Results 1 to 11 of 11

Thread: FMX deployment naar een Mac

  1. #1
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509

    FMX deployment naar een Mac

    aan den lijve ondervonden:

    ik maak een FMX programma dat ook op een OS X machine moet draaien (NEE, geen commentaar daar over ).
    Deployment ging prima, tot deze week. Ik kreeg bij een Build voor OS X de melding " abnormal program termination" en de IDE sloot gelijk af.

    Ik had geen flauw idee wat het betekende, totdat ik me herinnerde dat Apple iets tegen " 32 bit apps" heeft en dat het misschien nu zo ver was dat dat niet meer geaccepteerd werd.

    Ik heb een case ingestuurd naar Embarcadero en ben door Stev Axtell perfect en snel geholpen:
    Het bleek dat ik XCode 10.0 op de Max had ( waarschijnlijk is er om een update gezeurd en heb ik die toegelaten ). Daar kan Delphi Tokyo in ieder geval dus niet tegen. Met behulp van Steve XCode weer terug gezet naar 9.4.1. en het werkt weer !

    Als een kind zo blij

    Voor de geinteresseerden :

    You will have got your OSX 10.14 from Xcode 10. I would advise you download Xcode 9.4.1 from the Apple Developer site. After you have downloaded the xip file, expand it and then rename the package from Xcode to, say Xcode941. You can then drag it to /Applications in Finder. You will then have both Xcode 10 and 9.4.1 on your Mac.

    You should then launch it and go to Xcode | Preferences. Select the locations tab and choose Xcode 9.4.1 from the Command Line Tools drop down. After that, go to your PAServer scratch directory and delete any directory starting with cache-dir.

    Then on your Windows machine, delete the OSX 10.13 entry from your SDK Manager and delete <my documents>\Embarcadero\Studio\SDKs\MacOSX10.13.sdk . Then re-import 10.13.
    Erik

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Weer een ervaring rijker, Erik

    Vanwaar de interesse naar MAC?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    John,

    Mijn klanten (maar ook bedrijven die geïnteresseerd zijn, maar OS X hebben en geen Windows) vragen om een versie van mijn programma welke ook op een OS X machine draait. Ik ben dus min of meer "gedwongen".
    Nu had de applicatie nodig een opfrisbeurt nodig, dus ben het hele verhaal vanaf scratch opnieuw gaan maken, met als basis niet alleen de sterke punten van het systeem , maar onder andere ook de functies die duidelijk anders moeten.
    Erik

  4. #4
    Begrijp ik nu goed dat wanneer Mac OS up to date is dat er geen FireMonkey ontwikkelingen meer plaats kunnen vinden?

  5. #5
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    de updates die ik de afgelopen jaren heb gehad op de Mac waren geen probleem voor het compileren / testen. Maar kennelijk loopt EMB iets achter met patches. Ik verwacht binnenkort wel een aanpassing t.b.v. XCode 10.
    Erik

  6. #6
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    @PiSymbol: Het gaat om het up to date zijn van je XCode (de ontwikkelomgeving), niet het OS.

    Dat is ook niet super natuurlijk (Xcode 10 is er al meer dan een maand, de beta's waren ver daarvoor beschikbaar voor developers als Embarcadero), maar wel vrij gebruikelijk. Bij het updaten van je XCode moet je toch altijd al even nagaan of al je third party vendors meekunnen, en je kunt oude en nieuwe versies naast elkaar draaien.

  7. #7
    Quote Originally Posted by Paul-Jan View Post
    @PiSymbol: Het gaat om het up to date zijn van je XCode (de ontwikkelomgeving), niet het OS.
    @Paul-Jan: Ik ben mij ervan bewust dat het om XCode gaat. Met het up-to-date zijn van Mac OS doelde ik op alle onderdelen en applicaties binnen het OS.

    Komt Embarcadero uberhaupt met updates wanneer XCode voorloopt? Ik heb de laatste paar weken veel interesse in FireMonkey maar het model voelt niet goed. Ik ben bang achter de feiten aan te lopen en daarnaast is een subscription noodzakelijk om verder te kunnen ontwikkelen in FireMonkey. Voor mij hoeft niks gratis te zijn maar een framework als FireMonkey dat achter de feiten aanloopt (zonder adequaat te reageren) is een groot risico voor ontwikkelaars.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  8. #8
    Quote Originally Posted by PiSymbol View Post
    Komt Embarcadero uberhaupt met updates wanneer XCode voorloopt? Ik heb de laatste paar weken veel interesse in FireMonkey maar het model voelt niet goed. Ik ben bang achter de feiten aan te lopen en daarnaast is een subscription noodzakelijk om verder te kunnen ontwikkelen in FireMonkey. Voor mij hoeft niks gratis te zijn maar een framework als FireMonkey dat achter de feiten aanloopt (zonder adequaat te reageren) is een groot risico voor ontwikkelaars.
    Dat gevoel had ik een paar jaar geleden al met de combinatie Delphi/Android.

  9. #9
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    om de haverklap komen er nieuwe versies (of belangrijke patches) uit van al die verschillende OS-en, dan werk je je een ongeluk om alles bij te houden. In "die goeie ouwe tijd" kwam er veel minder vaak een nieuwe versie uit die invloed had op het programmeerwerk.
    Erik

  10. #10
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Quote Originally Posted by ErikB View Post
    om de haverklap komen er nieuwe versies (of belangrijke patches) uit van al die verschillende OS-en, dan werk je je een ongeluk om alles bij te houden. In "die goeie ouwe tijd" kwam er veel minder vaak een nieuwe versie uit die invloed had op het programmeerwerk.
    En als alle 'updates' nu eens goed ontwikkeld en getest worden, zouden we minder Hangups, Bluescreens en Crashes krijgen.
    Wat uiteindelijk een stabiel systeem met minder updates tot gevolg zal zijn.
    Echter in mijn opinie is dat de updates te snel, al dan niet onder druk van de markering, uitgerold worden.

    Peter
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  11. #11
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Bij apple speelt er meer, het development systeem werkt voordurend, de LLVM overgang dreunt nog na, alsmede het geforceerd 64-bit zijn.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •