Results 1 to 6 of 6

Thread: Data delen tussen meedere computers

  1. #1

    Data delen tussen meedere computers

    Graag zou ik data willen delen op meerdere computers. Hiervoor zoek ik een gepaste online oplossing. Heeft iemand ervaring?

    Ik heb twee workstations en een laptop. Via OneDrive wordt data gedeeld. Ik heb zowel een persoonlijk als twee zakelijke OneDrive accounts. Helaas merk ik dat het synchroniseren via OneDrive niet altijd goed gaat waardoor OneDrive extra mappen aanmaakt waar data wordt opgeslagen. Deze oplossing van OneDrive is waardeloos. Daarnaast heb ik data verlies gehad door een foute synchronisatie door OneDrive waardoor projecten beschadigd zijn. Mijn vertrouwen in OneDrive is geschaad.

    Voor de beeldvorming: de internet verbindingen zijn stabiel getest, de computers zijn ook stabiel, alle computers draaien op Windows 10. Voor een oplossing heb ik de voorkeur om in eigen beheer software te draaien. Ik heb diverse VPS-en zowel Unix als Windows. In het verleden heb ik met een SSD gewerkt die ik in een docker plaatste, dit werkte super goed echter is een SSD rondslepen omslachtig.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  2. #2
    Het hangt ook grotendeels af van wat voor data en hoe je die data opslaat. Een database in een synced folder zetten is bijvoorbeeld zeker niet aan te raden. Ook het aantal gebruikers dat er tegelijk gebruik van maakt is van belang.

    Zelf gebruik ik wel een Dropbox en heb hier nooit problemen mee. Maar ik "werk" daar ook niet direct in en sleep er alleen bestanden naartoe wanneer ik weet dat ik die op een andere locatie nodig heb. Werken met een Delphi source direct in Dropbox (en OneDrive en Google drive) is ook niet aan te raden. Dit geeft ook allerlei problemen.

  3. #3
    Zelf heb ik wel goede ervaring met Vice versa, maar dat synchroniseerde met een lokale (Samba) fileserver. Ik heb ooit geprobeerd om dit via webdav op te zetten naar Stack van Transip, dit werkte niet zo lekker (Veel connectie problemen). Wat ik fijn vind aan viceversa is dat je niet alleen kunt syncen, maar ook bijvoorbeeld een mirror maken (één kant op) e.d. Een ander voordeel van viceversa is dat je het sync proces ook kun controleren. Zo kun je zien welke file geupdate/verwijderd/aangemaakt gaan worden. Ook kun je conflicten handmatig oplossen.

    Synchroniseren kan soms best tricky zijn. In het verleden heb ik weleens problemen gehad bij het terugzetten van een backup. Ik had wat stoms gedaan en wilde al mijn documenten herstellen en had toen eerst al mijn documenten verwijderd om vervolgens de backup terug te zetten. Alleen had er in de tussentijd al een sync plaats gevonden. Na het terugzetten van de backup, waarbij de bestand datums hersteld werden naar de originele datum, werden de teruggezette bestanden weer verwijderd. Op zich heel logisch natuurlijk maar wel tricky. Gebruik het syncen daarom ook nooit als een backup, want dat is het niet!

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik doe veel rsync over ssh. Mappen op de server van een werkgever die ik dan synchronizeer.

    Enkele bestanden kopieer ik met pscp, als ik wat meer wil, gebruik ik openvpn, en ga ik gewoon naar de share met windows explorer.

    Zou in feite met de gemiddelde niet rock bottom netwerk harddisk ook moeten kunnen.

    Dit gebruik ik vn voor grote bestanden, de rest gaat gewoon in SVN

  5. #5
    ik gebruik nu nog owncloud en stap binnenkort over op nextcloud. Het is een php oplossing, waar je wat leuke extra dingen bij kunt zetten zoals libreoffice voor een online werkomgeving. Ik draai dat op een vps, met de huidige vps prijzen een no-brainer. Op die manier heb je alles in eigen beheer en syncen gaat (bijna) altijd probleemloos. Standaard zitten er grenzen aan de grootte van de bestanden, maar dat is allemaal configureerbaar.

    Installeren en configureren is redelijk recht toe recht aan.

    Nextcloud is een nieuw bedrijf van de oorspronkelijke owncloud ontwikkelaars. Het bedrijf achter owncloud is op een zeker moment opgekocht door amerikaanse investeerders. Omdat die het gratis zelf gehoste gebruik fors wilden inperken en het open source model wilden verlaten zijn de oorspronkelijke ontwikkelaars opgestapt.

    Cern is de grootste gebruiker, die ontsluiten vele petabytes aan data voor hun gebruikers via nextcloud. Ook een aantal universiteiten hebben met nextcloud omgevingen opgezet zodat studenten hun werk kunnen synchroniseren. Ook stack (van transip) is gebaseerd op een custom versie van owncloud.

    Een alternatief kan nog zijn om een synology nas aan te schaffen. Die heeft die functionaliteit in de meeste gevallen standaard aan boord. Een aantal modellen kun je nog via snapshot technieken (dus historie op bestanden) backuppen naar hun c2 cloud. Dat kan met encryptie met een zelfgekozen sleutel. Kosten ca $70 per jaar per terabyte. Daar kun je geen tapes voor draaien

  6. #6
    Bedankt voor jullie antwoorden. Het Walhalla heb ik helaas nog niet gevonden. Ik ga het één en andere eens proberen.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •