Results 1 to 7 of 7

Thread: FireDac kan FBclient.dll niet vinden

  1. #1

    FireDac kan FBclient.dll niet vinden

    Ik loop tegen het volgende probleem aan.
    Mijn applicatie maakt gebruik van de Firedac componenten voor de connectie met mijn Firebird database.
    Hierbij maken we ook gebruik van de fbclient dll.
    Deze dll staat in dezelfde map als de executable.
    Nu heb ik zo'n 50 PC's waarbij dit prima werkt, echter twee PC's geven een fout melding (Windows 10 1809, schone installatie identiek aan de andere 48 PC's)
    Ik krijg hierbij de volgende foutmelding

    [FireDac][Phys][FB] -314 cannot load vendor library [fbclient.dll or fbembed.dll]

    Nu heb ik al van alles geprobeerd zoals de dll in de syswow directory te kopiëren.
    Het pad expliciet in mijn code aangegeven
    Het pad aan de Firedac config file toegevoegd.
    64bit en 32 versies geprobeerd (zowel van mijn programma als ook van de dll)

    Maar ik blijf dezelfde foutmelding krijgen

    Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen / debuggen

  2. #2
    Quote Originally Posted by cpri View Post
    Ik loop tegen het volgende probleem aan.
    Nu heb ik al van alles geprobeerd zoals de dll in de syswow directory te kopiëren.
    Het pad expliciet in mijn code aangegeven
    Het pad aan de Firedac config file toegevoegd.
    64bit en 32 versies geprobeerd (zowel van mijn programma als ook van de dll)
    Installatie van de Firebird client software misschien (officiële manier)?

    Ik zou wel eventueel handmatig gekopieerde fbclient.dll en fbembed.dll allemaal verwijderen.

  3. #3
    Normaal gesproken is de dll in demap waarin de exe draait voldoende.
    Heb de firebird client nu geinstalleerd maar de foutmelding blijft
    Start nu alles op van uit mijn documenten om rechten issues te vermijden maar helaas.
    Programma's die gebruik maken van de gds32.dll werken wel gewoon.

  4. #4
    Op het laatste tabblad van de firebird client installatie kun je ook aangeven dat de fbclient naar de system directories gekopieerd moet worden (alsook eventueel het genereren van een gds32.dll kopie van fbclient).

    Als het op die manier geïnstalleerd wordt zou het moeten werken of er is iets goed mis met de installatie.

    Volgens mij heb je aan fbclient niet voldoende. Je hebt dacht ik ook fb_util en nog wat bestanden nodig. Maar bij een juiste installatie moet de fbclient die zelf kunnen vinden.

  5. #5
    Programma's die gebruik maken van de gds32.dll werken wel gewoon.
    Heb je dan niet een poort conflict?

    Je kunt prima meerdere firebirds en ook Interbase naast elkaar draaien, maar dan moeten ze wel allemaal hun eigen service poort krijgen.

  6. #6
    gds32.dll kan ook de kopie van fbclient.dll zijn.
    Ik werk nooit met Interbase maar moet de Firebird Client wel een gds32.dll laten genereren omdat ik nog met IBX in Delphi 10.2 werk.

  7. #7
    Heb inmiddels alles weer verwijderd en de client opnieuw geïnstalleerd (incl. de optie om de bestanden naar de systeem folders te kopiëren) maar ik krijg nog steeds de zelfde foutmelding.
    Welke opties zijn er nog meer om dit te debuggen

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •