Results 1 to 4 of 4

Thread: Een label vanzelf laten meesschuiven op het scherm

  1. #1
    Senior Member
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Bassenge
    Posts
    424

    Een label vanzelf laten mee schuiven op het scherm

    Lazarus 2,0



    Hallo iedereen

    Ik heb een tekenprogramma ontwikkeld waarmee ik symbolen ( kleine bitmapjes ) kan plaatsen op het scherm.
    Hiervoor gebruik ik de componenten paintbox + scrollbox.

    Als ik zo een symbool plaats op het scherm, dan teken ik meteen daaronder een label waarvan de caption is gevuld met een uniek getal. Dit label behoort bij het symbool.


    Nu zou ik graag willen dat als ik dat symbool verplaats naar een andere positie op het scherm, dat het daarbij behorend label ook vanzelf wordt mee verplaatst.

    In het event “MouseMove” kan je daar bepaalde code schrijven, maar welke code ? Heeft iemand een voorbeeld ? Bestaat hiervoor een component ?

    Dank voor ieders hulp.
    Last edited by jvb; 09-Apr-19 at 19:28.

  2. #2

  3. #3
    Quote Originally Posted by jvb View Post
    Als ik zo een symbool plaats op het scherm, dan teken ik meteen daaronder een label waarvan de caption is gevuld met een uniek getal. Dit label behoort bij het symbool.
    En hoe wordt dat symbool dan verplaatst?

    Bedoel je dit in design-time of run-time?

    In run-time moet je het dus in je code verwerken waarmee je je symbool verplaatst.

    In design-time is het niet mogelijk om componenten 'aan elkaar te knopen'.
    Je zult dan of zelf een component moeten maken (zoals TLabeledEdit) of zoveel mogelijk werken met Anchors zoals Bart aangeeft.

    Maar in design-time wil je eigenlijk dat je de componenten individueel van elkaar kunt verschuiven.
    (hoe kun je ze anders positioneren)

  4. #4
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Maar een label tekenen doe je toch op basis van textout(). Dan is het toch een kwestie van de tekst opnemen in je object. Als het object verplaatst verplaatst de label mee.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •