Page 2 of 5 FirstFirst 1 2 3 4 ... LastLast
Results 16 to 30 of 66

Thread: Het Einde van Delphi?

  1. #16
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Even voor de duidelijkheid:
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    de lastige lange woorden begin en end willen gaan vervangen door accolades.
    Bovenstaande was sarcasme.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  2. #17
    Senior Member Thaddy's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    2,211
    Scheiden van declaratie en gebruik is nou net een van de beste dingen van Pascal.
    Wie gaat dat debuggen? Ik heb Marco Cantu voorgelegd, publiek en prive, of dat niet kan met een switch:
    In een team heb ik liever niet dat iemand allerlei variabelen er tussendoor fietst, hoe onschuldig dat ook mag lijken.

    Mijn ervaring met C en verwante talen die een dergelijke "feature" hebben is nou niet bepaald bemoedigend... Een bekende bron van heel veel kevertjes.

    Wat anders is is type inference (variable naam is helemaal weg en ook geen var syntax) omdat DAT niet eenvoudig tot bugs leidt. Voorbeeld is dat i is een index, dus een ordinal, dus kan dat best voor een for loop.
    Maar ja we hadden al for in do....

    Dit lijkt meer op verwennerij voor de INDIVIDUELE programmeur zonder op te letten wat de afbreuk is voor het programmeren in een team en daarmee de onderhoudbaarheid. Het maakt de taal minder inzetbaar.
    (En ja: er zijn veel grote projecten - mega, mega - die daarom geen gebruik maken van krulstaarten linksom of rechtsom. Alleen om die reden.)
    Last edited by Thaddy; 01-Nov-18 at 18:16.
    Werken aan Ansi support voor Windows is verspilde tijd, behalve voor historici.

  3. #18
    Quote Originally Posted by Marcel View Post
    Ik vind de = en := al zo lastig in mijn hoofd .
    Hm, ik zou moeite hebben met a = a + 1 dat het uiterlijk heeft van een 'valse vergelijking'...
    Het veel elegantere a := a + 1 lees ik in gedachten steevast door mijn oude Algol-bril: a wordt a + 1
    Overigens kende Algol toch ook al die inline declaraties en initialisaties? En - grappig detail - Pascal komt voort uit die Algol-60-taal!
    Back to the roots zou je dus kunnen zeggen.

  4. #19
    In C# wordt een vergelijking dan ook met == gedaan
    Marcel

  5. #20
    Stijn Sanders develyoy's Avatar
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    GentBrugge, Belgi?½
    Posts
    1,046
    Ik zou {}'s in plaats van begin/end nog altijd een heel stuk aanvaardbaarder vinden dan dat ze proberen indentering te doen scope bepalen. Ik weet dat Python en Ruby relatief populair zijn, maar het zou een niet compatibele taal worden. En er bestaat al Nim.

  6. #21
    Senior Member Thaddy's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    2,211
    Quote Originally Posted by Marcel View Post
    In C# wordt een vergelijking dan ook met == gedaan
    Hetgeen de superioriteit van pascal bewijst omdat wanneer Delphi eindelijk overgaat naar proportional fonts minder screen space wordt gebruikt met := vs == en een simple = volstaat om gelijkheid te testen.
    Last edited by Thaddy; 01-Nov-18 at 19:54.
    Werken aan Ansi support voor Windows is verspilde tijd, behalve voor historici.

  7. #22
    Quote Originally Posted by Marcel View Post
    In C# wordt een vergelijking dan ook met == gedaan
    Met 'valse vergelijking' doelde ik niet op het evalueren van een waarde, zoals in if a = 5 (pascal) of a == 5 (c++), (m.b.v. de equal-to operator dus), maar op de wiskundige vergelijking a = a + 1 die geen oplossingen kent.

  8. #23
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Wat dacht je van een stukje code, die gemaakt is in 10.3, teruglezen naar oudere versies?
    Wat dacht je van een stukje, gemaakt in elke versie teruglezen in de vorige versie (ok, behalve 2006/2007)?

    Ik snap eerlijk gezegd de ophef niet. Ik moet zeggen dat ik zelfs wel blij wordt van die inline variabelen. Ik gebruik al jarenlang meerdere talen, en in vrijwel elke taal kan je variabelen declareren waar je wilt. Het is een van de dingen die het meest omslachtig voelen als ik in Delphi bezig ben. De 'declare variable' refactoring heeft dat wel een beetje verbeterd, maar de helft van de tijd krijg ik die popup niet, of stelt hij het verkeerde type voor.
    Last edited by GolezTrol; 01-Nov-18 at 23:20.
    1+1=b

  9. #24
    Ik schrijf m'n code in Delphi altijd al tussen { .. } trouwens..
    1+1=b

  10. #25

    Code:
     { // (* 1 + 1 = b *) }

  11. #26
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Hahahaha :-)

  12. #27
    Ik schrijf m'n code in Delphi altijd al tussen { .. } trouwens..
    Jullie Delphi is ook case sensitive?

  13. #28
    Nee, maar ik vind de groen-cursieve highlighting die ik dan krijg zo mooi. En het compileert altijd!
    1+1=b

  14. #29
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Marcel View Post
    In C# wordt een vergelijking dan ook met == gedaan
    Dat is het probleem niet. Het probleem (in C althans, C# te lange geleden), is dat enkel = een assignment is. Ook in een while. Heerlijk voor bugs waar je honderd keer overleest.

  15. #30
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Ik schrijf m'n code in Delphi altijd al tussen { .. } trouwens..
    C# Code:
    1. #define begin {
    2. #define end }

    goes a long way :-)

Page 2 of 5 FirstFirst 1 2 3 4 ... LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •