Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 28

Thread: excel

  1. #1
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382

    excel

    Binnenkort heb ik een project waarbij een stuk of 50 excels naar een klant gaan.
    Deze 50 excels krijg ik aangepast weer terug. Aan de hand hiervan ga ik een database converteren.
    Nu zijn er hierbij een aantal problemen:
    - excel inlezen met automation is een drama en langzaam. dat wil ik liever niet doen. Maar misschien is het de beste optie...
    - ik krijg het absoluut totaal helemaal noppes nul komma nul niet voor elkaar excel in te lezen - laat staan te schrijven - met ODBC FireDAC. Geen enkel voorbeeld dat ik vond werkt.
    - excel heeft de neiging data kapot te maken (voorloopnullen, copy-paste eigen gedrag etc. dus groot gevaar dus ik foute data terug ga krijgen)

    De excels wil ik natuurlijk geautomatiseerd aanmaken en weer inlezen.
    Vraag: hoe kan ik dit het beste doen?
    Vraag: ik kan een klant niet met CSV opzadelen denk ik. is er een alternatief?

    Grappig dat ik dit gedeelte het lastigst vind. een database converteren is geen probleem :-)

    Groet!

    Edit: Misschien is CData iets? Iemand ervaring mee?
    https://www.cdata.com/drivers/excel/firedac/
    Last edited by Anoniem; 11-Mar-20 at 00:29.

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    fpspreadsheet ? Is er een Delphi port ?

  3. #3
    TDigitalTrain user Hans Brenkman's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Weert
    Posts
    1,861
    Ik heb geen ervaring met ODBC FireDAC of CData. Wel met TMS FlexCel for VCL & FMX en dan met name voor VCL. Excel lezen en schrijven (diverse Excel versie-formaten) met meerdere sheets en opmaak per veld/kolom is mogelijk. Ik heb zelf een converter geschreven die Excel (XLS/XLSX) van verschillende bronnen en dus per bron een andere opmaak, omzet naar CSV (t.b.v. import in een CRM-systeem). Deze tool kan ook een PDF omzetten naar XLSX, specifiek weer met de opmaak van één bron.

    Excel is een i.d.d. drama met eigen interpretatie van data zoals je al aangeeft. De klant CSV aanbieden en laten wijzigen is ook geen optie, die wil (begrijpelijk) alleen data netjes in kolommen.

    Persoonlijk vind ik het nogal een risico met Excel, mits er iemand in muteert die echt weet wat die doet. Dan mag je hopen dat als ze gaan sorteren, dan ook alle kolommen meenemen, niet maar 1 of 2 kolommen want dan weet je niet meer wat bij wat hoort. Mijn ervaring is dat iedereen denkt met Excel te kunnen werken, maar dit nogal eens door verkeerde handelingen voor foute data heeft gezorgd. Zeker als die data weer in een database geïmporteerd is en data bij verkeerde records is komen te staan .
    Testen kan niet de afwezigheid van fouten aantonen, slechts de aanwezigheid van gevonden fouten.

    Het is verdacht als een nieuw ontwikkeld programma direct lijkt te werken: waarschijnlijk neutraliseren twee ontwerpfouten elkaar.

  4. #4
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Je kunt in Excel werkbladen en/of complete werkmappen goed beveiligen zodat in ieder geval de structuur vast ligt.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  5. #5
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    fpspreadsheet ? Is er een Delphi port ?
    Helaas niet gevonden. Maar met lazarus werkt het als een speer
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  6. #6
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Nou het wordt CSV hoor. En ik ga excel foppen door overal ="waarde" te zetten.
    En als dat niet naar wens is ga ik naar CData kijken.
    Edit: nope excel kan hier niet mee omgaan.
    Last edited by Anoniem; 13-Mar-20 at 01:05.

  7. #7
    Senior Member
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Edam
    Posts
    426
    en gewoon good old DBF gebruiken als uitwisselformat?

  8. #8
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Geen echte ondersteuning meer vanuit Delphi
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  9. #9
    Excel lezen heb ik er nooit mee geprobeerd, maar voor schrijven gebruiken we de componenten van Kluug. Niet gratis, maar ook niet duur als je er veel gebruik van kan maken. Voor een eenmalig projectje misschien niet, aan de andere kant, als je er 3 uur mee kan besparen, dan heb je het er al uit.
    1+1=b

  10. #10
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    JKuiper: tdbf werkte vroeger prima vanuit Delphi. Heeft zeos een dbf driver?

    Goleztrol: Ik heb Ondrej voor het eerst ontmoet vorige week. (Hij is inmiddels zowel FPC als Lazarus developer). Kwam kundig over.

  11. #11
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Ik ben dermate gefrustreerd dat ik het handmatig ga doen. Copy paste naar excel, waarin ik eerst alles op "text" zet.
    CData kan *niks*.

  12. #12
    Quote Originally Posted by EricLang View Post
    Ik ben dermate gefrustreerd dat ik het handmatig ga doen. Copy paste naar excel, waarin ik eerst alles op "text" zet.
    CData kan *niks*.
    Nou, dan is automation toch makkelijker. Nooit problemen mee gehad (als je weet hoe je de kolommen in moet stellen).

    Ik maak overigens een .dat met tabs en lees die via automation in en zet dan nog eventueel de kolom-celeigenschappen.

  13. #13
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    het zijn duizenden rijen en kolommen. voordat ik excel aan de praat heb heb ik de zooi al gekopieerd :-)
    het is eenmalig. En ik haat automation. vandaar..

  14. #14
    Ctrl+A, Ctrl+C in Excel. Het resultaat in kladblok plakken. Dan zie je precies wat voor format het heeft (een soort CSV met tabs). Als je vanuit Delphi 'tekst' genereert in datzelfde format, kan je het zo weer terugplakken.
    1+1=b

  15. #15
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Als ik me goed herinner kan dat fout gaan als je b.v. een NL Office op een UK Windows hebt.

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •