Results 1 to 9 of 9

Thread: Firebird en Excel .xlsx

  1. #1
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Alkmaar
    Posts
    488

    Firebird en Excel .xlsx

    Windows10
    DelphiXE7 prof.

    Al vele jaren kon een Delphi appl. de inhoud van een Excel .xls bestand vergelijken met een Firebird bestand. Dat ging prima met ADOConnection (met Excel 8.0 in de string) en ADOQuery. De twee bestanden werden in 2 dbgrids boven elkaar getoond.
    Nu het aangeleverde Excel bestand is overgegaan naar .xlsx werkt dat niet meer. Is het mogelijk om op de een of andere manier een .xlsx bestand via ADO telezen ? Ondanks lang googelen heb ik hier niets over kunnen vinden.
    Als noodmaatregel heb ik nu het .xlsx bestand in Excel ingelezen en daarna als .xls opgeslagen. Dat werkt wel, maar is niet fraai voor de gebruiker !
    Last edited by riverrat; 27-Jan-20 at 15:38. Reason: Extra informatie

  2. #2
    werkt dat niet meer.
    Hoe? Specifieke foutmelding? Wellicht is het iets kleins dat de juiste mensen op kunnen lossen als ze je code en de foutmelding zien.
    1+1=b

  3. #3
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Alkmaar
    Posts
    488
    Als ik in de ADOConnectionstring ALLEEN de .xls verander in .xlsx dan krijg ik al bij de verbindingstest de foutmelding "de externe tabel heeft niet de verwachte indeling". Ik denk dat het komt doordat ik bij Extended properties nog heb staan "Excel 8.0" ,wat prima werkte voor de oude .xls versie, maar waarschijnlijk moet daar nu iets anders staan. Ik kan echter nergens vinden wat dat zou moeten zijn !
    Op goed geluk heb ik ook nog geprobeerd de 8.0 te vervangen door 9.0, 10.0, 11.0 en 12.0, maar zonder succes.
    De Loginprompt staat op false, de provider op Microsoft.Jet.OLEDB.4.0. Nogmaals : als ik de .xlsx file in lees bij Excel en daarna met dezelfde naam, maar met .xls extensie opsla werkt alles weer perfect !

  4. #4
    Misschien helpt dit: https://www.connectionstrings.com/excel/

    Die Microsoft.Jet.OLEDB.4.0 zal ook wel te oud zijn voor xlsx bestanden.
    (https://www.connectionstrings.com/mi...et-ole-db-4-0/)

    Dan heb je waarschijnlijk Microsoft.ACE.OLEDB.12.0 nodig.

  5. #5
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Alkmaar
    Posts
    488
    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Misschien helpt dit: https://www.connectionstrings.com/excel/

    Die Microsoft.Jet.OLEDB.4.0 zal ook wel te oud zijn voor xlsx bestanden.
    (https://www.connectionstrings.com/mi...et-ole-db-4-0/)

    Dan heb je waarschijnlijk Microsoft.ACE.OLEDB.12.0 nodig.

    Heel hartelijk dank RVK !
    Dat Jet OLEDB 4.0 te oud zou zijn had ik ook al gedacht en daarom ACE.OLEDB 12.0 geprobeerd, maar ik wist niet wat de "Extended property" daar moest zijn.
    Via jouw link heb ik nu gevonden dat het "Excel 12.0 Xml;HDR = NO" moet zijn
    En in Delphi XE7 in elk geval heet de "voorziening" bij mij : Microsoft Office 12.0 Access Database Engine OLEDB Provider
    Wellicht hebben anderen hier ook iets aan !

  6. #6
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Als dit met FIreDAC kan zou ik heel graag een voorbeeld zien. Het is me nog nooit gelukt een excel te openen, terwijl het wel zou moeten kunnen dacht ik.

  7. #7
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    als je de Firedac Connection gebruikt: er is een driver ID "ODBC" , die zou je kunnen gebruiken. Er is wel een driver id voor MsAcces , maar niet voor Excel.
    Erik

  8. #8
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Dank: Ik zal binnenkort weer eens een poging wagen..

  9. #9
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Alkmaar
    Posts
    488
    Quote Originally Posted by EricLang View Post
    Als dit met FIreDAC kan zou ik heel graag een voorbeeld zien. Het is me nog nooit gelukt een excel te openen, terwijl het wel zou moeten kunnen dacht ik.

    Firedac heb ik nog nooit gebruikt ! Access en Excel bestanden benader ik heel simpel met ADO !!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •