Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 20

Thread: ssd volumeinformation

  1. #1
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Alkmaar
    Posts
    488

    ssd volumeinformation

    Nu mijn goeie ouwe Dell Inspiron vrijwel onhandelbaar is geworden ben ik van plan van mijn a.s. vakantiegeld een nieuwe laptop te kopen. Tegenwoordig zijn die dingen bijna allemaal alleen nog voorzien van ssd i.p.v. HDD. Omdat enkele van mijn oude progjes checkten of het nummer van de HDD klopte, zou ik nu graag weten of zoiets bij installatie op SSD ook mogelijk is. Ik gebruik Delphi XE7 en Windows 10. Werkt GetVolumeInformation daar ook ?

  2. #2
    Het werkt met mijn SDD prima.

    Bart

  3. #3
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Alkmaar
    Posts
    488
    Bedankt Bart. Ik neem aan dat je SSD bedoelt
    Wat me verbaast is dat , nadat de laatste tijd 1 TB zo'n beetje de standaard was voor de HDD,, dat de SSD 's in de nieuwe laptops veel minder opslagruimte hebben. Is dat alleen een gevolg van de prijs ?

  4. #4
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by riverrat View Post
    dat de SSD 's in de nieuwe laptops veel minder opslagruimte hebben. Is dat alleen een gevolg van de prijs ?
    Geen idee, SSD's zijn tegenwoordig niet zo heel duur meer: 1TB voor ongeveer €150 is geen geld tegenover de €65 die een normale (langzamere 2.5") HDD kost, maar ondanks dat wordt een laptop daardoor toch weer €100 duurder, dus misschien is het toch het geld. Misschien gaan ze er er tegenwoordig meer van uit dat mensen meer "In the cloud" doen en niet zoveel ruimte meer nodig hebben, wie zal het zeggen?
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  5. #5
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Alkmaar
    Posts
    488
    Bedankt VideoRipper. Als ik het goed begrijp dan is het gebruik van de SSD exact hetzelfde als van de HDD (alleen veel sneller) maar is alleen de prijs hoger. Ik hoop fan dat aan het eind van deze maand mijn vakantigeld hoog genoeh is voor een goeie laptop met SSD !

  6. #6
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat een SSD zoveel sneller is dan een gewone HDD, dat je je huidige laptop of PC een flinke snelheidsboost zou kunnen geven.
    Heb zelf nog een relatief oude PC (een i7 van 9 jaar oud) en ik heb daar twee jaar terug een SSD ingezet voor het besturingssysteem en heb er nog geen seconde spijt van.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  7. #7
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Als je dan toch mag kiezen, kies dan er een met een M2 connector op het moederbord, die zijn ca 6x sneller als een SSD met een Sata aansluiting. (de ipv een HD oplossing)
    Ter info: Mijn laptop kan met 15 seconden volledig opgestart zijn, mijn thuiscomputer doet er 23 seconden over ook niet slecht .
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  8. #8
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat een SSD zoveel sneller is dan een gewone HDD, dat je je huidige laptop of PC een flinke snelheidsboost zou kunnen geven.
    Heb zelf nog een relatief oude PC (een i7 van 9 jaar oud) en ik heb daar twee jaar terug een SSD ingezet voor het besturingssysteem en heb er nog geen seconde spijt van.
    +1
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  9. #9
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Alkmaar
    Posts
    488
    Dat zijn opstarttijden waarvan ik alleen maar kan dromen : mijn Inspiron met i5 doet er nu 53 MINUTEN over (!!! echt waar,geen seconden). Het grootste probleem is echter de HDD die helemaal vol loopt. Ik heb er al een heleboel afgegooid, maar op de een of andere manier loopt hij steeds weer vol, zelfs als ik niets doe !!
    Heeft iemand nog suggesties voor een nieuwe laptop met minstens i5 en 1 TB opslag ?

  10. #10
    ik heb 2 jaar geleden een BTO gekocht. Op zich een fijn en vlotte laptop, enige nadeel is de blower die soms even een feestje wil bouwen. Maar ik heb hetzelfde ook meegemaakt met laptops van bv Lenovo.

    Voordeel van de BTO is dat je hem helemaal samen kunt stellen zoals jij dat wilt. Bij mij zitten er bv 2 harddisks in, een 540GB voor het OS en een deel data en een 1TB harde schijf voor de rest van de opslag. Ook qua memory hebben die dingen veel opties.

    Je zou ook eens naar een refurbished laptop kunnen kijken. Hier in Tilburg zit een bedrijfje die o.a. HP verkoopt. Ben je voor 250 euro klaar voor een i5 met 8GB ram en 540GB SSD.

  11. #11
    Ik heb dat ook gedaan, een 2e hands Dell latitude met een i7 processor, heb er 16GB DDR3 in gezet en een 500GB SSD, was nog voor onder de 300 klaar. Leuk bijkomend bij dit model is de vingerafdruklezer en de ingebouwde 3/4g (sim kaart) zodat ik overal altijd verbinding heb ook zonder wifi.

  12. #12
    Quote Originally Posted by riverrat View Post
    Dat zijn opstarttijden waarvan ik alleen maar kan dromen : mijn Inspiron met i5 doet er nu 53 MINUTEN over (!!! echt waar,geen seconden).
    Wat?
    Mijn (inmiddels overleden) Intel Core i5-430M @2.27 GHz, 4.0 GB RAM (uit 2009) deed er < 1,5 minuut over om Linux Mint 18 te booten.
    Daar had ik net een maand eerder een 1T HD (geen SSD) ingezet.

    Bart

  13. #13
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik kijk voor laptops (meestal in de zomer) naar uitgaande modellen, als er een interessant model tussen zit kan dat aardig schelen. Voor een familielid afgelopen augustus een I7-8750 gekocht met 512GB SSD EN HDD.

    Gewoon even in tweakers pricewatch wat eisen erin zetten, en dan er een tijdje elke paar dagen doorheen lopen

    Maar ja, met de Ryzen 4000's die er aan komen is eigenlijk nu alles al oud.

    Zelf ben ik ook weer bijna aan de beurt, maar dat stel ik nog een jaartje uit (afkloppen). Heb nu een VAIO met 3632QM en 8GB, maar externe (prul) videokaart met eigen geheugen, dus er gaat verder niets van het geheugen af. Maar daar heb ik 3 jaar geleden al een 1TB SSD in gezet. (Sandisk heeft toen eens een kerstvakantie een soort stortverkoop gedaan). Ubuntu boot in 20s of zo. Windows doorgaans ook, alleen na update wat langer.

    De Core2's (1st gen, dus 6x00)heb ik voorjaar 2019 toch maar weg gedaan. Een windows update duurde letterlijk uren. Zelfs een SSD hielp daar niet. Gewone apps waren doorgaans het probleem niet.
    Last edited by marcov; 17-May-20 at 23:06.

  14. #14
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Wok View Post
    Als je dan toch mag kiezen, kies dan er een met een M2 connector op het moederbord, die zijn ca 6x sneller als een SSD met een Sata aansluiting. (de ipv een HD oplossing)
    Ter info: Mijn laptop kan met 15 seconden volledig opgestart zijn, mijn thuiscomputer doet er 23 seconden over ook niet slecht .
    Let op. Er zijn ook M2 SSDs wat gewoon sata SSDs zijn met een controller ervoor. Tegenwoordig is de kans daarop wat kleiner, maar doe even wat research naar de controller van de SSD.

    Kijk verder ook heel erg uit met benchmarks. net name benchmarks voor een SSD uit dezelfde serie, maar met een andere (grotere) grootte. Kleinere groottes van een serie bezetten nl soms maar een deel van de kanalen van een controller en zijn dan een magnitude trager.

    In mijn desktop heb ik een Corsair MP510 (wat al een oudje is tegenwoordig), maar voor b.v. SVN operaties met veel files (SVN EXPORT) e.d. geweldig

  15. #15
    Quote Originally Posted by riverrat View Post
    Dat zijn opstarttijden waarvan ik alleen maar kan dromen : mijn Inspiron met i5 doet er nu 53 MINUTEN over (!!! echt waar,geen seconden). Het grootste probleem is echter de HDD die helemaal vol loopt. Ik heb er al een heleboel afgegooid, maar op de een of andere manier loopt hij steeds weer vol, zelfs als ik niets doe !!
    Heeft iemand nog suggesties voor een nieuwe laptop met minstens i5 en 1 TB opslag ?
    Al eens een virusscanner geprobeerd? Of opnieuw installeren? 53 minuten is belachelijk lang tenzij je een PC hebt uit het vorige milennium...
    1+1=b

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •