Results 1 to 13 of 13

Thread: Udl

  1. #1

    Unhappy Udl

    Ik ben een behoorlijke leek en ik krijg bij het compileren van een programmaatje steeds de foutmelding dat de mdb-file niet te vinden is.
    Kan dat met een UDL en kan iemand mij uitleggen wat ik in die UDL moet zetten op de eerste 2 tabbladen?

  2. #2
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Een .mdb bestand is een Microsoft Access Database bestand. Blijkbaar kan de datalink dat bestand niet vinden. Heb je dat bestand wel nodig? (lees: klopt het dat je met een Access database connect?)
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  3. #3
    Ja, ik gebruik een Access-database. Het .mdb-bestand staat in de directory van het exe-bestand.
    Bij compileren maakt Delphi een extra directory boven het exe-bestand: 'WIN32' en daaronder de dir 'DEBUG'. Naar deze dir wordt verwezen als de foutmelding komt: daar wordt het MDB-bestand niet gevonden.

  4. #4
    en als je de mdb naar die win32\debug directory verplaatst?

  5. #5
    Dan kan ik in \debug het exe-bestand laten lopen en dan krijg ik ook de gegevens van de tabel voor mijn neus.
    Echter ALLEEN als ik het exe-bestand EN de mdb in \debug heb staan. Ik zou graag die twee gescheiden hebben en de .mdb op een door mij te bepalen plaats hebben.

  6. #6
    Senior Member
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Edam
    Posts
    426
    .. in dat geval zal de verwijzing naar het mdb bestand geen pad hebben en wordt automatisch gezocht in de map van de executable,

  7. #7
    Met die omschrijving lijkt het er meer op dat je aan het debuggen bent als je het probleem krijgt ? bij een compilatie kan je zo'n probleem niet echt hebben.

  8. #8
    Kan ik in een UDL het pad aangeven en hoe moet ik dan de eerste 2 tabbladen invullen?

  9. #9
    ik denk niet dat iemand hier weet wat jij bedoelt met "2 tabbladen", ik zeker weten niet. Ook weten we nog steeds niet zeker of je deze melding echt met compileren krijgt of tijdens het debuggen.

  10. #10
    en om mijn antwoord wat uit te breiden: Ergens in je code heb je aangegeven dat de mdb moet worden gebruikt, wederom weten we niet hoe maar ik gok ADO, dus in de ADO component kan je een directory opgeven een daarmee bepalen waar de mdb moet staan.

    Ik zou geen udl gebruiken omdat je dat bestand mee moet leveren met de software en de gemiddelde gebruiker zo'n udl niet gaat aanpassen als het moet. De beste optie is om te zorgen dat de software opstart en de directory vraag waar de mdb ligt en die directory vervolgens in je ado component zetten en daarna het component op active zetten zodat de verbinding gemaakt word.

    PS en nu maar hopen dat je niet meer dan 4gb in je ms-access database wilt opslaan want dat gaat niet werken.

  11. #11
    Als ik nou tóch de app op een andere computer wil laten draaien, is het wel handig dat ik op zijn computer de zaak dusdanig kan installeren, dat hij geen probleem heeft. Ik zou dus buiten de app iets willen hebben dat het pad aangeeft naar het .mdb-bestand. Dat zou kunnen met een UDL (die ik dan zelf op zijn computer instel. Maar nogmaals: de eerste 2 tabbladen van dat udl-bestand zijn voor mij onduidelijk: 1e blad = Voorziening, 2e tabblad = Verbinding.
    Misschien is het ook mogelijk met een ini-file te werken. Maar hoe ik dát moet doen weet ik al helemaal niet...

  12. #12
    als je weet hoe je de udl aan je applicatie kan hangen (via het component) dan kan je toch ook uitzoeken hoe je dat doet met een direct link en ini of registry entry?

    de voorziening is om aan te geven welke driver je gaat gebruiken en de connectie is om te vertellen waar het bestand te vinden is en onder welke naam je applicatie de link kan gaan gebruiken.

    https://help.globalscape.com/help/am...ies_wizard.htm

    PS als de gekozen driver in de udl niet aanwezig is op de pc van de gebruiker werkt je applicatie niet.

  13. #13
    Bedankt

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •