Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 19

Thread: Delphi 2009 of Lazarus uit 2019

  1. #1

    Delphi 2009 of Lazarus uit 2019

    Hi,

    Ooit heb ik een programma in Delphi 2009 gemaakt en dit elk jaar een beetje uitgebreid.
    Op zich werkt het best goed maar ik denk er over om toch eens een nieuwe Delphi aan te schaffen.

    Volgens mij moet je de enterprise versie kopen om met MySQL te kunnen werken; hetgeen ik nu doe.
    Deze versie vind ik nogal duur! Te duur.

    Ik overweeg Lazarus.

    Is de versie Lazarus van nu beter dan Delphi 2009.

    Ik moet vooral met MySQL kunnen werken. Het liefst een REST API af kunnen vuren en een spellingcontrole zou fijn zijn.

    Dank.

    Rogier

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Voor Embarcadero mysql support moet je de enterprise versie kopen, maar als je b.v. Zeos gebruikt kan je ook in een professional prima remote databases bedrijven. (ik doe het met postgresql).

    Lazarus kan vrij veel van wat je noemt. Misschien af en toe wat minder gepolijst, maar het wordt alleen maar beter. Delphi wordt alleen maar duurder (en geloof ik tegenwoordig alleen met subscription). En voor elk extra target komt er weer wat bij. En doorgaan met D2009 is ook niet alles, het heeft vrij veel bugs, generics zijn vrijwel onbruikbaar.

    Tenzij je echt 40 uur per week professioneel gaat programmeren, zou ik Lazarus nemen. Evt wel even kijken of je een versie die op de toekomstige release/development versie (resp FPC 3.2 en FPC 3.3.1) gebaseerd is, dan heb je units als generics.collections en zo.

  3. #3
    Thanks!

    Ik zie dat er veel premium componenten te koop zijn voor Lazarus.
    Is het overzetten van code makkelijk? Kan je een Delphi project inladen en dan wat typische Delphi dingen eruit slopen.

    Wat is eigenlijk de reden dat Delphi zo ontzettend duur is geworden? Een niche doelgroep van professionele Database gebruikers?

    Rogier

  4. #4
    Wat is eigenlijk de reden dat Delphi zo ontzettend duur is geworden? Een niche doelgroep van professionele Database gebruikers?
    Gulzige aandeelhouders.

  5. #5
    Quote Originally Posted by RogierVLD View Post
    Wat is eigenlijk de reden dat Delphi zo ontzettend duur is geworden? Een niche doelgroep van professionele Database gebruikers?
    Contact verloren met de normale (kleinere) programmeurs.

    Heb je je programma professioneel uitgegeven (lees betaald onderhoud).
    Zo niet dan zou je ook nog de community versie kunnen overwegen (icm Zeoslib).

    Maar Lazarus is tegenwoordig zeker geen verkeerde keuze.
    Het enige zwakke punt vind ik op dit moment nog de debugger.

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by RogierVLD View Post
    Ik zie dat er veel premium componenten te koop zijn voor Lazarus.
    Meer en meer.

    Is het overzetten van code makkelijk? Kan je een Delphi project inladen en dan wat typische Delphi dingen eruit slopen.
    In het begin is het even wennen. Unicode met name werkt net even anders.

    Wat is eigenlijk de reden dat Delphi zo ontzettend duur is geworden?
    Delphi heeft al jaren (zo ongeveer sinds D4..D5) last dat aantallen omlaag gaan. Het oude Borland heeft ooit een enorme smak geld gekregen van Microsoft vanwege patenten (o.a. SEH) en om een concurrentie aanklacht te laten vallen (VisualStudio was vast op 3/4 van de prijs van Delphi gezet), toen er al een mededingingsproces tegen Microsoft liep. Naar verluidt was dat ongeveer 80 miljoen.

    In de jaren daarna hebben ze met investeringen steeds geprobeerd het bedrag per gebruiker omhoog te krijgen. Duurdere Enterprise edities, andere producten (o.a. in de Java hoek), Bold/Eco. Het probleem is dat ze vaak wat dingen bundelden en dat de kosten ook voor mensen die alleen een basis set afnamen toenamen. Iedere keer haakten daar meer mensen af tot alleen de voltijds Delphi programmeurs overbleven.

    De meeste van diepte investeringen bleven niet echt plakken. Maar met D2005 was de prijs Eur250, en met D2009 Eur500. Seattle was Eur1000, en door de verplichte subscription kwam daarna er weer 300 bij.

    Een niche doelgroep van professionele Database gebruikers?
    Zijn doorgaans blijven betalen. Soms zoals ik, eens in de zoveel versies. Maar veel mensen die wel gekochte versies gebruikten, maar erbij (b.v. voor HMIs van PLC etc, of voor verenigingen e.d.) zijn gestopt met upgraden.

    Zelf upgrade ik eens in de paar jaar eens tot aan Seattle. Daarna werd het weer duurder door de verplichte subscription en ik zag de meerwaarde niet zo. Veel nieuwere taaluitbreidingen na XE7 zijn niet echt fundamenteel.

    Als het moet (zoals de dreiging de activatie servers voor oude versies uit te zetten), dan zal het wel moeten. De hoofdapplicaties migreren is te lastig. Te groot, en Lazarus debugged (nog) net even wat lastiger.

    Maar diverse interne applicaties en ander grut is reeds geconverteerd naar lazarus. Makkelijker te installeren en te onderhouden, en geen beperking aan het aantal kopieen.

  7. #7
    Hi

    Om MySQL te gebruiken heb je toch niet de Enterprise nodig. Ik gebruik al jaren de Professional en voor
    MySQL gebruik ik Devart...jaarlijkse subscription is €446,70 excl. btw..toevallig vorige week
    de factuur betaald en gebruik nu 10.3.3.

  8. #8
    Om MySQL te gebruiken heb je toch niet de Enterprise nodig. Ik gebruik al jaren de Professional en voor
    MySQL gebruik ik Devart.
    klopt, enterprise heb je nu nodig om firedac te gebruiken met remote servers. Gebruik je een andere toegangslaag naar je db volstaat de pro.

    Het zou me echter niks verbazen als de delphi licentie het gebruik van remote databases in de pro-versie gaat verbieden. Ze killen dan wel in 1 klap een groot deel van het eco system, maar wat dat betreft kijk ik nergens meer van op.

    Wat subscription betreft, die zul je actueel moeten houden ook als je delphi niet meer gebruikt. Om delphi opnieuw te installeren is een actieve subscription vereist.

    Delphi was en is een geweldige tool. Maar met de streken van Embarcadero/Idera in het afgelopen jaar ben ik blij dat de alternatieven hard vooruit gaan.

  9. #9
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    Wat subscription betreft, die zul je actueel moeten houden ook als je delphi niet meer gebruikt. Om delphi opnieuw te installeren is een actieve subscription vereist.
    Ik dacht dat dat er nog niet door was of op een misverstand berustte.

  10. #10
    Ik dacht dat dat er nog niet door was of op een misverstand berustte.
    Dat is er al door ....

    Ze zeggen wel de oude perpetual licentie te respecteren (ze moeten wel) maar via sales kom je daar niet doorheen. De oplossing is dan Atanas via facebook rechstreeks contacten om de boel in gang te krijgen. In de facebook delphi groep zijn/waren meerdere voorbeelden te vinden.

    De nieuwe licenties zoals jouw 10.3.3 zijn niet meer perpetual.

  11. #11
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    De nieuwe licenties zoals jouw 10.3.3 zijn niet meer perpetual.
    Mijn laatste versie is 10.2 (en zal dan dus waarschijnlijk ook de laatste voor mij zijn).

    Ik meende dat het ging om het ophogen van de licentie-limiet. Zolang je daar nog onder zit is het activeren geen probleem. Wanneer je die moet laten verhogen zien ze dat tegenwoordig als support en zonder subscription heb je geen support.

    Maar dat kan bij de laatste versie inderdaad anders zijn.

  12. #12
    Senior member mzwollo's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Larserbos
    Posts
    155
    De nieuwe licenties zoals jouw 10.3.3 zijn niet meer perpetual.
    Hmm, "When you purchase RAD Studio, Delphi or C++Builder, you obtain a perpetual license." geknipt uit: https://www.embarcadero.com/update-subscription

  13. #13
    goeie mrzwollo, dat had ik even beter moeten checken.

    Wel benieuwd hoe dat in de praktijk uit gaat pakken, omdat ze na je subscription je account op slot gooien. Weet niet of je dan nog kunt installeren zelfs als je nog counts over hebt. Op de facebook delphi groep regent het klachten.

  14. #14
    Ze doen waarschijnlijk wel heel moeilijk en sturen je van het kastje naar de muur en terug maar uiteindelijk zullen ze het toch echt op moeten lossen.

    Ik heb overigens geen actieve subscription maar kan wel gewoon op de member site inloggen. Er is dus voor mij niets op slot gezet.

  15. #15
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Dat zou toch wel moeten. mijn laatste versie is 10.3.1 en als ik een nieuwe laptop moet kopen, dan zal ik deze versie toch moeten kunnen installeren voor onderhoud van mijn programmaa's gemaakt in delphi.
    Ik moet vooral met MySQL kunnen werken. Het liefst een REST API af kunnen vuren en een spellingcontrole zou fijn zijn.
    Vele voorbeelden waarvan ik (in eigen persoon) nog niet werkend heb gekregen. Moet daar echt eens een week mee stoeien zonder storing van andere
    Als je met HTTPRio werkt, gaat dat niet lekker werken.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •