Results 1 to 14 of 14

Thread: Minimum monitor resolutie

  1. #1

    Minimum monitor resolutie

    Hallo hallo,

    Wat is een acceptabele harde en zachte* minimum resolutie eis aan een desktop/laptop monitor voor de Nederlandse (zakelijke) markt?

    *Met een harde eis bedoel ik dat de applicatie niet draait als er niet aan de eis voldaan wordt. Met een zachte eis werkt het wel, maar niet optimaal.

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    Op mijn werk is er 1 persoon met een 1024x768 resolutie...

    Bart

  3. #3
    Wat wil je daar me zeggen Bart? Dat ik 1024 x 768 als ondergrens moet nemen of dat bij de 5000 mensen die er werken slechts één is die nog zo een resolutie gebruikt?

    Als de stats op deze site een beetje kloppen dan komt een 768 hoogte nog redelijk vaak voor.

  4. #4
    Op mijn werk is er 1 persoon met een 1024x768 resolutie...
    is dat die laatste dos gebruiker bij jullie op het werk Bart?

  5. #5
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    WinME was het toch?

    Zelf heb ik een workstation en een laptop.

    Beide zijn full HD, maar de workstation monitor is in portrait mode (1080x1920). Het zou je verbazen hoeveel commerciele websites dan totaal van het padje zijn.

  6. #6
    ik weet niet of die stats iets zeggen Luigi. Apple heeft volgens mij hele aparte resoluties op hun macbooks, maar past bv de fonts automatisch aan zodat het leesbaar is.

    Zelf heb ik een tijdlang 1280x1024 als minimum aangehouden. Nu let ik er persoonlijk niet meer zo op. Volgens mij zijn tegenwoordig zelfs budget laptops al gewoon hd. Het hangt denk ik ook af van de markt waar je applicatie moet draaien.

  7. #7
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Tablets hebben nog wel mindere resoluties (1280x800 en zo). Toevallig heb ik afgelopen week voor een landfill tablet zitten kijken (omdat mijn tablet geen gps heeft), en er waren er nog genoeg.

  8. #8
    @Benno wat gebeurd er bij jou als het form te groot is voor het scherm?

    Het is inderdaad wel even handig om het ook op portrait mode te testen (zeker omdat ik zelf ook één van mijn drie monitoren op portrait heb staan )

    Tablets hebben nog wel mindere resoluties (1280x800 en zo).
    Gelukkig kan ik die buiten beschouwing laten

  9. #9
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    is dat die laatste dos gebruiker bij jullie op het werk Bart?
    Nee, iemand die een groeter monitor niet kan overzien (letterlijk, tgv problemen met diepte zien).

    Bart

  10. #10
    Quote Originally Posted by luigi View Post
    Wat wil je daar me zeggen Bart? Dat ik 1024 x 768 als ondergrens moet nemen of dat bij de 5000 mensen die er werken slechts één is die nog zo een resolutie gebruikt?
    Dat laatste.
    Alleen werken er ca 900 mensen, geen 5000.

    Bart

  11. #11
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    WinME was het toch?
    Niet meer, die specifieke computer draait (kruipt) nu op Debian 8.

    Bart

  12. #12
    @Benno wat gebeurd er bij jou als het form te groot is voor het scherm?
    Dan past het niet

    Maar goed, ik heb meestal niet zo van die hele volle schermen. Schermen met grids hebben standaard scrollbars en ik gebruik vrij snel tabs om enig overzicht te krijgen. Schermen waar een tom tom nodig is voor navigatie tussen de edits die bouw ik niet en gebruik ik bij voorkeur ook niet (lees dan zoek ik een ander pakket).

    Afhankelijk van je markt kun je denk ik vrij zeker uitgaan van een HD scherm, evt iets kleiners omdat laptop gebruikers bijna standaard de 125% instellen. Wat dat betreft is Apple zo gek nog niet, zelfs op een 13"scherm is alles nog perfect leesbaar (jemig en dat komt zomaar getikt door de vingers van deze apple hater ...)

  13. #13
    Slechtzienden willen hun resolutie nog weleens laag zetten, omdat dat over het algemeen beter werkt dan fontgrootte aanpassen. 1024x768 is dan geen uitzondering. Soms zelf nog lager. Of het daar helemaal perfect op moet passen weet ik niet, hangt ook van je doelgroep af. Maar het kan geen kwaad om je software eens op zo'n resolutie te proberen en te kijken of het met wat quickwins in ieder geval bruikbaar te maken is.
    1+1=b

  14. #14
    Ik heb inmiddels mijn form ontwerp aangepast. Het ziet er nu zeer redelijk uit op een lage resolutie/geschaald en ook in portret mode (zodat MarcoV het ook kan gebruiken ) Zelfs op 800 * 600 is het okay

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •