Results 1 to 7 of 7

Thread: Zoekfunctionaliteit in één datamodule of in meerdere?

  1. #1

    Zoekfunctionaliteit in één datamodule of in meerdere?

    Hallo hallo,

    Stel dat ik een applicatie heb met diverse datamodules, bijvoorbeeld één datamodule voor facturen, één datamodule voor producten etc. Waar kun je dan het beste de zoek functionaliteit inbouwen? Bouw je in iedere datamodule zoekfunctionaliteit in voor de desbetreffende datamodule of kun je beter één zoek datamodule maken voor alle soorten zoek opdrachten?

    Bijvoorbaat dank!

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik gebruik daarvoor helemaal geen datamodule, maar een aparte class unit.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Maar is dat één unit voor alle zoek opdrachten?

  4. #4
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ja. Bij mij in ieder geval wel.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  5. #5
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Dit zijn van die momenten dat je even een kop koffie (of thee) moet pakken, eens goed nadenken en vervolgens
    naar huis gaat om er daar meer over na te denken en alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen.

    Net als de vraag "Waar hoort een TDataSource voor user-controls: op een TDataModule of een TForm?" is er voor
    beide zijden wat van te vinden en is er geen enige juiste weg (of plek).

    Dit soort dingen goed bepalen en beargumenteren hoort ook bij het ontwikkelen, maar als je eenmaal een keus
    gemaakt heb moet je je er wel door het gehele project heen aan houden.


    In dit specifieke geval zou ik zeggen: iedere entiteit krijgt zijn eigen zoekfunctionaliteit, simpelweg omdat een
    product niets afweet van (de interne structuur van) een factuur en omgekeerd (even heel strikt genomen).
    En als die "Entiteit" een datamodule is, dan krijgt dus iedere datamodule deze functionaliteit.

    Uiteraard kun je wel iets bedenken met een gezamelijke hoofdklasse waar dit soort zaken (virtueel) al voor-
    gedefinieerd en (voor een deel) ook geïmplementeerd zijn.
    Last edited by VideoRipper; 09-Jul-18 at 14:47.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  6. #6
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    In mijn geval heb ik 1 form met een grid. Vanuit de andere form neem ik parameters mee. Doordat ik de tabel weet en deze SQL heb opgeslagen in een ander tabel, wordt de string opgehaald. Nadat ik de juiste record heb gevonden, wordt de key weer teruggegeven aan de andere form. Als de SQL er niet is, dan worden alle velden getoond in de grid.

    Dit is voor mij haalbaar en werkzaam in 1 unit. Maar het kan bij jou natuurlijk heel anders zijn.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  7. #7
    Ga d'r is even heel goed over nadenken. In principe vind ik het netter om iedere entiteit zijn eigen zoek functionaliteit te geven. Alleen praktisch gezien is dat in mijn situatie iets lastiger en ook iets lelijker ben ik bang (mijn vraag was een versimpeling van de werkelijke situatie).

    Bedankt voor de feedback!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •