Results 1 to 13 of 13

Thread: Frames en form inheritence

  1. #1

    Frames en form inheritence

    Hallo hallo,

    In mijn applicatie maak ik gebruik van form inheritence. In de meeste gevallen gaat dit 3 niveaus diep en maximaal 4. Nu heb ik op één van de parent forms ook een frame staan en deze wordt netje geërfd in de child forms. Tot zover gaat alles goed. Als ik echter nu nog een keer hetzelfde frame op een van de childforms plaats dan gaat het mis. Mijn form is in de IDE wel gewoon zichtbaar inclusief alle frames, maar runtime wordt mijn form niet zichtbaar. Ik krijg geen foutmelding. Ook Eurekalog geeft me geen enkele aanwijzing in welke richting ik het moet zoeken. Mijn vragen:

    1) Is het mogelijk om frames en form inheritence te gebruiken op de manier zoals beschreven?

    2) Iemand een idee hoe ik oplos?

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    !. Hoe roep je de frame op?
    2. Gebeurt dit als de frame al actief is in een ander scherm?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Hoe roep je de frame op?
    Ik zet het gewoon designtime op het form. Designtime zag het er ook zoals het hoort.

    Gebeurt dit als de frame al actief is in een ander scherm?
    Ja ik gebruik het frame meerdere keren op één form en op verschillende "inheritence levels" (soms in een parent form en soms in een child form)

    Het gekke is dat ik het probleem niet kan reproduceren.

  4. #4
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    VclStyle actief? High DPI monitor? Visible True?
    Bestaan de componenten wel als je door de controls heenloopt?
    N.B. dit lijkt me niet lekker werken, ik heb al moeite met designtime, laat staan met designtime inheritance :-)

  5. #5
    Geen idee hoe het tegenwoordig is, maar jaren geleden hebben we frames afgezworen in een omgeving met form inheritance, omdat het gewoon niet werkt.
    1+1=b

  6. #6
    maar jaren geleden hebben we frames afgezworen in een omgeving met form inheritance, omdat het gewoon niet werkt.
    Hoe pak je dat nu aan? Embedded forms?

  7. #7
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    forms zonder border alClient embedden in panels, tabsheets whatever :-)

  8. #8
    ik doe het ook zoals Eric. Nadeel is dat je dat designtime niet kunt gebruiken.

    Luigi, ik begrijp dat je je frames inzet als een soort component op je forms. Misschien moet je er dan ook een component van maken die je vervolgens wel designtime kunt gebruiken.

  9. #9
    Ik heb besloten om ook gewoon forms te gaan gebruiken. Ik heb het getest en het werkt erg goed, snel en het blijft overzichtelijk. Heb nog steeds geen idee waarom de frames oplossing niet werkte. Ik heb iedere keer als ik probeerde een oplossing met frames maken een hoop gedoe gehad. Dit was mijn laatste poging

    Het maken van een component voor dit doel is denk ik wat tricky in verband met de devexpress layout manager. Denk dat forms de veiligste weg is.

    Bedankt voor alle feedback!

  10. #10
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik gebruik vrij veel geinheritete frames, maar het framework instantieert ze in code.

    Problemen zijn er soms dat ze een extra event moeten hebben bij resizen (b.v. een panel eronder, en dan daar de resize van gebruiken om het frame te resizen).

    Een oudere versie van het framework probeerde frames te reparenten, maar dat was instabiel, af en toe zijn windows messages vertraagd, en dan zorgde dat voor crashes (met name comboboxen die opengeklapt stonden tijdens reparenting zorgden voor crashes)

    Forms embedded doe ik niet, dat is lazarus incompatible (of beter, niet windows widgetsets als QT slikken dat niet)
    Last edited by marcov; 21-May-19 at 12:09.

  11. #11
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Qt?

  12. #12
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by EricLang View Post
    Qt?
    QT (spreek uit "Cute"), van Trolltech; lang deel van Nokia, maar momenteel weer onafhankelijk geloof ik. Bekendste multiplatform widgetset. Zat ook onder de Kylix CLX.

    In het algemeen bedoelde ik echter dergelijke widgetsets op andere targets, die niet altijd nestable forms hebben.

  13. #13
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Aha thx

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •