Results 1 to 7 of 7

Thread: childform uitlijnen t.o.v. button mainform

  1. #1

    childform uitlijnen t.o.v. button mainform

    Hallo hallo,

    Hoe kan ik een childform uitlijnen t.o.v. bijvoorbeeld een button in het main form en hoe zorg ik ervoor dat als de button op het mainform van positie veranderd het childform meebeweegt?

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    Stijn Sanders develyoy's Avatar
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    GentBrugge, Belgi?½
    Posts
    1,046
    Ik denk al zeker aan ClientToScreen maar of je echt kan koppelen dat een form automatisch meebeweegt als de button beweegt, dat is andere koek.

  3. #3
    Senior member mzwollo's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Larserbos
    Posts
    155
    hoe zorg ik ervoor dat als de button op het mainform van positie veranderd het childform meebeweegt
    Declareer in het mainform de procedure
    Delphi Code:
    1. procedure OnMove(var Message: TMessage); message WM_MOVE;
    Plaats in het Implementation gedeelte van het mainform

    Delphi Code:
    1. procedure OnMove(var Message: TMessage); message WM_MOVE;
    2. var
    3.   P: TPoint;
    4. begin
    5.   P := Mainform.ClientOrigin;
    6.   if assigned(Childform) then begin
    7.     Childform.Top := P.Y {+eventueel wat extra};
    8.     Childform.Left := P.X {+eventueel wat extra};
    9.   end;
    10. end;

  4. #4
    Ik heb mijn vraag niet helemaal duidelijk gesteld Ik ben een component aan het schrijven waarin ik een form gebruik als een soort van dropdown. Wat ik wil is dat dit dropdown form meebeweegt met het component. Ik zal dus het laten meebewegen moeten afhandelen in mijn component. Het component moet dus eigenlijk weten dat het van positie veranderd is. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik sta ook open om ipv een form een andere control te gebruiken voor de dropdown functionaliteit, mocht dit makkelijker/beter zijn.

  5. #5
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160
    Ik heb vrij recent een vcl componentje gemaakt welke een edit invul deel heeft en die een dropdown toont als er tekst ingevuld wordt, in mijn geval is de dropdown dan een dbgrid, een soort opzoek component dus.
    Zie bijlage, is het zoiets wat je wil bekomen?
    In mijn geval wordt het dropdown deel ook altijd links gealigneerd waar het component ook staat.
    In de screenshot staat het component bovenaan links in de ribbon.(ik heb de data onscherp gemaakt, info van mensen, gdpr en zo weet je wel)
    Click image for larger version. 

Name:	vclcomponent.png 
Views:	92 
Size:	81.7 KB 
ID:	7785

  6. #6
    Dat is inderdaad wat ik wil maken en ook mijn component is een soort opzoek/suggestie component met een grid. Ik zag op stackexchange een voorbeeld met een form als dropdown en TMS gebruikt volgens mij een scrollcontrol als dropdown als ik me niet vergis. Welk component dropped er down bij jou? Is dat het dbgrid of bijvoorbeeld een panel met het grid erop?

  7. #7
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160
    Vermits er ook een TcxImage component op staat, en in de toekomst misschien ook nog buttons is het idd een TPanel (denk ik, of een groupbox), ik stuur je een pm

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •