Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 16

Thread: string in EditBox verdubbeld zich (alleen) in android

  1. #1

    string in EditBox verdubbeld zich (alleen) in android

    Ik bemerk een merkwaardig fenomeen, Ik heb een kleine database met een veld Category. Die wil ik laten aanpassen dmv een editbox op een ander tabblad (of juist iets anders kiezen uit een listview of handmatig wat anders er van maken)
    Als ik de string (category) in een editbox wil aanpassen door een letter erachter te plaatsen dan verdubbeld de string zich(self). Na het toevoegen van 1 letter (" Boodschappend" ) verschijnt er "BoodschappendBoodschappend"
    Als ik iets toevoeg middenin de string dan treed dit fenomeen niet op, ook niet als ik bv een letter weghaal aan het einde van de string.
    Als de applicatie in windows draai dan doet zich dit niet voor.

    om de editbox leeg te maken heb ik de onderstaande code gebruikt;

    Code:
    procedure TFormToDo.edtCategoryEnter(Sender: TObject);
    begin
     if edtCategory.Text = 'vul hier een nieuwe categorie in of kies er 1 van hieronder' then
         begin
           edtCategory.Text := '';
         end;
    
    end;

    Heeft iemand een idee waarom dit optreed ?

  2. #2
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Voor zover ik weet, maar ik heb alleen VCL kennis, mag je in een heleboel events
    geen dingen, zoals text, aanpassen aan je control, omdat deze dan in een oneindige
    of vreemde loop terechtkomt.

    Stel je hebt in de OnChange-event van een TEdit een stukje code staan dat de tekst
    van diezelfde control aanpast, dan roept die code uiteindelijk weer een OnChange-event
    aan, waardoor wederom jouw code wordt aangeroepen, die...

    Enzovoorts, enzovoorts.

    Overigens is het checken op een sting-waarde niet echt een nette manier om iets te
    controleren, maar dat terzijde.

    Hadden TEdits e.d. in nieuwere versies van Delphi niet zo'n gray-text achtige property
    die precies doet wat jij nu probeert te simuleren?
    Of heeft FM dat niet?
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  3. #3
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    Hadden TEdits e.d. in nieuwere versies van Delphi niet zo'n gray-text achtige property
    die precies doet wat jij nu probeert te simuleren?
    Of heeft FM dat niet?
    Dat is in ieder geval zo in vcl, de property TextHint.
    *Edit* In android is het blijkbaar de property 'Textprompt'
    Last edited by Delphiwizard; 13-May-18 at 21:18.

  4. #4
    Ik heb de invul-hulp / testhint in de editbox opgelost mbv van de textprompt property. werkt goed. Dank voor deze oplossing.

    Maar ik heb een nieuw projectje gemaakt met op fom1 alleen een button die fom2 aanroept, hierop heb ik een editbox gezet en een button waarmee ik de string in de editbox een waarde geeft. ook een button die form2 weer afsluit.
    Als ik de button gebruik om de editbox in te vullen en ik wil 1 (soms 2) letter(s) achter de string plaatsen, verdubbeld de string zich.
    wederom alleen in android zie ik dit gebeuren......
    kan over dit fenomeen niets vinden op het internet (wellicht zoek ik verkeerd)

    Tedit (editbox) wordt gevuld door de code;
    Code:
     Edit1.Text := 'wat invullen' ;

  5. #5
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Op welke android versie en toestel doet dit fenomeen zich voor?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  6. #6
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ik denk dat je beter je gehele project (of liever een uitgeklede versie waarin zich het probleem voordoet)
    hier op het forum kunt zetten; dat zou alles een stuk duidelijker maken.

    Doorgaans laat je een TEdit invullen door de gebruiker en lees je hem in code uit, wellicht heb je er nog
    een aantal events aan hangen die roet in het eten gooien zodra je er in code tekst in gaat zetten?
    (Ik zeg overigens niet dat het niet kan of hoort)
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  7. #7
    hier het uitgeklede voorbeeldje waarin de editbox zich vreemd gedraagt in android. In windows en OSX treed dit fenomeen niet op.
    er hangen voor de rest geen events meer aan.

    getest op androids :
    samsung s7 android versie 7.0
    samsung a5 android versie 8.0.0
    Attached Files Attached Files

  8. #8
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Hallo Ronaldinho, (Stadsgenoot zie ik)

    Ik kan jouw probleem niet reproduceren.
    Op mijn S7 werkt het normaal.

    Ik heb jouw projectje ook nagebouwd (iets andere manier)
    Kijk eens of je probleem terugkerend is.
    Attached Files Attached Files
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  9. #9
    Quote Originally Posted by Wok View Post
    Hallo Ronaldinho, (Stadsgenoot zie ik)

    Ik kan jouw probleem niet reproduceren.
    Op mijn S7 werkt het normaal.

    Ik heb jouw projectje ook nagebouwd (iets andere manier)
    Kijk eens of je probleem terugkerend is.
    Hmmmm vreemd want het laatste woord verdubbeld zich nog steeds........Ook in jouw scrap2 project.
    als ik op mijn mobieltje bv in de zoekbalk van google een woord van een vorige zoekopdracht en vervolgens kies. Bij het aanvullen van dit woord treed de verdubbeling niet op.

    Ik heb inmiddels wel het probleem opgelost door op mijn mobiel "voorspellende tekst" uit te zetten. Maar hoe doe ik dat later bij de gebruikers van de app ?

    instellingen
    algemeen beheer
    taal en invoer
    virtueel toetsenbord
    samsung toetsenbord
    (bij slim typen) Voorspellende tekst <-- deze uitschakelen

    Dit schijnt standaard aan te staan.

    Ik kan tenminste wel verder met mijn project. In mijn project kunnen gebruikers een code aanvullen zodat men niet de gehele code hoeft in te vullen maar alleen de laatste 3 karakters.

  10. #10
    Ik bezig met een (Android) App en kom hier ook dit probleem tegen. Is hier al een oplossing voor zonder dat de gebruiker de "Voorspellende tekst" uit moet zetten ?

  11. #11
    Ik kwam dit tegen:
    https://forums.embarcadero.com/messa...ssageID=923293

    Op 'Jan 11, 2018 12:06 AM' zegt Rick dat hiervoor een oplossing is, en deze staat hier:
    https://quality.embarcadero.com/browse/RSP-19742

    Maar die link bestaat niet meer, en als ik zoek op 'RSP-19742' vindt ik de oplossing helaas niet.
    Oplossingen bij 'embarcadero.com' 'zullen toch wel ergens terug te vinden moeten zijn ?

    Waar en hoe zou ik deze oplossing kunnen vinden ?

  12. #12
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    De link bestaat wel, maar https://quality.embarcadero.com is al een tijdje uit de lucht. Waarschijnlijk kunnen ze druk niet meer aan
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  13. #13
    De server werkt weer, helaas heb ik hier geen inlog gegevens. Wie wil/kan hier de oplossing posten voordat de server mogelijk weer uit de lucht is ?

  14. #14
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ik zie niet een oplossing staan in de genoemde ticket RSP-19742:
    Nick Shallish added a comment - 14/Nov/18 12:29 PM

    This is by far the biggest issue we are facing. By default most our users have predictive text on. They have difficulties entering simple content into our app because the text is suddenly destroyed with doubleups or content from other text fields. This is just about the only thing we hope to see in the 10.3 release, that something can be done with the edit and memo control to work with the predictive text problem.
    .

    Nick Shallish added a comment - 16/Nov/18 12:05 PM

    This issue affects both tmemo and tedit in firemonkey, and all third party controls on the market that descend from these two classes. It occurs on all Android phones and tablets we have tested, especially prevalent on high performance phone like Galaxy Notes where predictive text fires more frequently. This issue makes it unrealistic to market Android applications on Android built using Delphi Tokyo 10.2.3 where those applications require text input. If users have predictive text turned on, Delphi 10.2.3 edit and memo controls will ADD predictive text suggestions instead of replacing the misspelt text etc. This happens automatically, makes it impossible to enter urls or email addresses in these fields, and causes text from one edit box to suddenly appear in other memo fields while the user is typing. The visual effect is very disconcerting for users because it occurs every few seconds quite randomly and occurs between fields. Our support requests on this regularly feature the word "haywire".

    Text input on Android for us is crucial, so this is by far the most significant technical issue we have at this time. We are really hoping to see edit and memo controls that can either disable predictive text for that control only, or which at least substitute the predictive suggestion like they're supposed to, in 10.3. The password workaround has not worked for us.
    .

    Jira-Quality Sync Service added a comment - 31/Jul/19 1:31 AM

    Internal copy (RS-86614) of this issue is closed as duplicate of internal issue RS-85264 by Yevhen Dumych on Jul 31, 2019. This issue is re-linked to internal issue RS-85264
    .

    Jira-Quality Sync Service added a comment - 02/Aug/19 3:48 AM

    Sync status from internal system, internal issue closed on Dec 24, 2018 by Yevhen Dumych with comment:
    Can not reproduce for RAD Studio 10.3 Version 26.0.32649.4509 IA
    Wel staat er bovenin dat deze bug opgelost is in 10.3 Rio Release 1.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  15. #15
    Ik heb ook even wat rond gekeken en kwam het volgende tegen.
    Je kan van de edit het keyboardtype zetten. Als je dan voor de optie "Alphabet" kiest zou je geen autocomplete suggesties meer moeten krijgen.

    https://stackoverflow.com/a/37112897/1023679

    Nou is het wel zo dat daar nog een bugje in zat maar dat is wel al opgelost (zegt men)

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •