Results 1 to 9 of 9

Thread: Document versioning

  1. #1

    Document versioning

    Hallo,

    Ik vraag me af hoe ik het principe van document versioning in Delphi kan ontwikkelen.
    Zijn er daar kant en klare componenten voor?
    Ik ga een Document Management System ontwikkelen. En dat is een vereiste.

    Alvast bedankt voor jullie feedback.

    Lainkes

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Welk principe bedoel je precies. De simpelste vorm is snapshotting, regelmatig een backup maken. Dat stelt niet zoveel voor.

  3. #3
    Als een Word of Excel document wordt gewijzigd moet de laatste versie zichtbaar zijn.
    Maar het moet mogelijk zijn om de vorige versie te herstellen indien nodig.
    En zo krijg ik ook een overzicht van alle wijzigingen in het document (Wie, wat, wanneer, ....)

    Alain

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Dat is typisch een undo/redo (command) pattern. Zoek maar eens op die termen (dus undo+redo+pattern of undo+command+pattern) Dus elke actie van de gebruiker sla je op als b.v. "actie <xxx> voeg woord "dfwrew" toe op positie 123,42". Het hele document wordt zo een serie van acties die je vooruit en achteruit kan afspelen (om van versie naar versie te gaan). Dit betekent ook dat je diep genoeg in de editor moet integreren om dit soort info op te diepen.

    Soms worden de series acties nog wat verdicht voor een document opgeslagen wordt om diskspace te besparen.

    Maar hebben we het nu over je eigen document formaat, of wil je inzicht in word documenten?

  5. #5
    Ik heb het over Word 2016 en Excel 2016 documenten.

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Tsja, dan zal je dat soort info uit word documenten moeten kunnen uitdiepen via activex. Geen idee hoe dat werkt, ik heb word aan de wilgen gehangen in 2005. Veel geluk!

  7. #7
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Word documenten bevatten maar 1 versie, versioning moet je zelf implementeren door meerdere versies van het document op te slaan. Dat doe je door een Word AddIn te schrijven, in te haken op Words "save", en eventueel de interface voor Words eigen versioning (op basis van SharePoint, wat je niet wil want je schrijft je eigen DMS) te verbergen en te vervangen door iets wat je eigen versioning back-end gebruikt.

  8. #8
    Ik stel me de vraag of ik het wiel niet opnieuw aan het uitvinden ben.
    Bestaan er (gratis) DMS toepassingen die gemakkelijk beheerbaar en aanpasbaar zijn?

  9. #9
    Volgens mij heeft Word wel degelijk versioning ingebouwd. Dat werkt niet op elke save, maar je kan versioning voor een document inschakelen, en een aparte actie 'save version' ofzo kiezen. Op die manier kan je een berg kleine wijzigingen doen, en die samenvoegen in een nieuwe versie in hetzelfde bestand.

    Maar verder hangt het er een beetje van af wat je nodig hebt.
    Iets simpels als Dropbox zorgt er al voor dat je automatisch bestanden kan delen en de laatste 30 versies terug kan halen.
    Bij online services als Office 365 en Google Docs is het volgens mij standaard functionaliteit en heb je weliswaar beperktere opmaakmogelijkheden, maar wel weer voordelen, zoals simultaan editen van documenten.

    Ook zou je een versiebeheersysteem als Git of SVN kunnen gebruiken, en je zou er zelfs voor kunnen kiezen om daar dan weer een mooi schilletje omheen te maken. Dan heb je beproefde technologie, eventueel een keuze aan cloud-aanbieders die het ondersteunen, makkelijke scriptbare standaardcommando's voor je eigen UI, en "admin tools" in de vorm van de verschillende Git clients die in omloop zijn.
    1+1=b

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •