Results 1 to 12 of 12

Thread: Factuur eisen naar particulier

  1. #1

    Factuur eisen naar particulier

    Hallo hallo,

    Zijn de eisen aan een factuur naar een particulier gelijk aan die van een ondernemer? Ik kan hier niks over vinden. (Ik weet dat het meestal niet noodzakelijk is om een factuur uit te schrijven.)

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    Je zegt het zelf al. Je bent niet verplicht om een factuur uit te reiken aan een particulier.
    Dus er zijn totaal geen eisen omdat "een factuur aan een particulier" niet bestaat.

    Meestal lever je aan ondernemers EN particulieren en dan is het wel zo handig om hetzelfde document uit te reiken.

    Goederen en diensten aan particulieren
    Verkoopt u goederen of diensten aan particulieren? Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken, met uitzondering van de volgende situaties:

    • U bent een groothandel in levensmiddelen, tabaksproducten, tandheelkundige grondstoffen of (onderdelen van) tandtechnische werken en ten minste 80% van uw afnemers is ondernemer.
    • U levert een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel aan een afnemer in een ander EU-land.
    • Uw levering is een afstandsverkoop.
    https://www.belastingdienst.nl/wps/w..._te_factureren
    En die andere gevallen ben je dus wel verplicht om een factuur uit te reiken (met bijbehorende eisen).

  3. #3
    Meestal lever je aan ondernemers EN particulieren en dan is het wel zo handig om hetzelfde document uit te reiken.
    Dat is juist wat ik me afvraag. In een situatie dat er naast een fysieke winkel ook een webwinkel is dan moet je de online aankopen factureren (ook aan consumenten), maar of het dan ook wenselijk is om een factuur aan te maken voor niet online aankopen weet ik niet.

    En die andere gevallen ben je dus wel verplicht om een factuur uit te reiken (met bijbehorende eisen).
    En zijn die eisen dan hetzelfde als bij een factuur aan een bedrijf, behalve dat bedrijfsnaam de naam van de persoon in kwestie wordt?

  4. #4
    Quote Originally Posted by luigi View Post
    En zijn die eisen dan hetzelfde als bij een factuur aan een bedrijf, behalve dat bedrijfsnaam de naam van de persoon in kwestie wordt?
    Ja, volgens mij wel. De enige uitzonderingen zijn n.l. groothandel, vervoermiddel en afstandsverkopen (webwinkel). En bij alle lijkt het me wel handig dat je daar de naam op zet.

    Zoals in het andere topic al aangegeven zou ik dan in dezelfde tabel de mogelijkheid maken om geen afnemer op te geven. Dan print je hem uit als "Bon" maar wel met btw. Dan heb je zelf alles toch in een tabel verkopen staan.

  5. #5
    wat je ook regelmatig ziet is dat een factuur wordt gemaakt op naam van "passant". Dan heb je in feite een anonieme factuur die gelijk is aan een kassabon.

    Het hangt denk ik ook af van hoe vaak je het nodig gaat hebben. Vaak heb je nu in aanvulling op een kassabon nog een handgeschreven bon met alle bedrijfsgegevens nodig om de btw af te kunnen trekken. De grote ketens hebben op hun kassabon gewoon alle verplichte gegevens staan, zodat het in feite een factuur is alleen op een thermische kassarol geprint.

  6. #6
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    De grote ketens hebben op hun kassabon gewoon alle verplichte gegevens staan, zodat het in feite een factuur is alleen op een thermische kassarol geprint.
    En zolang het onder de €100 blijft is dat voor de zakelijke klant geen probleem. Boven de €100 zullen ze weer een bon/factuur op naam moeten hebben om de btw te kunnen verrekenen. (Anders kunnen ze het incl. bedrag alleen als kosten boeken)

    https://administratiepartners.nl/btw...n-kassabonnen/

    Let als klant er trouwens wel op dat die termische kassabonnen niet onbeperkt houdbaar zijn en op den duur vervagen. Even inscannen is dan wel zo handig.

  7. #7
    Wat Benno beschrijft doen wij ook. De 'unknown customer' heeft al bijzonder veel facturen.
    1+1=b

  8. #8
    wat je ook regelmatig ziet is dat een factuur wordt gemaakt op naam van "passant". Dan heb je in feite een anonieme factuur die gelijk is aan een kassabon.
    Wat is het voordeel hiervan? Het lijkt mij dat een null voor afnemer dichter bij de realiteit staat.

    Wat Benno beschrijft doen wij ook. De 'unknown customer' heeft al bijzonder veel facturen.
    Maar geen facturen die aan de eisen van de belastingdienst voldoen toch? Of krijgt deze unknown customer een factuur met een volgnummer net als alle andere facturen aan "known customer"?

  9. #9
    Je mag je "facturen" zonder afnemer en met aannemer gewoon door elkaar nummeren. De eis voor afnemer is voor het geval je de btw van die factuur af wilt trekken. In geval van de verkoper moet die btw afdragen en dan heb je niets met die eisen te maken.

  10. #10
    Je mag je "facturen" zonder afnemer en met aannemer gewoon door elkaar nummeren.
    Weet je dat zeker? Zoals ik het lees op factuureisen belastingdienst moeten de facturen die aan de eisen van de belastingdienst voldoen opeenvolgend genummerd zijn en de overige niet. Met andere woorden: Er mogen geen factureren in de reeks staan die niet aan de eisen voldoen.

  11. #11
    Of krijgt deze unknown customer een factuur met een volgnummer net als alle andere facturen aan "known customer"?
    Jep. Is gewoon een normale factuur, alleen er staat geen afnemer op vermeld.

    Die worden vaak gebruikt als incidentele factuur in bv winkels waar je geen normale klant wordt. Voor particulieren is het allemaal wat minder strikt, die kunnen de BTW toch niet verantwoorden. De belastingdienst wil gewoon zien dat jij je omzet kunt verantwoorden, dus als je 100 klanten per dag in een winkel krijgt die ze met spullen naar buiten zien lopen en je hebt maar 10 facturen in je systeem. Dan heb je toch een probleem.

  12. #12
    Het heeft even geduurd, maar ik snap het nu Bedankt!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •