Results 1 to 6 of 6

Thread: Wordt TASM nog steeds meegeleverd met de nieuwe Delphi's?

  1. #1
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160

    Wordt TASM nog steeds meegeleverd met de nieuwe Delphi's?

    Ik wil voor een experimentje iets doen met assembler (om precies te zijn 16 bits assembler, DOS compatible ). Ik dacht, "ik pak gewoon TASM", maar toen besefte ik me dat ik al een tijdje geen Delphi meer op m'n systemen heb staan.

    Vraag, puur uit interesse: zit TASM er bij de nieuwe Delphi's uberhaupt nog bij? Ik vind online documentatie die suggereert van wel, maar alle documentatie betreffende assemblers/linkers is bijna per definitie wat... verouderd.

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Bij mijn Delphi XE (10) Seattle zit tasm32. Ik geloof dat 16-bits altijd al een andere exe was, en dikke kans dat dat er na D1 niet meer bij zit.

    Noot: 16-bit code draait niet onder 64-bit Windows. Dus voor demonstratie doeleinden moet je het of als bootloader of via virtualizatie (dosemu, dosbox) runnen. Als oude tools zelf 16-bits exes zijn, dan draaien die dus ook niet onder windows 64-bit.

    FPC heeft een cross 16-bit toolchain, maar de huidige versie gebruikt hier en nog watcom cmdline tools (wasm, wlink wel 32-bit). De komende (3.2) release is volledig geintegreerd, en heeft features (zoals Huge memory model) die TP nooit geimplementeerd heeft. Dus Delphi XE achtige dialecten, maar mixen met 16-bit assembler :-)

  3. #3
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Dank je!! Ik wist ook niet meer of tasm wel/niet een cross toolchain had, maar nu je het aanstipt is het eigenlijk heel logisch dat die er niet is.

    Naar FPC had ik ook nog even gekeken, maar ik had ook gezien dat het daar binnenkort mooier werd, en omdat ik geen ervaring heb met die toolchain (nou ja, watcom wel) heb ik voor nu gekozen voor nasm met VSCode als editor, dat werkte simpel en prima. Het ging specifiek om een .COM in DOS(box), sowieso het laatste decennium dat ik nog hele applicaties in asm knutselde, dus dat stukje kwam wel goed.

    Hoe gaat support voor Huge model werken vanuit de assembler, krijg je dan nog iets van handige macro's voor het aflopen van een stuk geheugen of is het helemaal aan jezelf om tijdens het loopen rekening te houden met de segment boundaries?

    *** Oeh, zie ik nu dat dit exact je 10.000e post was? Gefeliciteerd! ****

  4. #4
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by Paul-Jan View Post
    *** Oeh, zie ik nu dat dit exact je 10.000e post was? Gefeliciteerd! ****
    Niks meer aan doen MarcoV, gewoon niet meer posten en dat getal blijft tot in de eeuwigheid onder je naam staan.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  5. #5
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Of anders op naar de 100.000

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Paul-Jan View Post
    Dank je!! Ik wist ook niet meer of tasm wel/niet een cross toolchain had, maar nu je het aanstipt is het eigenlijk heel logisch dat die er niet is.

    Naar FPC had ik ook nog even gekeken, maar ik had ook gezien dat het daar binnenkort mooier werd, en omdat ik geen ervaring heb met die toolchain (nou ja, watcom wel) heb ik voor nu gekozen voor nasm met VSCode als editor, dat werkte simpel en prima. Het ging specifiek om een .COM in DOS(box), sowieso het laatste decennium dat ik nog hele applicaties in asm knutselde, dus dat stukje kwam wel goed.
    't hangt van de omvang af. FPC ondersteunt geen pure asm, alleen pascal met asm blokken (cq assembler procedures). Voor de echte minimalisten is het waarschijnlijk te praktisch.

    Hoe gaat support voor Huge model werken vanuit de assembler, krijg je dan nog iets van handige macro's voor het aflopen van een stuk geheugen of is het helemaal aan jezelf om tijdens het loopen rekening te houden met de segment boundaries?
    Geen idee. Ik zelf heb mijn 16-bit periode met Topspeed gedaan, en daar waren de grotere memmodels wel lastig in asm. Bij elke globale variabele moest je ook segment laden. (al kon je voor kleine variabelen smokkelen, die zaten doorgaans in het per unit segment, meerdere access naar variabelen van dezelfde unit hoefden niet te herladen).

    De FPC support zie ik alleen in de feature lijsten van elke release, en die gaan door mijn handen heen omdat ik aan release engineering werk :-)

    Huge krijgt dan daarbij nog het pointernormalizatie dingetje.

    *** Oeh, zie ik nu dat dit exact je 10.000e post was? Gefeliciteerd! ****

    Maar dat is $2710 in hex, en dat is niet zo belangrijk. Het is een asm thread tenslotte :-) Enfin, nu is het een palindroom in decimaal

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •