Results 1 to 5 of 5

Thread: Koppeling Lazarus programma met Paint.

  1. #1

    Koppeling Lazarus programma met Paint.

    Hallo allemaal,

    Ik wil als tekenprogramma Paint gebruiken. Maar de buttons zijn te klein voor iemand die een slechte hand motoriek heeft. Nu wil ik vanuit een Lazarus programma met grootte buttons het programma Paint kunnen gebruiken. M.a.w. de Button uit programma activeert een button in Paint. Is dat mogelijk en hoe voer je dit software matig uit?

    Opmerking: Dus niet de methode om Paint vanuit Lazarus programma te starten.
    -------------

    Met een vriendelijke groet en alvast bedankt, Frans

  2. #2
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Normaal zou ik gezegd hebben: "Zoek de handle van de gewenste knop binnen paint en druk hier softwarematig op", maar ik zie (met Windowse) dat Paint die bij Windows 10 zit (en wellicht ook oudere Windows versies) geen losse buttons met een handle meer heeft, dus die truuk gaat niet (zomaar) werken.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  3. #3
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Goed idee, dit! Als alternatief voor rechtstreeks praten met de handles is er Microsoft Accessibility (IAccessible en aanverwante interfaces). Grote kans dat Paint daar netjes al z'n functionaliteit mee ontsluit, ik zou dat wel verwachten van Microsofts standaard-applicaties.

    Met de Accessbility Explorer kun je kijken of er een bruikbare structuur is, en dan vervolgens zelf die structuur aflopen en OF rechtstreeks de acties uitvoeren, OF vragen waar ze staan en daar een mouseclick vuren. Ik kan alleen even niet vinden waar je tegenwoordig de Accessibility Explorer het best kunt downloaden, in mijn recente kopieën van de Windows SDK zit hij even niet zo te zien.

    Als je die aanpak ziet zitten kan ik (en wellicht nog andere op dit forum) je wel verder op weg helpen met informatie.Ik kan me ook heel goed voorstellen dat het wat te techneuterig wordt.

    Edit

    Ok, je kunt zien dat het ... enige tijd geleden is dat ik voor het laatst met deze technieken gewerkt heb. Accessibility Explorer is deprecated, er is tegenwoordig een prachtige los verkrijgbare tool Accessibility Insights, die je hier kunt downloaden:

    https://accessibilityinsights.io/doc...ndows/overview

    Als je die tool loslaat op Paint dan krijg je bijvoorbeeld de volgende structuur:

    Click image for larger version. 

Name:	IAccessibilityInsights.png 
Views:	135 
Size:	84.7 KB 
ID:	8064

    De save knop was makkelijk te testen via de tool, die was ook goed uitvoerbaar. Dat geeft vertrouwen voor de rest.

    Als je dit programmatisch wilt doen vanuit Lazarus, dan is IAccessibility alweer legacy, tegenwoordig is het UI Automation zo te zien. Ook dat is weer COM, dus ik duik daar alleen verder in als je dat ziet zitten.
    Last edited by Paul-Jan; 05-Mar-20 at 20:33.

  4. #4
    Klinkt also het maken van een Paint clone gemakkelijker is.
    Is er al niet zoiets als LazPaint?

    Bart

  5. #5
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by Paul-Jan View Post
    is er Microsoft Accessibility (IAccessible en aanverwante interfaces).
    Hee interessant, weer wat geleerd!
    Bedankt Paul-Jan.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •