Results 1 to 9 of 9

Thread: CrossVCL van KSDev

  1. #1

    CrossVCL van KSDev

    Iemand hier al ervaring mee?

    https://www.crossvcl.com/

    Vraag me af of dit iets bruikbaars is, ik gebruik veel eigen vcl componenten - en heb geen ervaring met FM. Krijg wel vaker de vraag of ik niet ook voor Linux/Mac kan maken, wat me dan weer bij Lazarus brengt, maar met freepascal heb ik nog niet zo veel gewerkt.. dus dacht misschien is dit een alternatief?


  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    KSDEV is de maker van Firemonkey, origineel. Nadeel is dat er weer aparte versies van alle componenten nodig zijn.

    Misschien is het wat, maar het lijkt me wat vroeg. En het is natuurlijk weer zolang het duurt. Voor het zelfde geld, koopt Embarcadero het over een paar jaar op als het niet loopt.

    Lazarus lijkt me lange termijn een betere keus. Wat er is gaat tenminste niet weg.

  3. #3
    Ja ik had al zoiets meegekregen - voorheen hadden ze een eigen framework wat later FM geworden is, maar ik heb t even getest met de trial versie, en inderdaad een hoop dingen zoals bv Devexpress werken (nog) niet. De standaard meegeleverde VCL components wel daarentegen, Ik ga het iedergeval wat in de gaten houden - zou mooi zijn als het een serieus (bruikbaar) framework wordt

  4. #4
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    [...] koopt Embarcadero het over een paar jaar op als het niet loopt.
    Dit klinkt erg... uhm... onheilspellend.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  5. #5
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    Dit klinkt erg... uhm... onheilspellend.
    Wel ja, dat is met Firemonkey al gebeurd?

  6. #6
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Een product kopen wat niet werkt?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  7. #7
    Ik heb de evaluatieversie van CrossVCL getest - en oke ja je kan "basic" vcl compilen naar MAC, meeste 3rd party moet alsnog herschreven worden. Merkte wel dat afbeeldingen (vooral png's) met CrossVCL ineens maar in 256 kleuren zijn, een aantal dingen zoals bv een statusbar worden niet getekend op MAC, en nog een heel aantal schoonheidsfoutjes..
    Heb even voor de test 2 test applicaties gemaakt, 1 met CrossVCL en 1 met Lazarus, die met Lazarus was minder werk om goed werkende te krijgen - met name custom componenten. En ook de look en feel in Lazarus is (bijna?) native, waar CrossVCL een beetje vreemd oogt met sommige dingen.

    Dan de prijs (400$ voor personal en 1399$ voor site license) - is de keuze denk ik snel gemaakt. Ik denk dat ze nog veel werk hebben om hier een goed product van te maken, maar dat ze toch niet tegen lazarus op kunnen of delphi met FM.

  8. #8
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Waarom zou je crossVCL gebruiken als je FMX tot je beschikking hebt.

    Voordeel van Lazarus. Je kan het ook de IDE starten in MAC of Linux
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  9. #9
    Ik gebruik zelf geen FM, vind het heel erg vervelend in gebruik - en ook de look en feel, voor mij persoonlijk is het niks. Hierdoor leek CrossVCL mij iets omdat ik bestaande VCL componenten zou kunnen cross compilen, dus gewoon VCL en geen FMX.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •