Results 1 to 6 of 6

Thread: Diverse GUI vragen

  1. #1

    Diverse GUI vragen

    Hallo hallo,

    Geïnspireerd door Rik (RVK) heb ik een eigen component geschreven dat de layout van control in mijn applicatie makkelijker maakt. Nu heb ik alleen wat vragen over de layout stijl. Graag zou ik feedback willen hebben over het volgende:

    1) Als je diverse groupboxes hebt met labels links van een edit, is het dan gebruikelijk om alle left properties van het eerst control gelijk te houden in alle groupboxes? Of lijn je uit binnen binnen één groupbox?
    Click image for larger version. 

Name:	locaal.png 
Views:	138 
Size:	17.9 KB 
ID:	7751
    Click image for larger version. 

Name:	globaal.png 
Views:	128 
Size:	16.3 KB 
ID:	7752

    2) Vanuit een esthetisch oogpunt vind ik het mooier als controls uitgevuld zijn bijvoorbeeld zoals in gbx1 , maar dit kan als nadeel hebben dat bijvoorbeeld een edit langer wordt dan de tekst die erin mag staan. Is het onwenselijk/gebruiks onvriendelijk om dit te doen?

    3) Hangt samen met vraag twee. In een eerdere post van mijGUI-ontwerp-en-meerdere-talen gaf Rik (RVK) aan dat hij de lengte van edits opgeeft in aantal karakters. Daar valt natuurlijk wel wat voor te zeggen. Over het algemeen is best vervelend als een edit kleiner is dan de tekst die erin moet. Aan de andere kant zijn mijn database velden die strings bevatten vaak groter dan in de meeste voorkomende gevallen nodig is. Wat is wijsheid?

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    1) Het uitlijnen van de linkerkant van de edits kan, maar zou ik beperken tot de groupbox, met de optie om er zelfs binnen de groupbox van af te wijken.

    2) Uitvullen zou ik zeker niet doen. Voor de breedte van de edits is het juist handig om variatie te hebben. Dat kan op het eerste gezicht rommeliger lijken, maar het kan ook juist helpen bij het invullen van gegevens. Een extreem voorbeeld is een adres. Je 'weet' ongeveer wat de layout is (even alle andere landen negerend), dus als je de controls op de juiste manier neerlegt weet je al bijna automatisch welk gegeven waarin moet.
    Ook in gevallen waar dat effect minder sterk is, of de velden minder aan elkaar gerelateerd zijn, kan het helpen om verschillende breedtes te hebben.

    NB. Op het moment dat de layout al zo sterk communiceert wat waar moet, dan kan je je wellicht ook volstaan met TextHints in plaats van losse labels, al moet je daar ook mee oppassen, want zodra de edit een waarde heeft, is deze hint niet meer zichtbaar..

    Click image for larger version. 

Name:	Adressering.png 
Views:	107 
Size:	3.7 KB 
ID:	7753
    Vlnr: Geen communicatie, communicatie d.m.v. afmeting, aangevuld met text hints.

    3) Kan zeker. Als je naar TField kijkt, dan heeft dat ook een DisplayWidth property. Mocht je DB-aware controls hebben, dan kan je die informatie gebruiken om een logische afmeting te bepalen voor je edits en eventueel voor kolommen van een grid.
    Ik zou voor de edits een grootte kiezen die in de meeste gevallen logisch is. Een voornaam is vaak nog geen 10 tekens lang, dus aardig van je dat het 100 mag zijn, maar er hoeven er maar 12 zichtbaar te zijn in je edit.


    Al met al denk ik dat het zeker handig is om een IDE expert te hebben die je kan helpen met het uitlijnen van je controls, maar ik denk dat jet het finetunen daarvan toch beter zelf kan doen.
    Last edited by GolezTrol; 24-Apr-18 at 17:49.
    1+1=b

  3. #3
    Uitvullen zou ik zeker niet doen.
    Wat ik met uitvullen bedoel is wat er in jouw voorbeeld in de 3e kolom staat. De breedte van:

    naam = straat + nummer = postcode + plaats

    Om dit kloppend te maken pas is ik de breedte van de edits eventueel aan zodat het rustiger oogt. Hierdoor kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je bij postcode ruimte hebt voor 10 karakters maar er slecht 6 mag invoeren. Dat kan natuurlijk wel een beetje verwarrend zijn.

    Is dit ook ongewenst in jouw optiek?

  4. #4
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Wat je visueel wilt is je eigen stijl, doe wat jij denk wat goed is.
    Maar als je het schrijft voor een groter publiek is het handig dat je overeenkomsten heb naar wat algemeen geaccepteerd word.
    Het is een gevoel wat de uitstraling van je programma bepaald.
    Kijk naar andere veel gebruikte programma's, Optie 3 van GolezTrol toon veel gelijkenis met wat je moet invullen op een mobieltje
    Daar staan vaak de hints in de edit velden.

    Nog een klein hintje als je LabelEdit gebruikt staat de caption al standaard voor of boven de Edit.
    Dat scheelt weer code typen en uitlijnen :-)

    Gr. Peter
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  5. #5
    Quote Originally Posted by luigi View Post
    ... dat je bij postcode ruimte hebt voor 10 karakters maar er slecht 6 mag invoeren.
    Twijfelachtig. In het voorbeeld dat ik gaf zou ik dat voor postcode niet doen, maar als je meerdere velden hebt die allemaal een 'best wel brede' invoer kunnen hebben, zoals als voornaam, achternaam, straat, enz. dan zou ik deze niet kunstmatig van verschillende lengtes voorzien om maar te varieren. Je weet namelijk toch niet welke er langer is in de praktijk. In dat geval zou ik ze lekker uitvullen.

    Maar voor velden waarvan je het wel weet zou ik het niet doen. Een postcode-veld mag dus best wel krap om die postcode heen staan. Als het dan 7 of 8, of zelfs 10 breed is, dan is dat ook niet zo erg, zolang postcode maar langer is dan huisnummer en aanzienlijk korter is dan straat.

    M'n punt is vooral dat 'rustiger oogt' nogal relatief is en zeker niet per se nuttig is. Lijntjespapier oogt ook rustig, maar om zomaar even lijntje 17 te vinden is best lastig. Een korter lijntje vinden tussen een aantal lange lijntje is veel makkelijker
    1+1=b

  6. #6
    Wat je visueel wilt is je eigen stijl, doe wat jij denk wat goed is.
    Ja tot op zekere hoogte is dat wel zo, alleen zijn er ook redelijk wat guidelines. Op zich vind ik het geen probleem om deze te breken als ik daar een goede reden voor heb, maar dan moet je deze wel eerst kennen

    M'n punt is vooral dat 'rustiger oogt' nogal relatief is en zeker niet per se nuttig is
    Dus functionaliteit/gebruiksgemak voorop daarna de esthetische kant.

    Bedankt voor alle input!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •