Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 15 of 37

Thread: 25 jaar Delphi (1995 - 2020)

  1. #1
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747

    25 jaar Delphi (1995 - 2020)

    Delphi entered the world on February 14th, 1995 as the best Windows 3.11 development tool (16-bits). Today, not only is it still the best solution for developing Windows applications in 32 and 64-bits, but it also supports macOS, Android, iOS, and Linux.

    Ik vraag mij nog steeds af hoeveel bedrijven (en particulieren) gebruik maken van Delphi buiten de VCL om.
    Ik was verbaast dat Albelli alleen VCL gebruikt en voor andere platforms een andere ontwikkel tool.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  2. #2
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Bedoel je: "Hoeveel bedrijven (en particulieren) gebruiken Delphi voor niet-VCL (Windows) ontwikkeling?"

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen enkel bedrijf ben tegengekomen dat geheel of gedeeltelijk (FMX) Delphi gebruikt voor MacOS, iOS, Android of Linux-toepassingen, maar mijn wereldje is best beperkt, dus ik weet niet hoe de echte cijfers liggen. Ook op fora/discussiegroepen (als NLDelphi) zie ik niet-VCL-vragen maar weinig voorbij komen, maar misschien ligt het aan mij.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  3. #3
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Wel, ik ben bedrijven tegengekomen (sterker nog, er gewerkt) die met Delphi COM en Server applicaties maakten. Maar goed dat is niet (echt) VCL, maar al helemaal niet FMX.

    Die COM business waren activeX applets in MSIE, dat is nu waarschijnlijk ook niet echt springlevend meer :-)

    In feite waren die COM applets de client, en de server was gewoon een Webhub server (tservice gebaseerd).

  4. #4
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Waar zit nu daadwerkelijk de kracht van Delphi na 25 jaar?

    Volgens Embarcadero in het gebruik van verschillende ontwikkeltools zoals FMX en IoT. Ik ben werkelijk (maar mijn wereld is ook klein) nog niet tegengekomen.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  5. #5
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Dat is meer waar ze hopen dat er daar potentiele groei is. Ze weten dat de bestaande gebruikers een stel ouwe z*kken zijn.

    In de praktijk mondt het echter uit bulletlijstjes vullen om nog een jaar subscriptions te rechtvaardigen. En toen dat niet werkte, werden subscriptions verplicht :-)

  6. #6
    Ik gebruik delphi al lange tijd, maar heb een keer geprobeerd om FMX te gebruiken, voor windows leverde dat geen enkel verbetering op, ios kan ik niet compilen omdat ik geen apple heb, linux gebruik ik liever lazarus voor of schrijf het in python. En voor android gebruik ik liever android studio zelf - tis even oefenen, maar werkt 10x beter en sneller als je t gewoon bent. VCL vind ik persoonlijk heel sterk, maar die FMX integratie heb ik nooit echt begrepen.. Vroeger wel nog met Kylix gewerkt (D6).

  7. #7
    Ik was verbaast dat Albelli alleen VCL gebruikt en voor andere platforms een andere ontwikkel tool.
    Ik niet. Die producten waren er al voordat fmx er was of delphi multiplatform werd. Je gaat een codebase van honderdduizenden regels in een draaiend bedrijf niet even omgooien omdat er een nieuwe tool beschikbaar komt. Ook de luxe om vanaf 0 opnieuw te beginnen is er maar voor weinigen.

    ErikB heeft zijn nieuwe versie van zijn programma wel gebouwd in fmx. Dat zag er gewoon strak uit.

    Ik weet dat er in duitsland een aantal mensen enthousiast mee bezig zijn en ook in America. In de facebook delphi group zie je ook dat er best veel mensen mee bezig zijn, ook nieuwe aanwas (nieuwe delphi gebruikers..)

    In nl kom ik fmx nog weinig tegen. Hier is het vooral maintenance op oude code (vaak d2007) met een buts componenten. Vaak gebruiken die ook de devex troep en die zijn nu eenmaal vcl only. Wel ben ik de afgelopen jaren meerdere bedrijven tegengekomen die hun legacy zijn gaan migreren naar de huidige versies van delphi, vaak met groeiende teams.

    Als je een delphi job zoekt zijn er nu volop kansen.

  8. #8
    Registered User
    Join Date
    Mar 2004
    Location
    Apeldoorn
    Posts
    9
    Hier een duitstalig artikel over het 25-jarige jubilem van Delphi:
    https://www.heise.de/hintergrund/25-...t-4660219.html

  9. #9
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    Klopt wat Benno zegt.
    Ik ben er mee begonnen in het XE2 tijdperk. Het was vallen en opstaan. Inmiddels heb ik vrijwel alles onder controle onder Rio.
    FMX is leuk / fijn werken, al is het alleen maar om bijvoorbeeld de TScaledLayout component.
    Ik gebruik naast de standaard componenten nu FastReport voor de overzichten en veel TMS , inclusief de nieuwe sets zoals RemoteDB.
    De applicatie is inmiddels gegroeid: een compile geeft zo'n 850.000 regels aan.

    en o ja .... ik gebruik livebindings ( ja dat werkt echt )
    Erik

  10. #10
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    Ik niet. Die producten waren er al voordat fmx er was of delphi multiplatform werd. Je gaat een codebase van honderdduizenden regels in een draaiend bedrijf niet even omgooien omdat er een nieuwe tool beschikbaar komt. Ook de luxe om vanaf 0 opnieuw te beginnen is er maar voor weinigen.
    En belangrijker, doe je dat ALS je het kan dan weer in Delphi?

  11. #11
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by Dataforger View Post
    Hier een duitstalig artikel over het 25-jarige jubilem van Delphi:
    https://www.heise.de/hintergrund/25-...t-4660219.html
    Leuk artikel. Maar zegt weinig over het gebruik van de huidige releases.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  12. #12
    En belangrijker, doe je dat ALS je het kan dan weer in Delphi?
    Waarom niet?

    Wat zou jij gebruiken nu voor een applicatie bestemd voor windows en eventueel Mac Marco?

  13. #13
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    Waarom niet?

    Wat zou jij gebruiken nu voor een applicatie bestemd voor windows en eventueel Mac Marco?
    Visual Studio, en de "eventuele platformen" droppen. Of twee client code bases met de engine in C++ dll/.so

  14. #14
    en je gui dan Marco?

  15. #15
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    In de vendor geprefereerde taal. Swift, Java (Android) of C#/WPF, whatever.

    Maar om nu vanuit niks aan FM te beginnen met als motivatie van shared source alleen? Nee. Dat zie ik niet zitten. Zowel technisch als commercieel lijkt me dat niet verantwoord.

    Na de VCL is Delphi waarschijnlijk dood voor mij. Met pijn in het hart, want ik ben toch voor alles een Pascal man.
    Last edited by marcov; 17-Feb-20 at 22:29.

Page 1 of 3 1 2 3 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •