Results 1 to 14 of 14

Thread: RTF formaat

  1. #1

    RTF formaat

    Hallo hallo,

    Is Rich Text Format een standaard of zijn er verschillende smaken in omloop?

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ja, Word en Wordpad schijnen verschillende RTF te genereren, en de wordpad engine is hetzelfde als het activex control.

    Standaard en andere niet standaard RTF is grotendeels dood vziw.

  3. #3
    Hoe bedoel je dat Word en Wordpad verschillende RTF genereren?

    Wordpad heeft volgens mij ook een wat oudere standaard maar Word 2007 genegeerd gewoon standaard RTF 1.9.1. Dat ze er verschillend uitzien hoeft nog niet te betekenen dat ze niet volgens een bepaalde RTF standaard zijn.

    En met het feit dat er achter de richedit nog steeds RTF zit denk ik dat het nog erg veel gebruikt zal worden.

    The Rich Text Format (RTF) Specification:
    https://www.microsoft.com/en-us/down....aspx?id=10725

    (Dit zou ook de laatste officiële standaard zijn.)

  4. #4
    de laatste paar jaar is de rtf standaard ook redelijk complex geworden. Volgens mij is rond office 2007 een nieuwe versie actueel geworden, voor die tijd was de spec nog leesbaar en kon je gewoon redelijk fatsoenlijk een parser bouwen.

    Veel componenten gaan er ook niet goed mee om, zo heeft bv de rtf parser van tms ook nog een oude versie.

    Dus om je vraag te beantwoorden, ja rtf is een standaard en ja er zijn verschillende versies in omloop.

  5. #5
    Stijn Sanders develyoy's Avatar
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    GentBrugge, Belgi?½
    Posts
    1,046
    Ik heb eigenlijk nooit veel met RTF gedaan. Tegenwoordig doe ik alles met HTML of PDF.

  6. #6
    Misschien is het goed om even wat meer informatie te geven. In mijn applicatie maak ik gebruik maken van een cxDBRichEdit (devexpress) als ik goed geïnformeerd ben, is dit een wrapper voor de standaard richedit. Nu heeft devexpress ook een dxRichEditControl waarmee je heel makkelijk een uitgebreide RTF editor kunt toevoegen aan een applicatie. Vanwege alle functionaliteit duurt het echter wat langer voordat deze is opgestart. Ik overweeg het dan ook om in principe de basis rich edit te gebruiken en de eindgebruiker de "expert" editor te laten openen indien nodig. Daarnaast wil ik dat de RTF werkt in combinatie met Fast Reports, voor zowel de preview, export als print (waarschijnlijk kan ik voor de export beter Gnostice gebruiken dan de standaard export componenten van FR). Ook zou het fijn zijn als de eindgebruiker zijn RTF in een extern programma zou kunnen maken, zoals bijvoorbeeld MS Word of Open Office om vervolgens in mijn applicatie te worden ingelezen/bewerkt.

    Welke problemen kan ik concreet verwachten door RTF editors door elkaar te gebruiken voor het bewerken en lezen van RTF? Iemand hier ervaring mee?



    Standaard en andere niet standaard RTF is grotendeels dood vziw.
    Wat is er in plaats gekomen van RTF? ODT?

    Tegenwoordig doe ik alles met HTML of PDF.
    Bij mijn weten edit je een PDF (meestal) niet direct, maar ga je bijvoorbeeld van MS Word naar pdf. Met andere woorden je exporteert naar een pdf format. Is dit veranderd? Ik weet dat je bij bijvoorbeeld illustrator bestanden ook kunt opslaan als pdf en vervolgens weer de pdf kun openen en bewerken.

  7. #7
    Luigi bij het importeren van RTF uit word of openoffice ga je te maken krijgen met de dialecten die ze daar gekozen hebben en bij word ook nog met de afhankelijkheden per versie.

    Wat probeer je te bereiken met je RTF ondersteuning?

  8. #8
    Wat probeer je te bereiken met je RTF ondersteuning?
    In mijn applicatie sla ik blobs op met tekst deze wil ik kunnen tonen vanuit mijn applicatie en het liefst ook kunnen bewerken met iets meer opmaak mogelijkheden dan een gewone TMemo. RTF leek mij een voor de hand liggende keuze, maar lijkt na alle antwoorden toch iets minder voor de hand te liggen Zijn er andere opties?

  9. #9
    Waarschijnlijk ben je weer een beetje problemen aan het opzoeken .

    Denk dat RTF best bruikbaar is voor dat doel, maar dat je bij je klanten niet de verwachting moet gaan wekken dat ze een opmaaksysteem hebben.

    Eigenlijk zou je eigenschappen op moeten slaan, dus header1, bold e.d. die je dan in een preview rendert. Maar goeie delphi componenten om dat te kunnen doen ben ik nog niet tegengekomen.

  10. #10
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160
    Ik gebruik zelf die dxRichEditControl Luigi (meer nog ik heb er een custom component rond gemaakt), werkt prima hier.

  11. #11
    Ik gebruik ook gewoon TJvRichEdit en dat werkt ook prima. Niet voor geavanceerde opmaak maar wel voor het gewone werk (offerte, order, orderformulier, pakbon en factuur).

  12. #12
    @DelphiWizard
    @rvk

    Heb je ook ervaring met het inlezen/bewerken van en naar andere applicaties. Bijvoorbeeld maken in Word (rtf) en lezen/bewerken in JvRichEdit/dxRichEditControl. Dat het goed gaat zolang je binnen een tool/component blijft dat geloof ik wel. Het risico zit hem in de verschillen tussen de tools/componenten.

  13. #13
    Quote Originally Posted by luigi View Post
    Heb je ook ervaring met het inlezen/bewerken van en naar andere applicaties. Bijvoorbeeld maken in Word (rtf) en lezen/bewerken in JvRichEdit/dxRichEditControl. Dat het goed gaat zolang je binnen een tool/component blijft dat geloof ik wel. Het risico zit hem in de verschillen tussen de tools/componenten.
    Inlezen als heel bestand heb ik nooit gedaan. Er wordt wel geknipt en geplakt van Word/Excel naar het tekstgedeelte (TJvRichEdit). En of dit goed gaat hangt héél erg af van wat er geplakt wordt. Tekst (met tabs) gaat altijd wel goed. Tabellen lukt ook nog wel maar kun je (nog) niet bewerken in mijn programma. Plaatjes lukt ook maar de geavanceerde "omloop" rond een plaatje gaat dan meestal wel verloren.

    Als je dus gebruikt maakt van de geavanceerde edit mogelijkheden dan zul je in de RichEdit wel wat onverwachte dingen tegen komen.

    Dus het hangt er allemaal vanaf hoe het gebruikt wordt.

  14. #14
    Senior Member Delphiwizard's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    België
    Posts
    160
    In dxRichEditControl zou je zelfs rechtstreeks word documenten en naast rtf ook html moeten kunnen editeren en opslaan, je hebt nu Devexpress dus misschien eens de dxRichEditControl demo bekijken?
    Ik heb er nog geen problemen mee ontdekt maar ik gebruik het ook nog maar op enkele plaatsen.

    Zie https://www.devexpress.com/Products/VCL/Rich_Editor/

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •