Page 3 of 3 FirstFirst 1 2 3
Results 31 to 37 of 37

Thread: 25 jaar Delphi (1995 - 2020)

  1. #31
    Dit topic dwaalt af. Het ging over 25 jaar Delphi.

    Zelf ben ik bij Delphi 3 ingestapt. Via Delphi 5 naar Delphi 7 ge-upgrade.
    CodeGear (toen nog) beloofde dat ze ook naar Linux en macOS zouden porteren, maar na de flop van Kylix en jaren wachten op macOS ondersteuning, heb ik het opgegeven en ben overgestapt op FPC/Lazarus. Bij XE5 ben ik ingestapt om te experimenteren met iOS apps. Dat werkte op zich goed.

    In mijn ogen kopen mensen nu Delphi omdat er: of een legacy aan Delphi code (met VCL) ligt, of omdat Delphi aan cross platform compilatie (met FMX) doet. Daarom lijkt FMX meer toekomst te hebben dan VCL.

  2. #32
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by havezet View Post
    In mijn ogen kopen mensen nu Delphi omdat er: of een legacy aan Delphi code (met VCL) ligt, of omdat Delphi aan cross platform compilatie (met FMX) doet. Daarom lijkt FMX meer toekomst te hebben dan VCL.
    De bestempeling legacy is erg geladen. Het is een gesupport framework en er wordt nog steeds uitgebreid, het is dus niet legacy, ongeacht de stempeltjes die er door Embarcadero marketing of FMX liefhebbers opgedrukt worden.

    En qua toekomst, denk eraan dat de kosten van ontwikkeling van FMX en de niet x86 targets grotendeels door de VCL gebruikers gesponsord worden. Vallen die weg, valt waarschijnlijk ook het doek voor het geheel, en dus ook FMX. Het feit dat VCL doorontwikkeld wordt zegt al genoeg, net als de subscription veranderingen.

    Een van de problemen is dat de targets van FMX erg high maintenance zijn. Dat is leuk voor subscription business, maar als maintenance wegvalt, zijn ze gauw niet relevant.

  3. #33
    Ik zeg niet dat VCL op dit moment legacy is, integendeel, VCL wordt nog actief doorontwikkeld.
    Wat ik zeg is dat in mijn ogen mensen Delphi kopen vanwege *hun* legacy aan Delphi code, wat vooral VCL projecten zijn. En als ze nieuw in Delphi stappen dan zal dat zijn omdat de cross compilatie ze aanspreekt. Voor de rest zie ik geen redenen waarom iemand vandaag Delphi zou kopen.

  4. #34
    Quote Originally Posted by havezet View Post
    En als ze nieuw in Delphi stappen dan zal dat zijn omdat de cross compilatie ze aanspreekt.
    Ik denk dat dat er ook maar heeeeeel weinig zijn.

    Ik heb geen cijfers maar ik denk dat de verkoop van nieuwe Delphi versies bedroevend laag is (ook reden waarom ze naar die verplichte subscription overgestapt zijn en update-prijzen geschrapt hebben).

  5. #35
    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Ik denk dat dat er ook maar heeeeeel weinig zijn.

    Ik heb geen cijfers maar ik denk dat de verkoop van nieuwe Delphi versies bedroevend laag is (ook reden waarom ze naar die verplichte subscription overgestapt zijn en update-prijzen geschrapt hebben).
    Net weer een "eenmalig" update aanbod ontvangen Maar overstap naar Lazarus is een betere keus imho

  6. #36
    Quote Originally Posted by Miep View Post
    Net weer een "eenmalig" update aanbod ontvangen
    Ja, ik ben al 60% OFF tegengekomen.
    En zelfs "koop 12 maanden en krijg 36 maanden subscription".

    Ze zijn af en toe lekker aan het stunten (waarschijnlijk vallen de subscriptions toch ook nog tegen)

  7. #37
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by havezet View Post
    Ik zeg niet dat VCL op dit moment legacy is, integendeel, VCL wordt nog actief doorontwikkeld.
    Wat ik zeg is dat in mijn ogen mensen Delphi kopen vanwege *hun* legacy aan Delphi code, wat vooral VCL projecten zijn. En als ze nieuw in Delphi stappen dan zal dat zijn omdat de cross compilatie ze aanspreekt. Voor de rest zie ik geen redenen waarom iemand vandaag Delphi zou kopen.
    Het zou me niet verbazen als de nieuw licenties met VCL als motivatie(bestaande bedrijven die uitbreiden en extra licenties nodig hebben) groter is dan de hele FMX biz.

    En wat RVK zegt. Het aantal nieuwelingen is waarschijnlijk vrij laag sinds zeg XE2/XE3 tijden toen de prijzen fors omhoog gingen en alle kortingen werden afgeschaft en vervangen door een gratis product dat je niet nodig had. De educatieve sector was daarvoor al de nek omgedraaid.

    Zakelijk zitten we op Seattle. Indien nodig gaan we wel op subscription, maar ik zie niet zo heel veel interessants post Seattle. Dus ik blijf nog even wat in de grunge-era.

    En mogelijk als er tijd over is in de volgende crisis migreren we naar C++.

    Prive zit ik op D2009, maar ik heb de prive Delphi licenties nooit veel gebruikt. Ooit aan begonnen om wat bij te snabbelen, maar uiteindelijk is ben ik fulltime gaan werken bij de bijbaan, en de rest was de moeite niet waard. (en Lazarus/FPC is bruikbaar voor zowat alles prive, voor FPC3 had ik nog wat scriptjes en utils in D2009 vanwege unicode, maar dat is ook allemaal opgeruimd. Bedrijfs code compileert ook grotendeels in FPC, meer dan in D2009 zelfs :-))
    Last edited by marcov; 26-Feb-20 at 16:34.

Page 3 of 3 FirstFirst 1 2 3

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •