Results 1 to 7 of 7

Thread: Verschil tussen oplsag in een Array en een meta-file

  1. #1

    Verschil tussen oplsag in een Array en een meta-file

    Hallo,

    Ik teken op een Bitmap en sla dit op in een BmpArr. Maar dat geeft problemen met het geheugen. Nu kan je dat ook met een Metafile doen.
    Wat is echter het verschil in opslag tussen opslaan in een array of een meta file?


    Met een vriendelijke groet, Frans

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Een metafile is toch aan aanslag op je harde schijf?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Quote Originally Posted by Dubbeld View Post
    Ik teken op een Bitmap en sla dit op in een BmpArr. Maar dat geeft problemen met het geheugen.
    Welke problemen heb je met het opslaan in een array?
    Enkele honderden Bitmaps kleiner dan 256x256 is geen enkel probleem.

    Hoe groot zijn je bitmaps?
    Moeten het Bitmaps zijn of blijven? PNG of JPG geeft vaak verrassende resultaten.
    Kan we wat meer uitleg hierover geven?

    Peter
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  4. #4
    Peter,

    Het zijn grote bitmaps, Vullen bij het printen een gehele A4. De vraag is hoe en waar slaat de Metafile zijn gegevens op.


    H.G. Frans

  5. #5
    Stijn Sanders develyoy's Avatar
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    GentBrugge, Belgi?½
    Posts
    1,046
    Je bent nogal weinig concreet, maar een metafile bewaart eigenlijk 'wat er gebeurt op een canvas', vergelijkbaar aan Delphi-code die intens vanalles doet met het Canvas object. Om een meta-file te gebruiken, kan je het 'laten tekenen' op een canvas dat je aanreikt. Als je dus veel met tekst en lijnen werkt, zal het inderdaad kleiner zijn dan een bitmap. Maar zoals ik zei, ik vind weinig concreet in je originele vraag, en als ik meer zou weten over wat precies je bedoeling is, kunnen we misschien andere betere methodes voorstellen. Zoals een JPG of PNG in een embedded resource of andere dingen.

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    tmetafile is compatible met het WMF fileformaat wat o.a. in vroege tijden met Word gebruikt werd.

    We hebben de eerste jaren TMetafiles-overlays over bmp's gehad, maar er vanaf gezien omdat het problemen gaf (geheugen lekken), zie ook deze vraag hierover op stackoverflow

    We hebben het vervangen door een OpenGL gebaseerd eigen metafile formaat, waar een demo van hier hopelijk nog staat.

  7. #7
    In een andere post (Lazarus forum) geef je aan dat de bitmaps elk op een pagina worden geprint.
    Mogelijk worden de bitmaps één voor één opgebouwd en geprint voordat je met een volgende bitmap begint.
    Mocht dat zo zijn, kan je na printen de bitmap leeg maken of opslaan en een nieuwe beginnen?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •