Results 1 to 7 of 7

Thread: Software Design Document template

  1. #1

    Software Design Document template

    Hallo,

    Ik ben het boek Professional C++ 2nd edition aan het lezen, omdat ik als hobbyprogrammeur mijn kennis wil vergroten. Is een prima boek.
    Nu wil ik voor een vrij eenvoudige applicatie die al bestaat een z.g.n Software Design Document schrijven. Nu is mijn vraag of daar templates voor zijn.
    Ik kan alleen heel uitgebreide templates in het engels vinden. Ik zoek eigenlijk iets eenvoudigs. Ik ben de enige ontwikkelaar van het project.

    Met vriendelijke groeten,

    Don

  2. #2
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Ik heb in het verleden wel eens geëxperimenteerd met https://blog.tara.ai/software-design-documents/

    Uiteindelijk bleek Help scribble de meest handige tool voor mij wat betreft documentatie bij een applicatie.
    Last edited by Wok; 23-Aug-19 at 12:05.
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  3. #3
    Software Design Document, en zeker de beschrijving in de blogpost waar Wok naar verwijst, is precies hoe we vroeger software bouwden en nu niet meer. Je kan geen dikke pil gaan schrijven om alle details van te voren vast te leggen. Hoe gedetailleerd je het ook neerzet, misverstanden hou je altijd. Begrip kweek je door kleine stapjes vast te leggen en te bouwen, zodat je steeds meer elkaars taal gaat spreken (en ook veiliger grotere stappen kan nemen). Natuurlijk hoort daar documentatie bij, maar deze manier klinkt als afbakenen en indekken, en staat volgens mij haaks op het doel om een goede relatie op te bouwen met je opdrachtgever en te bouwen wat die wil hebben.

    Een grappig voorbeeld is dat van Joel Spolsky, die een design document heeft gemaakt voor een website die vertelt hoe laat het is:
    https://www.joelonsoftware.com/whattimeisit/
    (onderdeel van een serie posts, die hier begint.