Results 1 to 11 of 11

Thread: Na Delphi

  1. #1

    Na Delphi

    Hoewel er nog met enige regelmaat Delphi projecten op mijn pad komen wil ik kijken welke programmeertalen en scriptingtools voor nu maar ook de komende 10 jaar de meeste kans op werk bieden.

    Welke programmeertalen en scriptingtools worden naast Delphi door jullie gebruikt en voor wat voor soort projecten (desktop, web of mobiel) worden deze ingezet?

  2. #2
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ik doe het (momenteel) niet zelf, maar krijg regelmatig aanvragen voor .Net en PHP opdrachten.

    Het eenvoudigste is denk ik even kijken bij een grote detacheerder (zoals bijvoorbeeld Bonque)
    en kijken waar het meest om gevraagd wordt.

    Uiteraard moet je wel in het achterhoofd houden waar jouw eigen interesses en kwaliteiten liggen;
    als je beter bent in back-end, dan moet je geen website-designer worden of omgekeerd.
    (Een beetje kennis kan nooit kwaad natuurlijk, maar dan kun je je energie beter steken in iets dat je echt ligt).
    Last edited by VideoRipper; 03-Oct-18 at 14:50.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  3. #3
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Het hangt er ook vanaf hoe, waar, met wie en voor wie je wilt werken. Als ik b.v. naar m'n eigen aanvragen kijk:
    - Als je graag rechtstreeks kleine eindklantjes wil bedienen, is en blijft PHP veelgevraagd. Vooral als je ook nog jezelf bijspijkert in een aantal standaard-omgevingen als Wordpress.
    - Als je graag op hippe web-projecten met jonge mensen wilt worden ingezet, dan is javascript (met angular/react/etc) erg in trek bij de aanvragers, liefst met node.js ervaring voor de serverkant. Php (steeds meer met Laravel) blijft ook hip.
    - Als je graag in wat zwaardere semi-enterprise omgevingen wilt draaien binnen grote teams, dan is .NET met Azure een mix voor veel klussen, en in mindere mate met AWS.

    Voor de volledigheid, ik doe zelf m'n meeste werk in klassiek ASP.NET met C#, met daarnaast wat core, en wat C++ / Unity werk. Maar dat heeft veel meer te maken met het soort werk dat ik graag doe dan met de omgevingen die populair zijn.

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Voornamelijk C++. Grotendeels server applicaties.

    Naast de hoeveelheid werk, zou ik met name ook de kwaliteit van het werk bekijken. Je wilt niet in een situatie komen dat je in de volgende crisis tegen schoolverlaters met een gratis Visual Studio moet concureren.

  5. #5
    je kunt je ook afvragen of je nog door wilt in een rol als programmeur, los van de taal of platform dat je kiest.

    Wat ik tegenwoordig regelmatig voorbij zie komen zijn data analisten en veel op gebied van ai. Je zou je daar ook op kunnen gaan trainen, o.a. MS en amazon hebben al veel online waaronder ook tooling.

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Dan zou ik wel zorgen dat ik daar wat diploma's voor krijg. Formele opleiding dus.

    Als de bubble over is, zijn dat de mensen die blijven zitten tijdens de stoelendans die dan volgt.

  7. #7
    Bedankt voor de info. Heb weer wat stof om over na te denken.

  8. #8
    @MarcoV dat klopt. Maar bijna al die bedrijven hebben weer trainingsprogramma's die je gewoon online kunt volgend om vervolgens te certificeren. Het is een van de hypes die denk ik wel gaan groeien op korte termijn, maar op een gegeven moment is het inderdaad weer een commodity.

    Ik denk dat er wat dat betreft geen enkele taal of platform is voor de eeuwigheid, al blijft Delphi stiekem goed staande. Delphi is weer hot, gelet op de aanvragen en klussen die de laatste tijd voorbij komen.

  9. #9
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    Ik denk dat er wat dat betreft geen enkele taal of platform is voor de eeuwigheid, al blijft Delphi stiekem goed staande. Delphi is weer hot, gelet op de aanvragen en klussen die de laatste tijd voorbij komen.
    Op basis van wat, Benno? Desktop? tablet? unix? mobiel?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  10. #10
    Klussen zijn vcl maar wel vaker recente delphi versies. Vaak migratie naar splitsing naar server backend zodat er bv web of mobile frontends voor kunnen.

    Ook onderhoud op oudere delphi versies blijft gewoon doorlopen.

  11. #11
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    @MarcoV dat klopt. Maar bijna al die bedrijven hebben weer trainingsprogramma's die je gewoon online kunt volgend om vervolgens te certificeren
    Dat soort certificaten bedoel ik dus absoluut niet. Die zijn inderdaad niet onderscheidend genoeg. Ik denk meer aan algemene dataanalyse cq wiskundige opleidingen. En dat mag best ff duren.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •