Results 1 to 7 of 7

Thread: Voor de oudjes onder ons, de verschillen in 20 jaar software ontwikkeling

  1. #1

    Voor de oudjes onder ons, de verschillen in 20 jaar software ontwikkeling


  2. #2
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Hoop lollige & scherpe waarnemingen... maar met alle programmeerconcepten die hij noemt in het eerste punt werkten we ook al toen ik begon met programmeren, en dat is toch echt meer dan 20 jaar geleden. Maar vooruit, definieer mainstream.
    Last edited by Paul-Jan; 13-Jan-20 at 20:30.

  3. #3
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Ik had ook de indruk dat 20 jaar geleden -meer- mensen een eigen taal ontwikkelden dan nu (maar er nog geen Hacker News was waar iedere halfbakken poging enorm versterkt wereldkundig werd gemaakt door de echokamer van developers), maar is waarschijnlijk omdat ik begon bij een bedrijf dat voor 80% uit ex-studenten compilerbouw bestond.

    Ik had indertijd de indruk dat er in alle grotere projecten wel _iets_ van een DSL zat om een deel van het probleem efficienter/robuuster/etc te kunnen modelleren, of een eigen scripttaaltje omdat de basiscompilatie zo ontzettend veel tijd kostte (niet in de Delphi-hoek uiteraard ).
    Last edited by Paul-Jan; 13-Jan-20 at 20:30.

  4. #4
    vroeger kreeg je ook nog tijd om na te denken voor je iets werkend op moest leveren. Toen kon je nog een degelijke fundering leggen waar je op door kon bouwen.

    Tegenwoordig moet er binnen 2 weken een fundering liggen voor een flat van 10 verdiepingen. Als er 8 etages klaar zijn moeten het er ineens 20 worden. Als er 18 etages klaar zijn en 10 bewoond komt de business tot de conclusie dat het 40 etages moeten worden om de businesscase sluitend te krijgen. Geld en tijd voor het aanpassen van de fundering is er niet, laat staan voor nieuwbouw van de bagger die er intussen is. Dus doorbouwen maar. En toen kwam de eerste storm (stresstest) en daar ging het gebouw tegen de vlakte.

    Iedereen snapt dat dit niet kan als je een flat wilt bouwen, maar op een of andere manier denken ze dat het in software land wel kan.

    Tot nu toe pas 1 bedrijf gezien waar ze een fatsoenlijk proces hebben gebouwd op basis van die agile meuk. Daar plant de resource manager standaard een percentage van zijn budget voor refactoring. Architecten bewaken de technische architectuur en er zitten nog gewoon functioneel ontwerpers.

    Hopelijk zijn er meer, maar wat ik tot nu zie is vooral dramatisch en nauwelijks onderhoudbaar. Volop eilandjes met bult op bult om de zaak maar snel aan de gang te hebben. Met massa's bijna gedupliceerde code, een kopie maken en aanpassen is nu eenmaal sneller dan even nadenken over een fatsoenlijke oplossing.

    Nee Agile is niet mijn ding, al hoop ik ooit nog in een project te belanden waardoor ik mijn mening moet herzien.

  5. #5
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik vind deze deze wel sterk.
    Since we have much faster CPUs now, numerical calculations are done in Python which is much slower than Fortran. So numerical calculations basically take the same amount of time as they did 20 years ago.
    Adobe Flash, which was the only way to provide some smooth interaction on the web, no longer exists, thankfully. Now we have to develop on three different platforms with entirely different programming models in order to provide the same level of interaction.
    3 billion devices run Java. That number hasn’t changed in the last 10 years though.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  6. #6
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Hahaha, leuke opsomming en veelal herkenbaar.

    Hier moest ik wel om (glim)lachen:
    • We open source everything by default except the code that would really embarass us.
    ...
    • Storing passwords in plaintext is now frowned upon, but we do it anyway.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  7. #7
    Code must run behind at least three levels of virtualization now. Code that runs on bare metal is unnecessarily performant.
    Die vond ik dan wel weer leuk ..

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •