad, en omdat ik al eens kbmMW had aangeschaft en het zeker interessante componenten vind, lijkt het mij beter om die te gaan gebruiken (als dat tenminste kan) , dan wéér een pakket er bij te kopen
    Erik

Page 2 of 2 FirstFirst 1 2

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •