Results 1 to 15 of 15

Thread: Community edition

  1. #1
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160

    Community edition

    Net het nieuws gezien dat er nu een community editie is, toch maar even de verschillen bekijken.

    https://community.embarcadero.com/bl...munity-edition

  2. #2
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Leuk, ik heb alvast de installer gedownload en wacht nog op de email.
    Alleen jammer dat je verplicht je telefoonnummer moet achterlaten en een vinkje moet zetten dat je akkoord gaat met een telefoontje van Embarcadero.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  3. #3
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    Alleen jammer dat je verplicht je telefoonnummer moet achterlaten en een vinkje moet zetten dat je akkoord gaat met een telefoontje van Embarcadero.
    Tevens jammer dat ze naar de total revenue kijken van je bedrijf.
    Dus niet alleen de revenue die je extra hebt door het gebruik van die desbetreffende versie.

    Ik kom dus gewoon niet in aanmerking (of ik moet me privé aanmelden).

  4. #4
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Neuh, maar dat begrijp ik wel: zo'n community editie is enkel voor mensen die in eerste aanleg geen
    (commercieel) winstoogmerk hebben, dat was ook altijd al een beetje het jammere aan Delphi: je
    moest het (vanaf ongeveer 2001) zelf betalen, ook al was je een beginnende hobbyist die niet weet
    of Pascal/Delphi wel een geschikte taal is om mee te werken.
    (In het begin, in het Borland tijdperk, kwam een oudere Delphi Standard nog wel eens mee met zo'n
    shareware CD dat bij een blad zat)

    Zeker als je net begint of voor een stichting of bijvoorbeeld je voetbalvereniging iets wilt maken kijk
    je naar de goedkoopste (lees: gratis) oplossingen en dan kom je al gauw uit bij Visual Studio van MS.

    Het zal geen enkel probleem zijn als je als privépersoon voor thuis zo'n community-editie installeert.
    Sterker zelfs: stel je raakt helemaal enthousiast, de kans is dan groot dat jij bij je werkgever gaat
    zeuren om de Professional of Enterprise editie zonder commerciële restricties.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  5. #5
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Dit is puur omdat ze de lazarus community een hak willen zetten.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  6. #6
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    de lazarus community
    Dat lijkt me vergezocht: ik heb ondertussen al bij een aantal bedrijven gewerkt en tot op heden
    was er geen eentje die ooit serieus overwogen heeft om over te stappen naar Lazarus, simpelweg
    omdat je daar (nog) geen aanspreekpunt van hebt en da's wel iets dat bedrijven graag hebben.
    Daarnaast zijn de meeste projecten legacy en die zet je niet zomaar even over van Delphi naar
    FPC zonder er enige manuren in te moeten stoppen (hell: ik zit hier nog met D2005 te werken).

    Bezien vanuit de kant van de hobby-wereld is het natuurlijk wel een concurrentieslag, maar om
    dat nu te duiden als "Een community een hak te willen zetten" vind ik iets te ver gaan.
    Tot op heden was Delphi (economisch gezien) geen competitie voor Lazarus (want heel duur
    tegenover gratis is geen competitie), met de komst van een community editie zou het tij wel
    eens kunnen keren (als ze al niet veel te laat mee zijn, natuurlijk).
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  7. #7
    En wat is er aan de CE versie dan zo anders dan de Starter editie?
    64 bit compiler support en mobile.

    En mobile in Delphi heb ik al afgezworen omdat het gewoon brak is.

  8. #8
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Geen idee, de starter editie bestaat niet meer, dus ik kan niet meer zien wat de verschillen zijn tov voorheen,
    maar ik was er van overtuigd dat Starter betaald was (of in ieder geval crippleware).

    Mobile heb ik ook niks mee, dus daar zou ik sowieso geen Delphi voor genomen hebben (64 bit misschien,
    maar tot op heden heb ik niet de noodzaak van gehad of gezien).
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  9. #9
    O, verhip. De Starter edition is inderdaad verdwenen.
    Ze hebben de Starter edition gewoon omgedoopt tot de Community edition.

    De Starter edition was ook gewoon gratis. Ook met de revenue limiet (van $1000 geloof ik).

    Met de Starter edition kon je ook gewoon Zeos database componenten installeren dus echt cripple-ware was het daardoor niet.

    De Community edition is in essentie gewoon Delphi Professional (incl. Mobile) zonder VCL source.
    (dus door het missen van de source is het misschien wel weer cripple-ware)

    Met beide kun je ook geen server-connecties maken met de FireDac componenten (alleen lokale verbindingen).
    Dus eigenlijk was Professional ook al cripple-ware wat dat betreft.

    Gelukkig gebruik ik alleen VCL en IBX en heb daar dus geen last van.

  10. #10
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Inmiddels is er een lazarus professional in het leven geroepen om bedrijven te voorzien van support.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  11. #11
    Quote Originally Posted by Embarcadero
    [..] Community Edition is licensed with a one year term license.
    Betekent dit dat na elk jaar wordt geëvalueerd of je nog aan de voorwaarden voldoet? Of is het gewoon shareware?

  12. #12
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160
    Je moet elk jaar gratis vernieuwen heb ik gelezen.

  13. #13
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Mijn laatste prive versie is d2009, en ik heb door de jaren wel eens prive met gratis starter versies gerommeld. Maar over langere tijd gezien was er niet steeds zowat beschikbaar, gedoe als je meerdere PCs gebruikt of herinstalleerd (laptop+desktop), dus de laatste 2 jaar heb ik eigenlijk alles wat ik nog had naar Lazarus geport. Too little too late, zoals gebruikelijk bij Embarcadero.

    Enige probleem wat ik tegengekomen ben: een zeos app had af en toe wat extra grid refreshes nodig. (maar dat was ook allemaal ad-hoc in Delphi, dus of het de schuld van lazarus was)

    generics.collections en generics in het algemeen was vroeger een breekpunt, maar niet meer met een development versie. (en zelfs met 3.0.x is er een beperkte variant bij te installeren, zeg een DXE3)

    Ik heb in 18 jaar professioneel Delphi nog nooit gebruik gemaakt van support, dus dat kletsverhaal zie ik niet zo zitten. Ik heb altijd veel meer support gehad aan de FPC/Lazarus kant en daar zit geen subscription aan vast.

  14. #14
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Het blijft een mooi verhaal: eerst melden "speciaal voor onze freelance developers" ... en dan in de kleine lettertjes verderop " ... mits ze niet meer dan $5000 per jaar totale omzet binnenhalen met al hun werk". Gaat best slecht met je zaken, dan.

    Ik zie trouwens "Licensees are only allowed to read the VCL, FireMonkey and other source code provided with the Community Edition", mag ik daaruit opmaken dat er wel -iets- van sources bij zit?

  15. #15
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    sources, sources, waar......?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •