Page 2 of 3 FirstFirst 1 2 3 LastLast
Results 16 to 30 of 37

Thread: 25 jaar Delphi (1995 - 2020)

  1. #16
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Na de VCL is Delphi waarschijnlijk dood voor mij. Met pijn in het hart, want ik ben toch voor alles een Pascal man.
    Dan heb je altijd nog LCL

  2. #17
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Prive, zonder meer. Op het werk, dat is wat lastiger.

    Debugging gaat toch niet zo soepel onder Windows, vooral van zware applicaties. Alles wat console en server is heb ik al geconverteerd, en wat interne clients zijn op dit moment dual-compile.

    En de Delphi apps gebruiken hier en daar FPC DLLs voor dingen die niet in Delphi kunnen (zoals assembler syntax van na 2008 of zo). Ik moet nog eens studeren of ik die als object files kan inlinken.

  3. #18
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    In de vendor geprefereerde taal. Swift, Java (Android) of C#/WPF, whatever.

    Maar om nu vanuit niks aan FM te beginnen met als motivatie van shared source alleen? Nee. Dat zie ik niet zitten. Zowel technisch als commercieel lijkt me dat niet verantwoord.

    Na de VCL is Delphi waarschijnlijk dood voor mij. Met pijn in het hart, want ik ben toch voor alles een Pascal man.
    De keuze van marcov onderschrijf ik. Enkele jaren geleden heb ik deze keuze al gemaakt om voor mobiel de native talen te kiezen. (Objective C voor iOS/OS X en Java voor Android) Ook voor het web zou ik niet voor Delphi kiezen maar C# of PHP. Delphi met de VCL is geweldig maar daar blijft het bij. Wanneer Delphi FMX in de toekomst niet meer wordt onderhouden dan worden de FMX applicaties snel waardeloos. Een splagaat omdat de VCL echt heel fijn is.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  4. #19
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Na de VCL is Delphi waarschijnlijk dood voor mij. Met pijn in het hart, want ik ben toch voor alles een Pascal man.
    Same here. En een rauwe exe heeft nog altijd mijn zeer diepe voorkeur boven webapplicaties.
    Wanneer ik echter de software die ik nu onderhoud opnieuw zou moeten maken zou ik waarschijnlijk voor .NET Core gaan. Al weet ik er nog weinig vanaf...

  5. #20
    Senior Member
    Join Date
    Jul 2008
    Location
    Ertvelde, Belgi?½
    Posts
    158
    Even mijn ervaring delen ... In al die jaren dat ik met Delhi bezig ben (en dat zijn er ook al meer dan 20) ben ik steeds beter geworden in wat ik met Delphi en de VCL kan doen. Ik heb bij XE2 even geexperimeneerd met FMX om een paar iOS applicaties in elkaar te knutselen, maar daar bleef het ook bij ... knutselen. Ik vond FMX toen echt niet overtuigend genoeg. Daarnaast ben ik sindsdien als consultant altijd bezig geweest om bestaande legacy delphi porjecten aan te passen of naar een huidige versie te brengen. Er wordt hier gesproken over delphi 2010, maar ik heb hier en daar nog een klant met delphi 7. En die klant zal nooit upgraden naar een recente versie van Delphi want zelf hebben ze geen programmer en zien ze het nut niet in van een upgrade. Alles draait daar nu al bijna 20 jaar zoals het hoort en het risico van een upgrade van de development tool is voor de productie omgeving te groot.

    Voor een prive project zou ik graag eens de oeffening doen om een VCL en FMX applicatie te maken op basis van eenzelfde code base, maar ik heb het delphi gewijs professioneel zo druk dat het prive project maar niet van de grond komt.

  6. #21
    Senior Member
    Join Date
    Jul 2008
    Location
    Ertvelde, Belgi?½
    Posts
    158
    Oh ... en zou ik voor nieuwe projecten opnieuw voor Delhi kiezen ? Hell yeah ... maar dat komt omdat ik bij de voorheen aangheaalde 'oude zakken' hoor die fantastisch goed zijn in Delphi en bang zijn voor verandering :-P

  7. #22
    Debugging gaat toch niet zo soepel onder Windows, vooral van zware applicaties. Alles wat console en server is heb ik al geconverteerd, en wat interne clients zijn op dit moment dual-compile.
    Maar als windows je target is dan volstaat vcl toch prima?

  8. #23
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    Maar als windows je target is dan volstaat vcl toch prima?
    Bij gelijkblijvende omstandigheden ja. Al loopt de Delphi debugger ook al vaak vast.

    Maar ik heb de luxe om sommige problemen heen te werken met FPC dlls. Vooral lowlevel spul als AVX2, maar ook dingen als MD5 (die is op FPC een stuk sneller vanwege een ROR intrinsic)
    Last edited by marcov; 23-Feb-20 at 00:47.

  9. #24
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by Stefaan Lesage View Post
    Ik heb bij XE2 even geexperimeneerd met FMX om een paar iOS applicaties in elkaar te knutselen, maar daar bleef het ook bij ... knutselen. Ik vond FMX toen echt niet overtuigend genoeg.
    sindsdien is er veel veranderd / verbeterd met FMX. Ik vind het lastig om altijd een ander OS bij te moeten hebben om iets voor elkaar te krijgen met FMX (en dan heb ik het niet over Windows).
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  10. #25
    Ik vind het lastig om altijd een ander OS bij te moeten hebben om iets voor elkaar te krijgen met FMX
    Die snap ik niet, verklaar je nader.

  11. #26
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Kan je compileren en debuggen zonder een android / apple / IOS device?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  12. #27
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Kan je compileren en debuggen zonder een android / apple / IOS device?
    Haha nee, je hebt een device nodig. Voor Android kun je nog wat virtualiseren. Wat men bij Embarcadero doet is een Mac gebruiken en daarop Windows virtualiseren. Op de Mac zou je ook Android kunnen virtualiseren.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  13. #28
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    met VMWare kom je ook ver, als je zoekt met Google kom je ook de mogelijkheid tegen om OS X te installeren...
    Geen Mac meer nodig dus
    Erik

  14. #29
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Dat kan technisch, maar het is belangrijk erbij te vermelden dat dat tegen de licentievoorwaarden van Apple in gaat. Die stellen nog steeds dat je OSX op Apple hardware moet draaien.

    Nou kun je die VMWare ook prima draaien op een Mac Pro, maar dat lijkt me voor het beoogde doel niet heel praktisch.

    Voorzichtige mening: als je budget hebt voor de Embarcadero tools, kun je dan niet ook 900 euro neertellen om een Mac Mini op je bureau te parkeren?

  15. #30
    Dat kan technisch, maar het is belangrijk erbij te vermelden dat dat tegen de licentievoorwaarden van Apple in gaat. Die stellen nog steeds dat je OSX op Apple hardware moet draaien.
    Klopt helemaal.

    Weer een extra apparaat erbij, wat je niet wilt.

    Blijf jammer dat je niet gewoon een osx licentie kunt kopen om virtueel te draaien. De meeste pc hardware heeft aanzienlijk betere spec's dan die apple troep.

Page 2 of 3 FirstFirst 1 2 3 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •