Results 1 to 10 of 10

Thread: windows server specs

  1. #1
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509

    windows server specs

    Ik wil een Windows server ( 2016, virtuele server ) gaan inrichten. Ik kan niet goed vinden hoe zwaar deze moet gaan zijn.
    De bedoeling is dat er een Firebird (waarschijnlijk 2.5.8) database op gaat draaien, en maximaal 10 gebruikers tegelijkertijd gaan inloggen.
    Waar zou ik de berekening hiervoor kunnen vinden of heeft iemand zo al een "vuistregel" ?
    Erik

  2. #2
    Ik zou kijken naar wat het resource gebruik nu is. Het hangt namelijk heel erg af van wat je in je database doet qua business logice e.d.

    Zelf heb ik een TransIP VPS draaien met windows een X2, de een na kleinste dus. Voor mijn doel, zonder logica in de database, is dat voldoende. Ik heb ook een kennis die er een aantal heeft draaien met een web frontend er nog bij. Ook dat draait prima.

    Zou je toch voor native willen gaan, wij hebben een stuk of 8 dedicated boxes draaien bij Worldstream. Dat zijn weliswaar linux dozen, maar worldstream biedt ook windows als een van de standaard opties voor hun servers.

  3. #3
    en maximaal 10 gebruikers tegelijkertijd gaan inloggen.
    Bedoel je hier database gebruikers?

  4. #4
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    windows gebruikers, maar eigenlijk beiden
    Erik

  5. #5
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Hoe meer concurrente gebruikers -> meer geheugen. Hoe groter de database (en vooral indien er veel non-indexed access is) -> hoe meer geheugen.

    CPU: niet belangrijk, een basis db app draait met een raspberry pi II als (postgres) server. (geen logica in database, geen temp tabellen gebruik)

  6. #6
    Voor die 10 gebruikers heb je voor Firebird op de server een wopping 50MB (!!) nodig

    Nee, je zult eerder moeten kijken naar hoeveel geheugen je nodig hebt om die Windows 2016 fatsoenlijk te laten lopen. Dan is het voor die Firebird met 10 gebruikers ook wel voldoende.

    https://firebirdsql.org/manual/ufb-about-sysreq.html

    (Kunt natuurlijk ook een simpel Linux servertje inrichten maar daar moet je dan wel weer wat verstand van hebben)

  7. #7
    Samenvattend: De vuistregel bij 10 gebruikers is: Het kan niet klein genoeg zijn, je kan waarschijnlijk geen hosted server vinden die niet krachtig genoeg is om dit te draaien.

    De vraag is dan wel: Moet het op Windows of kan het op Linux, en indien op Windows, kan het ook op headless/nanoserver?
    1+1=b

  8. #8
    Firebird SQL.org en Firebird FAQ.org hebben een mening.

    Blijkbaar draait het op een 486 met luttele megabytes geheugen. Ik kan niet vinden hoe oud deze informatie is (op één van de pagina's staat 2019 in de copyright, maar ja..)
    1+1=b

  9. #9
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Aan de genoemde systemen en processoren: stok oud. Als dit ooit opnieuw getest was, hadden ze het wel geupdate met nieuwe OS/cpu info.

    Hoe oud is de classic/superserver scheiding? Die wordt genoemd, geeft misschien een leidraad over welke major FireBird versie het gaat.

  10. #10
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    heren, ik heb inmiddels genoeg info. hartelijk dank voor jullie bijdrage !
    Erik

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •