Results 1 to 6 of 6

Thread: TMS Ribbon context afhankelijk maken

  1. #1

    TMS Ribbon context afhankelijk maken

    Hallo hallo,

    Mijn applicatie is een TMS Ribbon applicatie. Nu wil ik, net al in Outlook 2016, dat sommige toolbar-items/toolbars alleen zichtbaar zijn in een bepaalde context. In Outlook zie je als je met email bezig bent bijvoorbeeld "reply" en "forward" buttons op de home/start tab, ben je met je agenda bezig dan zie je deze niet. Ik overweeg het om bijvoorbeeld tags te gebruiken om bepaalde items zichtbaar te maken, maar ik vroeg me af of er misschien een makkelijkere/ingebouwde manier was om dit aan te pakken?

    Ik ben waarschijnlijk niet de eerste die dit wil. Als ik het goed begrepen kun je in devexpress bepaalde toolbars/tab op een form zetten en zijn deze dan alleen zichtbaar als het betreffende form actief is. Of TMS een soort gelijk mechanisme heeft, is mij niet bekend.

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    Heb inmiddels antwoord van Bruno en het is helaas niet ingebouwd

  3. #3
    Ik weet niet hoe het zit met de TMS Ribbon maar bij de VCL Ribbon kun je een group verbergen met
    Delphi Code:
    1. RibbonGroup1.Enabled := false;
    2. RibbonGroup2.Visible := false;

    Het is overigens ook NOOIT de bedoeling dat je individuele items onzichtbaar maakt binnen een group. Tenminste niet volgens de standaard guidelines:
    Interaction

    • Disable commands that don't apply to the current context, or that would directly result in an error. If helpful, use the enhanced tooltip to explain why the command is disabled. Don't hide such commands because doing so can cause the ribbon layout to change, making the ribbon presentation unstable.
    (bron https://docs.microsoft.com/nl-nl/win...de/cmd-ribbons)

    Dus je moet altijd complete groups zichtbaar maken en verbergen.
    Overigens doet Outlook dat ook met de "reply" en "forward" buttons. Als je goed kijkt staan die in de "Respond" group. En die hele "Respond" group is niet zichtbaar in de agenda. Dus kijk even of je in TMS Ribbon hele groups kunt verbergen.

  4. #4
    In TMS heet dat een toolbar en die kun je inderdaad als geheel verbergen.

    Het is overigens ook NOOIT de bedoeling dat je individuele items onzichtbaar maakt binnen een group. Tenminste niet volgens de standaard guidelines:
    Ik had gekeken naar de "nieuw groep", daar zie je naast een specifieke context afhankelijk nieuw item, bijvoorbeeld email, taak etc. ook in iedere context een nieuwe items button. Als MS zich aan zijn eigen richtlijnen houdt dan hebben ze in elke "nieuw" groep een eigen nieuwe items button geplaatst. Visueel is dit volgens mij identiek aan items binnen één groep verbergen/zichtbaar maken. Een aparte groep is denk ik wel de betere manier.

  5. #5
    https://github.com/TurboPack/RibbonFramework kwam deze toevallig tegen, een wrapper rond de windows ribbon. Mogelijk kun je daar wat mee.

  6. #6
    Ja die was ik ook tegen gekomen in mijn zoektocht, maar ik ben wat terughoudender geworden om dit soort projecten te omarmen. Naar mijn idee is de continuïtijd van dit soort projecten twijfelachtig.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •