Results 1 to 15 of 15

Thread: Componenten niet in de Tool Palette

  1. #1
    Delphi & OO in Vlaanderen SamWitse's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Brussel
    Posts
    833

    Question Componenten niet in de Tool Palette

    Beste Delphinauten,

    Na een crash van Windows, heb ik Delphi XE8 moeten herinstalleren.
    Ik heb ook FastReport kunnen installeren.
    In de Tool Palette staan echter de componenten van FastReport niet meer.
    in Project | Options | Packages staan FastReport DB FMX Components en FastReport FMX Components mooi aangevinkt. De Components in deze packages staan mooi aangeduid als 'installed components'.

    Wat moet ik doen om deze componenten toch te zien in de Tool Palette?!
    Op tinternet heb ik geen oplossing gevonden.

    Dankuzeerwel voor alle tip en zéker voor de oplossing!
    Sam.
    Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.

    Sam Witse.
    Delphi & OO in Vlaanderen

  2. #2
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Is het verwijderen uit de packages en opnieuw toevoegen niet voldoende?
    (Alleen uit de lijst verwijderen, niet de package zelf van de schijf wissen)

    En anders de package (*.dpk) openen in je IDE en opnieuw builden, gevolgd
    door install (vanuit je project manager).
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  3. #3
    Delphi & OO in Vlaanderen SamWitse's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Brussel
    Posts
    833
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    Is het verwijderen uit de packages en opnieuw toevoegen niet voldoende?
    (Alleen uit de lijst verwijderen, niet de package zelf van de schijf wissen).
    => geeft geen enkele wijziging in mijn Tools Palette

    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    En anders de package (*.dpk) openen in je IDE en opnieuw builden, gevolgd
    door install (vanuit je project manager).
    => lukt mij niet. *.dpk openen geeft problemen (wellicht omdat deze in c:\Windows\System staat?)

    De FastReport-folder staat in Tools | Options | Environment Options | Delphi Options | Library | Library path

    Mijn eigen programma compileert niet meer omdat de compiler de class TfrxReport niet vindt.

    Is er nog een plaats waar ik moet aanduiden dat ik de FastReportComponenten wil gebruiken?

    Groeten,
    Sam.
    Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.

    Sam Witse.
    Delphi & OO in Vlaanderen

  4. #4
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Voor zover ik weet hoort geen enkele package (uitgezonderd de BPL van een package) in een Windows-map.
    Normaal installeer je componenten in je user-map; in ieder geval in een map met volledige lees- en schrijfrechten.

    Maar begrijp ik goed dat het probleem alleen met FastReports is, welke je eerder nog niet geïnstalleerd had?
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  5. #5
    Delphi & OO in Vlaanderen SamWitse's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Brussel
    Posts
    833
    Het is de installer van FastReports die ze daar gezet heeft!

    Het doet zich inderdaad enkel bij FastReports voor, die ik ondertussen wel al enkele keren geïnstalleerd en verwijderd heb, zonder de componenten in de Tools Palette te krijgen.
    Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.

    Sam Witse.
    Delphi & OO in Vlaanderen

  6. #6
    Draai je delphi als admin?

  7. #7
    Delphi & OO in Vlaanderen SamWitse's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Brussel
    Posts
    833
    Quote Originally Posted by luigi View Post
    Draai je delphi als admin?
    Ja.

    Maar nu wordt het nog gekker.
    Als ik in de menubalk van Delphi rechtsklik, en Component aanvink, krijg ik de component-pages in de oude stijl te zien, als tabs.
    Daar staan plots twee LEGE tabs voor FastReport 2.0, terwijl ik FastReport 4.0 heb geïnstalleerd (en zie in Component | Install Packages)!

    WAAR houdt Delphi de componenten en component-pages bij? Kan ik die lijst editen?

    Groeten,
    Sam.
    Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.

    Sam Witse.
    Delphi & OO in Vlaanderen

  8. #8
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by SamWitse View Post
    WAAR houdt Delphi de componenten en component-pages bij? Kan ik die lijst editen?
    Voor zover ik weet staat alles in de register: [HKCU]\Software\Merk\BDS\Versie\Iets-met-packages (Merk is Borland/Inprise/CodeGear/Embarcadero en Versie het versienummer zoals 5.0)
    Maar dit zou, afhankelijk van de Delphi-versie, zomaar op een andere plaats kunnen staan, dus pin me er niet op vast.

    Volgens mij wil je niet handmatig rommelen aan de Delphi instellingen; ik heb daar hele nare ervaringen mee (met een verplichte herinstallatie tot gevolg).

    Voor zover ik het nu kan zien kun je beter
    • Vanuit de Delphi IDE zelf FastReports compleet deinstalleren
    • Delphi afsluiten
    • Op zoek naar alle FastReports DPK's, DCU's, PAS's en BPL's op je computer en deze verwijderen (eventueel via de prullenbak zodat je weer terug kan)
    • Een nieuwe map aanmaken, bijv. C:\FastReports\, met daarop volledige lees- en schrijf-rechten voor iedereen
    • De setup van FastReport draaien en niet de standaard installatiemap nemen, maar de map die je zojuist gemaakt hebt

    Op de ontwikkel PC waar ik nu achter zit staat een FR versie uit het jaar Kruik (welke ook nog eens verschrikkelijk veel aangepast is), dus daarmee kan ik ook niet precies zien hoe het er officieel uit moet zien op schijf.

    Ben benieuwd.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  9. #9
    Delphi & OO in Vlaanderen SamWitse's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Brussel
    Posts
    833
    Dag VideoRipper,

    Hetgeen je voorstelde, heb ik reeds meerdere malen gedaan.
    De toestand was gewoon te gek:
    - In de Tools Palette staat geen enkele FastReport component.
    - In Project | Options | Packages staan FastReport DB 4.0 FMX Components en FastReport 4.0 FMX Components mooi aangevinkt. De Components in deze packages staan mooi aangeduid als 'installed components'.
    - Het compileren van mijn programma lukt niet omdat de compiler de FastReport-componenten op de forms niet kent.
    -
    Als ik in de menubalk van Delphi rechtsklik, en Component aanvink, krijg ik de component-pages in de oude stijl te zien, als tabs.
    Daar staan plots twee LEGE tabs voor FastReport 2.0!
    - Components | Install package een rename van FastReport2.0 naar OldFastreport2.0 geeft mij een BIJKOMENDE tab in mijn old-style componentenmenu; de FastReport2.0 blijft doodleuk bestaan!

    Delphi is compleet de kluts kwijt met zijn packages, component-pages en componenten.

    Daarom ben ik nu Delphi aan het de-installeren, en opnieuw aan het installeren.
    Ik vermoed dat hij onmiddellijk de FastReport-componenten mee installeert, te zien aan de vraag welke onderdelen ik wil installeren. Maar welke?

    Rommelen in de Registry leek mij eenvoudiger, maar ik vond NIETS met 'FastReport2.0'. Waar Delphi deze Component-Page-naam opslaat is mij een raadsel, en nog meer waarom die enkel en alleen in de old-style componenten-menu te zien was.

    Ik laat je hier wel iets weten als de herinstallatie (ook niet gevonden of dat kon zonder uninstall, delete folders, install) voorbij is.

    Bedankt toch voor de troostende woorden!
    Sam.
    Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.

    Sam Witse.
    Delphi & OO in Vlaanderen

  10. #10
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Erm... Dat zijn de componenten voor FireMonkey.*

    Je moet Delphi wel op FireMonkey zetten als je deze componenten wil zien

  11. #11
    Delphi & OO in Vlaanderen SamWitse's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Brussel
    Posts
    833
    Herinstallatie van XE8.
    Fastreport 5.0-componenten worden onmiddellijk mee voorzien.
    Probleem opgelost.
    Of toch bijna.
    De Tool Palette weigert nu de component pages te tonen, maar is helemaal leeg!?
    De componenten zijn enkel te zien in de Component Toolbar (rechtsklikken in de menubalk, Component aanvinken)

    Die Tool Palette blijft mij tegenwerken!

    Sam
    Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.

    Sam Witse.
    Delphi & OO in Vlaanderen

  12. #12
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Nogmaals, je ziet de componenten alleen wanneer je:
    • FireMonkey als ontwikkeldoel* heb ingesteld (voor de FMX componenten)
      of
      VCL als ontwikkeldoel* hebt ingesteld (voor de VCL componenten)
    • Er een TForm of TDataModule zichtbaar is (dus niet de code ervan of bij een gesloten project)



    * Ik zit hier nog met Delphi 2007 voor m'n snufferd, dus weet even niet de exacte naam uit m'n hoofd.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  13. #13
    Delphi & OO in Vlaanderen SamWitse's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Brussel
    Posts
    833
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    Nogmaals, je ziet de componenten alleen wanneer je:
    • FireMonkey als ontwikkeldoel* heb ingesteld (voor de FMX componenten)
      of
      VCL als ontwikkeldoel* hebt ingesteld (voor de VCL componenten)
    • Er een TForm of TDataModule zichtbaar is (dus niet de code ervan of bij een gesloten project)



    * Ik zit hier nog met Delphi 2007 voor m'n snufferd, dus weet even niet de exacte naam uit m'n hoofd.
    File | New |VCL Forms Application selecteren. Een verse form in een vers project voor mijn neus, en een LEEG Tool Palette.
    Werken met de D7-componenten-toolbar met tabs voor elke component page, lukt wél.

    Click image for larger version. 

Name:	palette.PNG 
Views:	389 
Size:	57.5 KB 
ID:	7775
    Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.

    Sam Witse.
    Delphi & OO in Vlaanderen

  14. #14
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ah, nou komen we ergens (altijd weer die communicatieproblemen).

    Ik begrijp dat je zowel de Toolbar als de Toolpalette gebruikt (die eerste hadden ze er in D2005/D2007 in al hun wijsheid tijdelijk uitgesloopt).
    Men zou aan mogen nemen dat deze twee synchroon aan elkaar zouden moeten zijn, maar blijkbaar is dat (door een bug?) bij jou dus niet.

    Je zou met de opties van de Tool Palette kunnen gaan spelen ("Reset Palette") of zelfs de gehele categorie te verwijderen en daarna weer te herstellen.
    Click image for larger version. 

Name:	ToolPalette.png 
Views:	336 
Size:	32.1 KB 
ID:	7776

    [EDIT]
    Oh wacht... volgens mij doet jouw hele palette helemaal niks; ik zie helemaal geen categorieën, klopt dat?
    Zelfs de "Show palette categories"-knop is grijs (dus helemaal geen categorieën in de lijst).
    Name:  Categories.png
Views: 413
Size:  8.9 KB
    Last edited by VideoRipper; 01-Jun-18 at 16:38.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  15. #15
    Delphi & OO in Vlaanderen SamWitse's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Brussel
    Posts
    833
    Inderdaad, de hele Tool Palette was zo dood als ... dood!

    Ondertussen de PC gereboot, een nachtje laten slapen, en... HOERA! ik heb alle componenten, inclusief deze van FastReport, in mij Tool Palette.
    Dus: Case closed!

    Het oorspronkelijk probleem kwam door:
    - het ontbreken van Fastreport componenten in de Tool Palette (bug in Delphi?)
    - het downloaden en installeren van Fastreport voor Firemonkey (mijn fout, ik had niet door dat ik Firemonkey-versie aan het installeren was)
    - het compleet fucked up zijn van de Tool Palette en de Components Menu, en niet synchroon zijn van beide.


    Nu heb ik nog wel problemen met de installatie van Interbase, blijkbaar, maar daarvoor start ik een andere Thread als dat nodig is.

    Bedankt voor jullie geduld en inspiratie.
    Sam.
    Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.

    Sam Witse.
    Delphi & OO in Vlaanderen

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •