Results 1 to 5 of 5

Thread: Nieuw in Lazarus vanuit delphi7

  1. #1

    Nieuw in Lazarus vanuit delphi7

    Na oneindig lang blijven hangen in Delphi7 (geen noodzaak om te veranderen) in een werkomgeving waarin alles C en Python is, heb ik besloten mijn grote serieuze project over te zetten naar open-source. Veel nieuwe termen en keuzes om te maken in de nieuwe ontwikkelomgeving.
    Na wat eerste ronddolen in de examples tijd om wat vragen te stellen.
    Het lijkt mij verstandig een complete kopie te maken van alle gebruikte units en libraries (en de project-bestanden). Of is dat niet nodig?
    Ik gebruik enkele componenten in een zelfgemaakt package. Die moeten waarschijnlijk eerst in Lazarus terecht komen.
    Zou daarna de conversie gemakkelijk kunnen gaan?

    alvast bedankt voor jullie reacties.
    Theo

  2. #2
    Dat hangt er een beetje vanaf hoe "vastgebakken" aan Windows je project is.
    Datzelfde geldt voor je componenten.

    Ik zou zoveel als mogeljk de converter gebruiken om al je benodigde units om te zetten naar lazarus, dan je zelfgemaakte componenten (na conversie) omzetten in een Lazarus package.
    Daarna je project converteren met de converter.

    Ik heb vrijwel al mijn units en projecten vanf de grond herschreven (leuk om te zien hoe je vroeger schreef en hoe je dat nu doet), maar ik heb alleen maar simpele projecten voor eigen gebruik.

    Bart

  3. #3
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Quote Originally Posted by kegge13 View Post
    Het lijkt mij verstandig een complete kopie te maken van alle gebruikte units en libraries (en de project-bestanden). Of is dat niet nodig?
    Wat je ook doet of besluit een goede kopie is van levensbelang.Vroeg of laat loop je er zeker een keer tegenaan.

    Wat betreft lazarus, veel kan je redelijk probleemloos omzetten.
    De complexiteit van je project is wel bepalend hierin.
    Maar van delphi7 naar lazarus. Een nieuwe map aanmaken, de boel kopiëren en aan de slag gaan.
    Na een dagje stoeien moet je wel iets bruikbaars hebben verwacht ik.

    Succes
    Peter
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  4. #4
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik ben niet zo'n fan van het converteren van Delphi naar Lazarus. Ik heb wel eens een klein project gepakt en deze geconverteerd, maar kwam toch wel wat issues tegen. Vooral third party componenten zijn de boosdoener. Omdat jij zelf eigen componenten hebt, zal ik daar eens mee beginnen. Daarna zal ik een leeg project maken en 1 voor 1 forms en units ophalen. Dan ben je wel een tijd bezig, maar kan je het geheel richten op de kern van FPC (obj mode) en geen afgeleide van (delphi mode).

    Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden als je pakket is overgezet.
    Last edited by jkuiper; 14-Jan-19 at 14:09.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  5. #5
    Quote Originally Posted by kegge13 View Post
    Het lijkt mij verstandig een complete kopie te maken van alle gebruikte units en libraries (en de project-bestanden).
    Dat lijkt me sowieso een vereiste, om regelmatige backups te maken, én gebruik te maken van versiebeheer voor je eigen code. Voor libraries die te koop of te download zijn is dat misschien een ander verhaal, al zou ik ook daarvan een kopie maken, zodat je altijd weer opnieuw kan installeren, ook als de betreffende website uit de lucht is, of de maker niet meer bereikbaar is.

    Dat staat overigens helemaal los van het overschakelen naar Lazarus, en zou ik ook zeker gaan doen als je op Delphi 7 zou blijven.
    1+1=b

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •