Results 1 to 3 of 3

Thread: De stekker eruit

  1. #1
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747

    De stekker eruit

    Gisteren met beide partijen afgesproken om niet meer door te gaan met ontwikkelen van een project.

    Even in het kort. Mijn vorige werkgever heeft een programma draaien op een unix server. Voor die tijd best wel geavanceerd en de klantenkring was niet slecht. Echter heeft dat bedrijf (voor dat ik daar was en een tijd daarna) nooit de intentie genomen om het project naar een nieuwere release (lees Windows) te brengen om nieuwe functionaliteit te bouwen. Ooit is daar een poging over gedaan, maar nooit echt uitgevoerd. De applicatie onder Unix is robuust en werkt voor de klanten perfect. Maar klanten zijn aan veranderingen toe en gingen toch kijken naar andere pakketten. Kortom minder klanten en minder inkomsten. Toen is er toch besloten om het pakket 'te converteren' naar Windows. Omdat Delphi mij het meest ligt, is daar de keuze op gevallen. Ook de database werd geoptimaliseerd op een ander engine.
    Om de functionaliteit van de Unix applicatie te waarborgen, werd het nieuw e project een beetje gelijknamig gemaakt, zodat de overstap naar Windows niet zo groot was. Ondanks dat klanten wisten dat mijn vorige werkgever daar mee aan de slag was, is er nooit de intentie nar ons geweest om het te gebruiken. Toen de grootste klant toch had besloten om een ander pakket te kiezen, heb ik besloten met medewerking van mijn vorige werknemer om het oude pakket te verkopen, samen met een werknemer die het pakket kon onderhouden. Mijn huidige werkgever zag daar wel wat in en heeft het pakket gekocht samen met het nieuwe project.

    Dat project heeft tussen alle werkzaamheden door best wel een grote stap gemaakt. Het is zeker voor 80% klaar en zal moeten worden getest. En daar zit nu de knelpunt. We zijn een bedrijf met weinig medewerkers, die ieder hun eigen taak hebben. Men kwam er niet aan toe. Maar technieken gaan door, terwijl het project op één niveau bleef.

    Om in de toekomst door te kunnen groeien, is er besloten om buiten de deur te kijken. In de tussentijd, dat ik er mee aan de slag was, zijn er bedrijven gekomen, die dezelfde (en soms meer) functionaliteit kunnen bieden. We gaan dit jaar kijken wel bedrijf voor ons het best van toepassing is.

    Ondanks alles blijf ik gewoon onderhoud uitvoeren. Kleine projecties, die wel klaar zijn, moeten ook onderhouden blijven. Dit zijn tools, die een koppeling zijn tussen de Unix applicatie en Windows (zoals een Windows printserver, waardoor printscripts geavanceerder en mooier eruit kunnen zien, mailen van facturen naar klanten (heeft ons minsten 80% van verzendkosten opgeleverd, alsmede verbruik van papier), een client gebouwd naar een webservice, die weer communiceert met de Unix applicatie, een koppeling naar de financiële administratie, en nog vele andere dingen).
    Echter ben ik van mening dat dit ook met Lazarus / FPC zal kunnen werken, al zal een aantal van die tools verdwijnen).

    Ik ga niet weg en blijf de topics lezen van NLDelphi en zo veel mogelijk ondersteuning geven als het kan.

    Het is geen stap achterwaarts maar voorwaarts. Er komt minder druk op mij als persoon te staan, omdat er nu een ander partij gaat worden, die het grootste gedeelte van de kar gaat trekken. Maar ik blijf wel de tussenpersoon. Al mijn collega's hebben verstand van bloembollen en zero automatisering
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  2. #2
    Altijd vervelend als je ziet dat de stekker uit een groot project wordt getrokken, waar veel tijd in gestopt is. Gaat er toch heel wat werk 'verloren'.

    Hoe goed de intenties ook zijn, het zijn natuurlijk de klanten die het succes van een nieuw project bepalen. En die kijken tijdens de ontwikkeling ook verder. Zelf heb ik ook vrij lang gedaan over de ontwikkeling van een Windows-programma. Dat moest tussendoor (tijdens de ondersteuning van de DOS versie) en zelfs nu zijn er nog gebruikers die op de DOS versie willen blijven zitten. Die is wel zo sterk doorontwikkeld (mogelijkheid met Windows-printers en E-mail PDF e.d.) dat die gebruikers ook (nog) geen behoefte hebben om naar iets anders te kijken (tot ze de 64bit barrière tegenkomen).

    Gelukkig heb je er natuurlijk wel een gigantische werk/programmeer/ontwikkel-ervaring mee opgedaan, maar het blijft zuur.

    Echter ben ik van mening dat dit ook met Lazarus / FPC zal kunnen werken, al zal een aantal van die tools verdwijnen)
    Ik ga niet weg en blijf de topics lezen van NLDelphi en zo veel mogelijk ondersteuning geven als het kan.
    We hebben hier natuurlijk ook een prachtig Lazarus hoekje en anders nog het internationale forum.

  3. #3
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Het is geen stap achterwaarts maar voorwaarts. Er komt minder druk op mij als persoon te staan, omdat er nu een ander partij gaat worden, die het grootste gedeelte van de kar gaat trekken. Maar ik blijf wel de tussenpersoon. Al mijn collega's hebben verstand van bloembollen en zero automatisering
    Soms zijn beslissing niet in de lijn van de verwachting, maar...
    als werknemer heb je daar nu eenmaal minder (of geen) invloed op.

    Een extern pakket is een keuze maar kijk goed hoeveel en of je er invloed ga je krijgen bij de andere partij,
    als er geknepen budgetten zijn, zal het moeizaam gaan en krijgen jullie een pakket waar net niets mee kan.
    Ik spreek (helaas) uit ervaring. Een aantal zaken zijn echt beroepsgroep specifiek, waar een 'standaard' pakket niet op aansluit.
    De extra optie's kunnen wel bijgekocht worden maar moeten dan ontwikkeld worden voor prijzen waar je meerdere programmeurs in dienst kan nemen.
    Zijn er werkbare api's dan kan je zelf altijd nog bijbouwen.
    Dus bedenk goed wat je al bedrijf wilt, dat voorkomt verrassingen.

    Succes voor de toekomst.
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •