Results 1 to 7 of 7

Thread: Ervaringen met SONOFF wifi switches

  1. #1

    Ervaringen met SONOFF wifi switches

    Er zijn verschillende wifi switches op de markt, en vooral SONOFF lijkt populair. Heb er zelf een paar besteld - kosten ongeveer €5-€15 / stuk. Nu heb ik gelezen dat het mogelijk is deze in LAN mode te zetten en dan lokaal te beheren zijn via lokale netwerk.. Zijn er mensen die hier al mee werken of mee bekend zijn?
    Ik ben vooral geïnteresseerd in het zelf beheren van de switches - liefst vanuit Delphi. Ik heb voor Philips HUE al een component gemaakt, waarmee ik alle Philips Hue lampen, groepen, sensoren, schedules en scenes kan beheren en activeren / aanpassen etc. Maar wil zelf een smart home applicatie maken.. Ik heb ook 2x 8Relays kaarten op USB HID, welke ik aanstuur.

    Dus zijn er mensen met ervaringen? Of eventueel andere switches (al dan niet wifi / ethernet) met goede ervaringen?

  2. #2
    Is het dan niet makkelijker om een raspberry pi met domoticz in je netwerk te hangen? Die kan de SONOFF besturen maar ook eventueel andere home-automation (zoals andere switches, indien je er ook een zendertje aanhangt).

    Zelf heb ik een rpi met een 433Mhz zender om wat KaKu-switches te bedienen.
    Maar daar heb ik zelf redelijk wat met scripts gewerkt (i.c.m. pilight).

  3. #3
    Nou ik heb al een windows - minimalistische PE build - draaien voor wat multimedia zaken, en omdat die toch al 24/7 aan staat, leek het mij leuk om direct iets in Delphi te maken. Ook werkt mijn HueBridge component op Linux heb ik getest, dus eventueel aanpassen voor FreePascal zal nog te doen zijn in de toekomst.

  4. #4
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ja, in de Sonoffs zit gewoon een ESP8266, deze is te programmeren met diverse talen waaronder C++, Python en BASIC.
    Het meest eenvoudig is een eenvoudig projectje maken, in bijvoorbeeld de Arduino IDE met ESP8266-core, die de Sonoff eenvoudig laat koppelen binnen je LAN en waar je dan met je Delphi applicatie (of een web interface) mee kunt praten.

    Er zijn ook kant en klare populaire hobby-projecten zoals Tasmota zodat je via MQTT met je schakelaars kunt praten: op die manier kun je alles thuis bedienen vanaf de hele wereld, mocht je dat willen.

    Met de iets uitgebreidere Sonoffs, zoals de POW R2, kun je naast schakelen ook spanning en stroom meten en op bijvoorbeeld de TH16 kun je een sensor aansluiten, zodat je o.a. temperatuur kunt meten.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  5. #5
    Ja ik heb al zitten kijken - ik heb de basic, en zie geen aansluiting voor de jumper om deze in DIY mode te zetten, dus ik ga eens zien wat ik er aan moet solderen. Kan ook via de originele firmware zag ik maar dat is een beetje veel gefoefel naar mijn zin.. Die Tasmota ziet er interessant uit - ga ik zeker eens bekijken dankje

  6. #6
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Het kan leerzaam zijn (en veel tijd schelen) als je meer bekend raakt met de ESP8266 op zichzelf: hiervoor zijn hele goedkope development boards op de markt, zoals de NodeMCU en WeMos die slechts €3 à €4 kosten inclusief verzenden uit China (neem niet een losse ESP-01 module zoals overal op internet wordt "Aangeraden" in meestal hele oude, pre-2016, blogs), zodat je een beetje bekend kunt raken met de chip en kunt stoeien/code eenvoudig kunt testen voordat je het daadwerkelijk in een Sonoff zet.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  7. #7
    Oke tof! Dankje ga er mij direct eens bestellen! Ik ben inderdaad nog niet echt bekend met de ESP8266 - wel veel over gevonden al.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •