Results 1 to 12 of 12

Thread: Delphi Tokyo (10.2.3) traag bij openen form

  1. #1
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160

    Delphi Tokyo (10.2.3) traag bij openen form

    Hoi,

    Zit hiermee al een tijdje verveeld, op een virtualbox virtuele machine heb ik Delphi 10.2.3 staan, Windows is de laatste April update.
    Nu is het zo dat het starten van Delphi , compileren en zo qua snelheid vergelijkbaar is met Seattle (op een andere virtuele omgeving) maar het openen van bepaalde (grote) forms van een project in Seattle 20 seconden duurt en in Tokyo 3 maal zo lang, een volle minuut.

    Is er iemand die hiermee ook problemen heeft ondervonden en een eventuele oplossing?
    De instellingen van beide virtuele machines zijn identiek.

  2. #2
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Vele van ons hebben baat bij Idefixpack, mogelijk helpt dit mij je probleem.

    Peter
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  3. #3
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160
    Die is reeds geinstalleerd Wok, toch bedankt voor het meedenken

  4. #4
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160
    Blijkbaar zijn er nog mensen met dit probleem, zoals ik lees op het embarcadero forum
    https://forums.embarcadero.com/threa...threadID=98073

    Als ik die 2 livebindings packages uitschakel gaat het idd wél vlot, 5 seconden om de form te openen ipv een volle minuut.

  5. #5
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by Delphiwizard View Post
    Hoi,

    Zit hiermee al een tijdje verveeld, op een virtualbox virtuele machine heb ik Delphi 10.2.3 staan, Windows is de laatste April update.
    Nu is het zo dat het starten van Delphi , compileren en zo qua snelheid vergelijkbaar is met Seattle (op een andere virtuele omgeving) maar het openen van bepaalde (grote) forms van een project in Seattle 20 seconden duurt en in Tokyo 3 maal zo lang, een volle minuut.

    Is er iemand die hiermee ook problemen heeft ondervonden en een eventuele oplossing?
    De instellingen van beide virtuele machines zijn identiek.
    Ik zal je nog sterker vertellen: mijn hele virtuele omgeving is een stuk trager na al die updates. Delphi doet er best een tijd over om om te starten (ook qua project) en compileren is best (heel) traag. Livebindings uitschakelen lijkt mij geen optie als je daar gebruik van maakt. Het probleem zit in Windows 10. Ik heb daar een topic voor gemaakt.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  6. #6
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160
    Hey, ja hier is het ook de volledige virtualbox omgeving die nogal traag is, maar dan was het vooral het openen van de forms die ons parten speelde.
    We gebruiken geen livebindings dus voorlopig is het een optie, natuurlijk zou het beter zijn dat dit door Embarcadero bekeken en opgelost wordt...

    Wat betreft de rest van de virtuele machine ben ik nu enkele zaken aan het proberen (waarvoor dient verlof toch ) en deze tips https://www.youtube.com/watch?v=zKEqoKkGUlY lijken het veel sneller te maken, vooral het uitschakelen van de Windows defender taken.

  7. #7
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Bedankt. Ga ik proberen.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  8. #8
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik heb gedaan wat in het filmpje stond. Voor Lazarus heb ik echt wel een performance winst. Voor Delphi weet ik het niet. Het is wel sneller, maar naar mijn gevoel nog traag met verwerken en opstarten. Voor beide heb ik een aparte VM.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  9. #9
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160
    Gebruik je die livebindings in Delphi?
    Indien niet kan je die eens proberen uitschakelen, op onze vm lijkt dit een enorm verschil te maken.
    Als je het effectief gebruik dan kan dat uiteraard niet.

  10. #10
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160
    Antwoord gekregen van Marco Cantu dat er inderdaad een probleem is met livebindings maar hij heeft geen idee wanneer dit aangepakt zal worden.
    Nou ja toch fijn om bevestiging te hebben dat er een probleem is met die feature.

  11. #11
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Je zal maar je hele applicatie opgezet hebben met de nieuwe database framework 'Livebindings' om modern te blijven

    'Als' dit wordt opgelost, zal het in D11 worden en dat is inderdaad een gok wanneer deze uitkomt.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  12. #12
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    IDE fix pack geinstalleerd. De livebindings packages fisiek uitgeschakeld. Mijn grootste programma heeft nu 30 seconden nodig om te laden (waarom weet ik niet. Ik zie alleen het hoofdscherm in de IDE). Was veel langer. Compileren en opstarten vanuit de debug gaat ook een stuk sneller.

    Kortom, er is winst (maar voor welke prijs). Ben er nu even blij mee.

    Ik heb 1 programma met FMX gemaakt, die wel livebindings gebruikt. Die zal het nu niet doen. Vraag mij af of alleen vcl voldoende was om performance winst te krijgen.

    [edit]
    Heb de FMX livebindings terug gezet. Heeft geen consequenties voor VCL. Blijft redelijk snel. Kan ik toch dat ene programma aanpassen in FMX. Je komt er niet onderuit om livebindings te gebruiken als je met data wilt werken.
    [/edit]
    Last edited by jkuiper; 27-Jul-18 at 14:18.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •