Results 1 to 3 of 3

Thread: Access violation datasource.dataset

Access violation datasource.dataset

Hallo hallo,

Voor een samengesteld component dat ik aan het schrijven ben maak ik gebruik van een Memory Tabel (kbmMemTable) en een standaard DBGrid. Nu krijg ik ieder keer op de laatste regel van onderstaande code een Access Violation, maar ik heb geen idee wat ik verkeerd doe Waarschijnlijk doe ik iets stoms (het was een kort nachtje) Iemand een suggestie wat voor stoms ik doe?

Code:

Assert(FSearchGrid <> nil);
    Assert(FSuggestions <> nil);
    FSearchGrid.DataSource.DataSet := FSuggestions; // <-- AV
    Bij voorbaat dank!

Quote Originally Posted by luigi View Post
    Voor een samengesteld component dat ik aan het schrijven ben maak ik gebruik van een Memory Tabel (kbmMemTable) en een standaard DBGrid. Nu krijg ik ieder keer op de laatste regel van onderstaande code een Access Violation, maar ik heb geen idee wat ik verkeerd doe Waarschijnlijk doe ik iets stoms (het was een kort nachtje) Iemand een suggestie wat voor stoms ik doe?
    Misschien ook een Assert(FSearchGrid.DataSource) tussenplaatsen
    Code:

Assert(FSearchGrid.DataSource <> nil);
    Dat je FSearchGrid <> nil is wil nog niet zeggen dat de DataSource al is toegekend/gemaakt.

Overigens zul je dan nog wel foutmeldingen krijgen met die Assert want die maakt de DataSource niet automatisch aan.
    Beter zou zijn:
    Code:

FSearchGrid.DataSource := TDataSource.Create(FSearchGrid); // <-- aannemend dat je dit nergens anders doet.

Misschien ook een Assert(FSearchGrid.DataSource) tussenplaatsen
    Om een of andere vage reden heb ik inderdaad de datasource niet aangemaakt Het werkt nu Vanavond maar een keertje vroeg naar bed

Ontzettend bedankt rvk!!!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks