Results 1 to 11 of 11

Thread: Ervaringen Delphi 10.xx

  1. #1
    Senior Member
    Join Date
    Jul 2005
    Location
    Te mooi om waar te zijn..........
    Posts
    916

    Ervaringen Delphi 10.xx

    Hallo allemaal,

    Ik werk nog steeds met D7 Enterprise maar ik moet mij software geschikt gaan maken voor Android en Ios dus ben ik denkende om daarvoor Delphi 10.xxx Enterprise aan te schaffen. Das een hele investering en dus wil ik graag weten of hier mensen zijn met D10.xxx ervaring.

    Mijn vraag specifiek is: Hoe simpel is het werkelijk om bestaande D7 software voor windows om te zetten naar Android en Ios? Als ik Embarcadero mag geloven is het 1 source voor elk platform maar ergens heb ik mijn twijfels. Welke valkuilen kan ik tegen komen?
    M'n tweede vraag is, is D10.xxx ook geschikt voor het maken van webapplicaties?

    Alvast bedankt,
    Frank

  2. #2
    Bij deze vraagstelling mag ook uitgebreid worden met de vraag of Lazarus een optie is.

  3. #3
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Als je goed onderzoek gedaan hebt, zal je moeten weten dat VCL niet werkt i.c.m. andere OS'sen. Daarvoor is in het leven geroepen: FIREMONKEY.
    Niet te vergelijken met VCL. De basis is hetzelfde, maar de werkzaamheden zijn anders.

    Wat gebruik je in D7 qua software en databases? Hou rekening mee met unicode. Download eens de community versie voordat je daadwerkelijk overgaat.
    Quote Originally Posted by MaartenW
    Bij deze vraagstelling mag ook uitgebreid worden met de vraag of Lazarus een optie is.
    Voor het omzetten van D7 naar Lazarus kan een optie zijn. Ik ben alleen geen fan van de conversie methode.
    Lazaris i.c.m. met Android en IOS: dat staat nog echt in de kinderschoenen.
    Ik werk nog steeds met D7 Enterprise maar ik moet mij software geschikt gaan maken voor Android en Ios
    Dat wordt weer schetsen maken bij de tekentabel, een nieuwe taal leren en veel geduld hebben.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  4. #4
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ik moet zeggen dat ik het met John eens ben.

    Tussen Delphi 7 en Delphi 10 Seattle zit 13 jaar (and counting) en er is in de tussentijd zoveel veranderd (met
    name UniCode string-support), dat je je af moet vragen of je niet beter je nieuwe versie opnieuw kunt schrijven.
    En dan heb ik het alleen nog maar over het VCL-verhaal: wil je (ook) iets maken voor andere platformen, dan
    moet je serieus je strategie aan gaan passen.

    Maar de tip van John is inderdaad een goede: download de gratis Community Edition, speel ermee en je kunt
    snel genoeg zelf bepalen wat haalbaar is.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  5. #5
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Let wel dat iOS en Android elk jaar verversen. Met een keer een versie kopen ben je er niet.

    Ga je die kant op, moet je het hele single source concept mogelijk heroverwegen.

  6. #6
    Senior Member
    Join Date
    Jul 2005
    Location
    Te mooi om waar te zijn..........
    Posts
    916
    Ik was al bang voor dit soort reacties, mijn gevoel zei ook al dat al die VCL componenten etc. niet zomaar naar Android en iOS omgezet kunnen worden.

    De gratis Community Edition, is dat die demo versie van 1 maand proberen?

  7. #7
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Nee. Dat is een kale versie van pro. Dus geen of heeel weinig database connectie, minimale tools, maar wel ondersteuning voor android (IOS package optioneel te koop). De CE is gratis voor niet commercieel gebruik. Volgens Bansten op dit moment het meest gebruikte versie voor scholen en studenten.

    Ik ben ze alleen nog niet tegengekomen

    VCL is met geen mogelijkheid om te poorten naar Android / IOS (al doet lazarus met zijn LCL een aardige poging) vanwege de complexiteit naar Windows toe.
    Door FMX te kopen hebben ze een tool in handen, die niet afhankelijk is naar Windows, waardoor porting naar een andere OS makkelijker te realiseren is. In het begin kon je duidelijk zien wat een Delphi app was, doordat men eigen componenten gebruikt voor visualisatie. Tegenwoordig hebben de FMX tools meer native outlook naar de OS toe.
    Last edited by jkuiper; 25-Jan-19 at 09:39.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  8. #8
    Onze codebase (ca 1 miljoen regels) is begonnen in Delphi 3 en is door de jaren heen gemigreerd naar 7, 2007, XE2, XE5 en 10.0. De grootste stap was toen we bij één van die migraties (naar XE5) ook naar een andere Oracle driver zijn overgestapt, en daardoor allerlei veldtypen moesten aanpassen (bijv Float naar BCD). Daarvan afgezien is elke migratie niet meer dan een paar dagen testen geweest, zelfs de conversie naar Unicode. In sommige gevallen konden we de code er vooraf al op voorbereiden door nieuwe versies van functies te gaan gebruiken die in de latere versie deprecated of verwijderd waren, of door alvast explicit Ansistring i.p.v. String te gebruiken op plaatsen waar dat nodig was.

    Voor een deel (met name rond dat driver debacle) hebben we de conversie gescript m.b.v. fart, the Find And Replace Tool, zodat we door konden blijven ontwikkelen op de oude versie, maar ook regelmatig de actuele code konden migreren naar en builden op de nieuwe versie, om parallel aan de doorgaande ontwikkelingen te kunnen blijven testen todat specifieke issues gladgestreken waren. De doorlooptijd was toen uiteindelijk een paar weken, maar zoals gezegd kwam dat eigenlijk nauwelijks door de migratie naar de nieuwe Delphi zelf.

    Daar moet wel bij gezegd worden dat het een VCL applicatie is en blijft. We hebben geen mogelijkheid om nu 'eventjes' een Android schilletje over onze applicatie heen te leggen. Ik denk ook niet dat we dat ooit zouden doen. Dat zou dan tenminste een nieuw project worden, waar we code heen gaan kopieren, of misschien een aparte library aanleggen van code die door beide projecten gebruikt zou kunnen worden.
    1+1=b

  9. #9
    Senior Member
    Join Date
    Jul 2005
    Location
    Te mooi om waar te zijn..........
    Posts
    916
    FMX is de key in deze. Ik heb me even in de structuur vd FMX componenten ingewerkt en ik denk dat die aanpassingen nog wel te doen zijn. Ik verwacht echter grotere problemen met de database. Ik maak gebruik van Firebird en BDE. Deze wordt niet meer ondersteund, hoewel ik de BDE wel apart kan installeren denk ik toch dat het beter is om ook daar nu maar meteen de overstap te maken. Mijn codebase is ruim 768k regels met behoorlijk wat VCLs en heel veel BDEs dus ik zal er wel een tijdje mee zoet zijn. Ik heb het al zo lang uitgesteld.....nu maar de grote sprong wagen

    Bedankt voor jullie reacties.

  10. #10
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Het is niet alleen FMX. Het is ook het benaderen van een data vanuit een server. Een android / IOS zal je met geen mogelijk kunnen connecten naar een server. Dan ben je bijvoorbeeld overgeleverd aan REST.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  11. #11
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Een android / IOS zal je met geen mogelijk kunnen connecten naar een server.
    Het kan wel... maar je moet het niet willen

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •