Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 29

Thread: Office 365 koppeling

  1. #1

    Office 365 koppeling

    Hallo, op dit moment ben ik mij aan het oriënteren naar een koppeling tussen een applicatie en Office 365. Heeft iemand op het forum ervaring met een Office 365 koppeling? Graag zou ik verbinden maken met Outlook/Exchange Server op Office 365.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  2. #2
    Echt koppelen met Exchange doe ik niet. Wel gebruik ik de api (https://outlook.office.com/api/v2.0/me/messages) om een mail-concept naar Office365 te duwen en dan de concepten te openen zodat de gebruiker de mail nog aan kan passen en kan verzenden.
    https://msdn.microsoft.com/en-us/off...est-operations
    https://oauthplay.azurewebsites.net/

    Wat wil je precies bereiken???

  3. #3
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2003
    Location
    Den Haag
    Posts
    210
    Ik heb goede ervaringen met Easy MAPI, voor het geval je een third party component zoekt.
    https://www.rapware.com/mapi/introduction

  4. #4
    Wij gebruiken in onze software de Indy SMTP/POP koppeling - beveiligd voor voor uitgaande email; Onze gebruikers die met Office365 (Exchange) koppelen liepen echter nogal eens tegen problemen aan, met name beveiliging (aan de Microsoft kant) met als gevolg dat verzending - met name bulk - ERG traag is, of niet aankomt omdat de mailserver niet herkend wordt al betrouwbaar. Ook de filters van Microsoft leveren nogal eens problemen op.
    Een oplossing die soms schijnt te werken is gebruik maken van een eigen mailserver die vervolgens met Exchange verbindt, maar het fijne daarvan weet ik niet.
    In elk geval dient de herkenbaarheid van je mailserver (en die van de provider als die er ook tussen zit) bekend te zijn als geautoriseerde server voor je domain: je SPF-records in DNS moeten op orde zijn.

    van inkomend verkeer heb ik geen problemen vernomen.

  5. #5
    Quote Originally Posted by WillemGrooters View Post
    Wij gebruiken in onze software de Indy SMTP/POP koppeling - beveiligd voor voor uitgaande email; Onze gebruikers die met Office365 (Exchange) koppelen liepen echter nogal eens tegen problemen aan, met name beveiliging (aan de Microsoft kant) met als gevolg dat verzending - met name bulk - ERG traag is, of niet aankomt omdat de mailserver niet herkend wordt al betrouwbaar. Ook de filters van Microsoft leveren nogal eens problemen op.
    Ik neem aan dat je daar geen problemen mee hebt als je de Outlook Mail REST API gebruikt (zoals ik doe).

  6. #6
    @rvk: Bedankt voor je links. Ik zal eens duiken in de links. "Wat wil je precies bereiken???" Graag wil ik een volledige controle over Exchange voor het beheren van mail, taken en agenda. Daarbij is het noodzakelijk dat taken en de agenda gedeeld kunnen worden met andere gebruikers van Office 365.

    @Erwin: Bedankt voor je tip. Het lijkt alsof je geadviseerde component voor Office en Exchange is en niet specifiek voor Office 365. Voor Office 365 is de REST methode nodig.

    @WillemGrooters: Je methode is geen REST methode en lijkt mij daardoor niet bruikbaar met Office 365. Wellicht heb ik het bij het verkeerde eind?

    Mijn eerste struikelblok is het verkrijgen van een token. De eerste stap voor OAuth 2. Ondanks dat ik met OAuth 1 en 2 ervaring heb, lukt het mij nog niet om een token te verkrijgen van Microsoft. Iemand die wel een token verkrijgt?
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  7. #7
    De eerste horde heb ik genomen. Via de REST debugger van Embarcadero heb ik verbinding kunnen maken.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  8. #8
    Quote Originally Posted by PiSymbol View Post
    Ondanks dat ik met OAuth 1 en 2 ervaring heb, lukt het mij nog niet om een token te verkrijgen van Microsoft. Iemand die wel een token verkrijgt?
    Ik heb geen Office365 maar ik kan wel een token krijgen voor mijn oude hotmail (de nieuwe outlook.com) adres. Ik ga ervanuit dat deze op dezelfde manier werkt want ik kan op die manier via json een concept-mail naar de outlook.com mailbox duwen.

    Wat lukt er niet?

    (Ja, die OAuth Sandbox is een hele handige om dingetjes uit te testen)

  9. #9
    kijk eens naar vcl cloud pack van tms. Weet niet of ze office365 gebruiken, maar met google services draait het als een zonnetje.

    Daarbij is het noodzakelijk dat taken en de agenda gedeeld kunnen worden met andere gebruikers van Office 365.
    Dat is toch gewoon een exchange functionaliteit die niks met office365 te maken heeft, behalve dan dat office365 gebruik maakt van een exchange instance?

  10. #10
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2003
    Location
    Den Haag
    Posts
    210
    Quote Originally Posted by PiSymbol View Post
    @Erwin: Bedankt voor je tip. Het lijkt alsof je geadviseerde component voor Office en Exchange is en niet specifiek voor Office 365. Voor Office 365 is de REST methode nodig.
    Klopt. Easy EWS is specifiek voor Exchange en Office 365 server.
    https://www.rapware.com/ews/introduction

  11. #11
    kijk eens naar vcl cloud pack van tms
    Dat heb ik gebruikt en is erg beperkt. Er is bij de versie die ik circa een jaar geleden gebruikt heb, slecht een gedeelte van de hele API geïmplementeerd.

  12. #12
    @Benno: In het verleden heb ik het TMS cloud component gekocht en gebruikt. Na een paar weken ben ik gestopt met het component. Het TMS Cloud component is traag en zeer beperkt. Ik schrijf liever een eigen oplossing zodat ik met de API van Microsoft kan meegroeien. Zoals je weet schrijf ik graag veel zelf om niet tegen mogelijk toekomstige beperkingen aan te lopen.

    @Erwin: Bedankt voor je reactie. Ik ga nog eens kijken.

    @Luigi: Ik heb gelijksoortige ervaringen.

    Intussen heb ik de AOuth 2 verbinding klaar en kan ik mij focussen op de API.
    Last edited by PiSymbol; 29-Sep-18 at 10:31. Reason: Rare zin :S
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  13. #13
    TDigitalTrain user Hans Brenkman's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Weert
    Posts
    1,861
    Quote Originally Posted by PiSymbol View Post
    De eerste horde heb ik genomen. Via de REST debugger van Embarcadero heb ik verbinding kunnen maken.
    Hi,

    Zou je de instellingen voor de REST Debugger kunnen delen, behoudens uiteraard je specifieke inloggegevens?

    MS stopt met SMTP/IMAP zonder OAUTH2 per 01-10-2022. Dus ik moet er nu mee aan de slag maar met al die instellingen in Azure AD ... ik kom er nog niet aan uit om met alleen het accounttype "één tenant" een accestoken te verkrijgen. Wel met Indy met de instelling "meerdere tennants" maar ik begrijp dat OAUTH2 SMTP / IMAP m.b.v. Indy niet de juiste weg is maar met REST moet (via MS Graph).
    Testen kan niet de afwezigheid van fouten aantonen, slechts de aanwezigheid van gevonden fouten.

    Het is verdacht als een nieuw ontwikkeld programma direct lijkt te werken: waarschijnlijk neutraliseren twee ontwerpfouten elkaar.

  14. #14
    Rest is toch "gewoon" JSON (of soms nog XML) via HTTP? Dit zou je zelf ook kunnen doen met Indy/ICS. Ik gebruik verschillende cloud diensten die ik via eigen components/classes bereik/beheer. Ik heb zelf geen ervaring met Azure dus of dit specifiek ook zou werken kan ik je niet vertellen, maar op zich zou dit niet zo moelijk moeten zijn om dit te realiseren.

  15. #15
    REST is een architectuur voor communicatie tussen twee systemen, dia meestal, maar niet per se over HTTP loopt, en vaak, maar niet noodzakelijk JSON gebruikt. Maar til er niet al te zwaar aan. Een gewone website voldoet al vrijwel aan de definitie voor REST, en heel veel REST services voldoen ook niet aan de volledige standaard. "Dataverkeer over HTTP tussen een client en een server" is wat de meeste mensen bedoelen met REST, en om mee te beginnen is dat voldoende om te weten.

    En dat kan prima met Delphi en Indy. Delphi heeft een TRESTClient, maar volgens mij gebruikt die intern ook Indy.

    OAuth2 is dan weer een specifieke stap om een bepaalde set berichten heen en weer te sturen, om zodoende een token te krijgen, waarmee je toegang krijgt tot de rest van de API. OAuth 2 is dus een authenticatie-flow (over HTTP). Zie het een beetje als de receptie in een hotel of bij een groot bedrijf. Je meldt je aan, laat je paspoort zien, en krijgt uiteindelijk een pasje waarmee je door kan lopen en sommige deuren kan openen en andere niet. De procedure bij de receptie is de OAuth handeling, de authorisatie. Het pasje is de token die je krijgt. De kamers/faciliteiten zijn de API's, die je dus wel of niet kan gebruiken met je token.
    1+1=b

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •