Page 2 of 2 FirstFirst 1 2
Results 16 to 22 of 22

Thread: Delphi 10.4 beta

  1. #16
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Beter dan een gevecht lijkt me een discussie ergens ooit. Ik ben wel benieuwd hoe de verschillende mensen hier gebruik maken van interfaces en waarom. Je kunt interfaces op verschillende manieren gebruiken.
    In ieder geval denk ik dat het monomane "always talk to interfaces" wat rigide is. Zoals ik ergens eerder schreef: ik heb wat idiote code gezien alleen omdat de programmeur in case een interface-freak was :-)

  2. #17
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Kan je aan een designtime form/frame interfaces toevoegen? Gaat de designer daar van over de z*k ?

    Ik heb altijd maar weinig met interfaces gedaan omdat het eigenlijk niet echt in de hele library is doorgevoerd, en vroeger verplicht gerefcount was. Maar goed, ik ben misschien niet echt geschikt publiek, want ik beschouw information hiding als de minst belangrijke OOP feature :-)

  3. #18
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Kan je aan een designtime form/frame interfaces toevoegen? Gaat de designer daar van over de z*k ?
    O wow, dat zou ik nooit durven.

    Maar goed, ik ben misschien niet echt geschikt publiek, want ik beschouw information hiding als de minst belangrijke OOP feature :-)
    Same here.

  4. #19
    Ik vind interfaces een betere abstracties dan abstracte base classes. Als je enigszins wilt gaan unit testen, dan is het een onmisbare tool. Het stukje refcounting kan handig zijn, maar maakt nog niet zoveel uit. Maar blijkbaar slaat het nog niet zo aan in de Delphi wereld, anders zouden er misschien wel wat fatsoenlijke test runners zijn. TestInsight is nog het beste, maar trekt niettemin je hele IDE op slot als het draait.
    1+1=b

  5. #20
    Interfaces toevoegen aan een design time form is geen probleem. Volgens mij is er al een ancestor die IUnknown implementeert, maar standaard hebben ze geen refcounting, volgens mij. Gebeurt wel vaker met 'oude' VCL classes. Je kan ze via de interface gebruiken, maar het lifetime management hangt nog aan het aloude component/owner model.
    1+1=b

  6. #21
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Klopt een form is lastig te "interfacen" qua memory. Maar doordoor ik weer heel makkelijk om er interfaces in te hangen (hoe zeg je zoiets haha).

  7. #22
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik dacht dat TComponent wel ref counted was vanwege ActiveX forms e.d. Blijkt dat we beide gelijk hebben. In geval van activex wordt de refcount gedelegeerd, voor de basis functionaliteit is ie er niet.

    De proliferatie in unittesten systemen is omdat unit testen een enorme Java invloed heeft. Overigens is een tijd Java invloed ook een van de redenen dat ik destijds naar interfaces gekeken heb, maar blijkbaar niet diep genoeg :-)

    Tis natuurlijk wel zo dat voor Delphi interfaces de refcounting calls evengoed gemaakt worden. Met FPC interfaces is dat wat minder, maar mis je ook veel van de IS en AS functionaliteit (in FPC heeft IUnknown nog een ancestor interface, waar geen refcounting calls voor gegenereerd worden)

Page 2 of 2 FirstFirst 1 2

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •