Results 1 to 5 of 5

Thread: Listview - Kolom met tellertje toevoegen

  1. #1

    Listview - Kolom met tellertje toevoegen

    Hoi allemaal,

    Ik heb een probleem met de nieuwe listview design.

    Je kan tegenwoordig met de nieuwe opties in listviews meerdere items aanmaken.

    Zie dit filmpje van Embarcadero zelf:
    https://www.youtube.com/watch?v=P97uoOOFWFs

    Of dit filmpje:
    https://www.youtube.com/watch?v=I1FHy8s6pkc

    Je kan dus nu in die items, meerdere subitems aanmaken en die dan binden met je database.

    So far so good.

    Alles gaat prima en ik kan perfect deze subitems binden aan mijn data velden. Maar nu heb ik een heeeel simpel dingetje waar ik al weken niet uit kom.

    Ik wil een tellertje laten lopen en die in het eerste kolommetje van deze listview zetten. Zie het bijvoorbeeld als een lijstje zoals dit:

    1 Pietje Puk Amsterdam 50 jaar
    2 Truus Janssen Den Haag 35 jaar
    3 Jan de Vries Utrecht 42 jaar

    De namen, woonplaats en leeftijd koppel ik via een binding uit de DB, maar hoe krijg ik dan die cijfers (die niet in de db staan) in dat eerste kolommetje. Ik heb op google diverse mogelijkheden gezien, maar volgens mij werken die alleen bij de oudere versies van Listview component. (niet in 10.2)

    Maar.....

    Wat voor mij nóg beter werkt is dat ik deze "new items" in het hoofditem (zoals in het filmpje) niet eens hoef te koppelen, maar op een of andere manier kan aanspreken om zelf "te vullen" met data. Dan laat ik een loopje lopen en vul ik het zelf. (voor mij werkt dat handiger ivm de reden waarvoor ik het nodig heb).

    Het is een heel warrige vraag, maar ik kan het niet zo goed uitleggen. Vragen staat dus vrij natuurlijk.

    Alvast bedankt voor het meedenken.

  2. #2
    Kun je niet gewoon een extra field aan je dataset toevoegen en deze koppelen?

  3. #3
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Of een generic list aanmaken waarbij je de teller meeneemt en deze koppelt aan je listview.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  4. #4
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Of een generic list aanmaken waarbij je de teller meeneemt en deze koppelt aan je listview.
    Oke, deze begrijp ik niet helemaal. Je bedoelt dus de data eerst in een generic list te plaatsen en deze dan in de listview te stoppen. Maar dan blijf ik toch met het probleem zitten dat ik de Items daar niet kan benaderen op ze te "vullen".
    Last edited by RuudPenris; 20-Apr-18 at 15:10. Reason: spelfout

  5. #5
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Juist. In VCL kan het op die manier, maar dat moet volgens mij ook o werken met FMX. Dan krijg eigenlijk het MVVM principe.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •