Results 1 to 6 of 6

Thread: Emailen vanuit je applicatie

  1. #1
    Senior Member
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Bassenge
    Posts
    424

    Emailen vanuit je applicatie

    Hallo, ik maakte enkele jaren geleden met Lazarus een programma. De gebruiker van mijn programma kan in de form "instellingen" met een checkbox aangeven als hij/zij al dan niet
    een crash-rapport wil doorsturen naar mij zodat ik kan monitoren als er problemen opduiken in mijn programma.

    Om zo een crash-rapport te kunnen versturen moet de gebruiker in een edit-venster de naam invullen van de smtp-server van zijn provider. Tot dusver heeft dit altijd uitstekend gewerkt.
    Maar tegenwoordig zijn er providers ( zoals bv Orange ) die geen email accounts meer aanbieden, en dus is er ook geen smtp-server meer.
    Gmail, Outlook, Yahoo bijvoorbeeld kan je gebruiken om mails te versturen, zonder dat je een smtp server nodig hebt van je provider.

    In mijn programma gebruik ik de Indy componenten IdSmtp en IdMessage. Ik zou daarin mijn eigen gmail account in kunnen bakken, maar dat lijkt mij geen goed idee.
    Mijn vraag is dus : Wat is de beste manier om een gebruiker van mijn programma een crash-rapport te laten versturen, van diegenen die geen Smtp server hebben van hun provider ?

    Dank voor jullie hulp.

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Je hebt altijd een smtp server nodig om mail te kunnen versturen. Tegenwoordig wordt dat gedaan met een TLS/SSL verbinding waardoor je met je gebruikersnaam / wachtwoord overal kan mailen (al werkt dit nog steeds niet goed met KPN). I.P.V. poort 25, wordt dan poort 587 gebruikt.

    Wat je nodig hebt zijn de juiste dll's voor een versleutelde verbinding.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Als je een website hebt, kun je met een php-scriptje online bestanden ontvangen en eventueel opslaan of vanuit daar naar jou mailen. Dan hebben ze lokaal geen smtp nodig en ook geen wachtwoord van jou.

  4. #4
    In Eureka log heb je ook de mogelijkheid om je crash-rapport via een REST call bijvoorbeeld naar BugZilla te sturen, misschien dat je een soort gelijke oplossing kunt maken. Het versturen van een crash-rapport via email lijkt me in het algemeen niet zo een goed idee.

    De nadelen van mail:

    Sommige providers staan het bijvoorbeeld alleen toe om mail te versturen vanaf een IP adres dat van hun is.

    Veel eindgebruikers hebben geen idee waar ze hun smtp url vandaan moeten halen.

    Als een wachtwoorden van een email account veranderen moet het in je applicatie ook opnieuw geconfigureerd worden.

    Met het idee van rvk heb je al deze nadelen ook niet en ik vind het zeker een goede optie als je het perse als email wilt afhandelen.

  5. #5
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Je hebt altijd een smtp server nodig om mail te kunnen versturen.
    Dat is strikt gesproken niet waar: je kunt ook een e-mail direct versturen naar de server van de ontvangende partij.
    De kans is alleen groot dat zowel de virusscanner van je gebruiker gaat piepen als de server van de ontvanger je bericht direct in de spambox kiepert.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  6. #6
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Je hebt altijd een smtp server nodig om mail te kunnen versturen. Tegenwoordig wordt dat gedaan met een TLS/SSL verbinding waardoor je met je gebruikersnaam / wachtwoord overal kan mailen (al werkt dit nog steeds niet goed met KPN). I.P.V. poort 25, wordt dan poort 587 gebruikt.

    Wat je nodig hebt zijn de juiste dll's voor een versleutelde verbinding.
    Volgens mij wordt het lastig om vanaf netwerk X mail te versturen uit naam van netwerk Y...dus vanaf een knp netwerk mail versturen met als afzender een @ziggo.nl account
    Verzenden zal lukken..maar zal als SPAM worden gezien.

    Wat je wel kunt doen is gebruik maken van SMTP relay servers zoals Mailgun.com, serversmtp.com enz. of het bedrijf waar je applicatie draait een e-mail account laten
    maken en via hun mail server versturen.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •